Low carb tankar

10 juli, 2009

När jag körde low carb första gången, dvs 2005 så fanns det inte LCHF och det var heller inte speciellt vanligt med LCHF kost, GI Viktkoll med Ola Lauritzon hade precis startat upp.
Då hängde jag en del på http://www.markazits.com. Sedan dess har jag glömt bort hennes sajt.
Hittade den igen för ett tag sedan när jag letade efter en funktion att hålla koll på kolhydrater (se länken till vänster)
Nu hittade jag denna texten och jisses vad jag tycker samma!!!
Jag tycker att hon har hittat en bra jämvikt!

Anledningen till att jag sällan använder ordet LCHF när jag omtalar min ”diet” utan istället säger att jag äter low carb (eller LCHF) är för att jag kan tycka att många LCHF:are blir så otroligt fettfixerade OCH kolhydratfixerade.. Många öser smör i kaffe och allt annat de kommer åt, de drar ner kolhydraterna till nära noll, är tom rädda att äta för mycket ovanjordgrönsaker etc. Det är inte så jag äter eller vill leva efter.
Nu säger jag inte att alla gör så men läser man mycket på LCHF forum så ser man dessa tendenser. Framför allt så tycker jag att om man ska räkna varenda lilla kolhydrat, då är man inte mindre fixerad än de som räknar kalorier eller points och är rädd för att överstiga sin energi/pointsmängd.
Personligen strävar jag efter ett naturligare och mer avslappnat sätt till mat.


Då blev jag så glad när jag läste ovan text, för hennes tankar är i varje ord, samma tankar som jag har.

Personligen tycker jag att jag äter ”normalt”, jag häller inte fett över allt, utan jag tycker att jag äter som många andra, enda skillnaden mot de som inte äter lågkolhydratkost är att jag ersätter ris, pasta, potatis mot grönsaker och bröd mot turkisk yoghurt/kesella. Jag tar inte smalmejeri utan helfet och tar istället lite mindre. Proteindelen är lika mycket som en kolhydratätare. Jag tycker att det är ett mycket enkelt sätt att äta på och ett enkelt sätt att minska i vikt och hålla vikten på.

För de som vill äta lite mer kolhydrater än typiskt LCHF så brukar jag ge samma råd som henne, att koncentrera sig på att äta fullkornsprodukter på morgonen endast, till övriga måltider – uteslut kolhydraterna. Genom att äta så så kan man fortsätta att äta fullfet mejeri etc, vem vill gå tillbaka till lightmejeri och utspädd mejeri? (lättfraiche etc)
Det är själv så jag snart kommer börja göra. Då kommer jag återinföra brödet till frukost i form av mitt filmjölksbröd, med vissa modifikationer (ersätta sirapen mot osockrad lingonsylt tex).
Vill jag äta lite godis etc på lördagen så kommer jag göra det, så vill jag kunna göra. Äta lite godis en dag i veckan gör ingen tjock! Men då ska man ha en regel som är etsad och det är att det handlar om EN dag, inte två, tre, fyra etc.
Vill man inte äta godis etc, så ska man ju inte göra det – men för mig är det livskvalitet.

44 kommentarer
0

Du kanske också gillar

44 kommentarer

Tina 10 juli, 2009 - 15:05

Måste bara lägga till att detta inte är menat som någon kritik mot GIviktkoll. Det var mest en del medlemmars attityd där (och någon av ”experterna”) som gjorde mig betänksam. Programmet som sådant är det inget större fel på vad jag förstår. Lärjungar blir ofta betydligt mer extrema än dem de följer. Antagligen för att de kopplar bort sin egen hjärna och bara följer efter….

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 21:18

Jag förstår absolut vad du menar 🙂
All fanatism är aldrig bra.

Svara
Tina 10 juli, 2009 - 15:02

Gud vad skönt att läsa det du skriver! Jag blir så glad! Äntligen någon som kör LCHF utan att bli rabiat. (Det finns säkert många som är lika sansade som du, precis som det säkert också finns många extremt pointsfixerade viktväktare. Så fort man blir ”viktreligiös” i sin övertygelse och slutar tänka själv, är det fara å färde, vilket program eller vilken metod man än väljer.) Exakt det du beskriver som avigsidor var det som skrämde bort mig från GIviktklubb t ex, att jag upplevde att en del av dem som följde Rivstart (vilket ju är en GI-variant som närmar sig LCHF litegrann även om den inte är lika extrem) verkade så tokfixerade vid kolhydrater, som om kolhydrater vore det enda som kunde göra en tjock. Jag blir mer och mer övertygad om att det du hittat nu ligger djupare än bara att följa en metod. Du har hittat en balans i ditt sätt att tänka och förhålla dig till detta med mat och vikt! Jag tror faktiskt att jag kan säga att jag också hittat det, fast jag gått en lite annorlunda väg. Det känns otroligt skönt! Lycka till! Verkligen!

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 21:19

Vad skönt att höra att du hittat ”din väg” också! Heja dej!!

Svara
Ida A 10 juli, 2009 - 14:55

Hej Åse! jag blir så inspirerad av dig varje gång jag går in och idag behövde jag ditt inlägg!
Vägde mig idag och hade inte gått ner ett gram (suck 10 kg kvar), Vet ej vad jag gör för fel, läser vad du och andra äter. Tycker att jag gör så men förmodligen får jag i mig för mycket ändå. VAD ska jag göra?????????
Må så gott //Ida A

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 14:58

Ida, det kan ta ett tag innan kroppen accepterar dne nya kosten och börjar gå ner!
Men jag rekommenderar dig att du under 1 veckas tid skriver in allt du äter i minmat.net och så ser du hur du ligger till energimässigt, fettmässigt och kolhydratmässigt!

Svara
Ida A 10 juli, 2009 - 19:01

Tack, det ska jag göra.
För allt fungerar så himla bra annars, mår bra och är aldrig sugen på något sött. Känns som om denna kost passar mig eftersom man inte känner att man bantar MEN jag vill ju gå ner lite också och då förmodar jag att gör något fel. Provar denna sait du skrev. //Ida A

Svara
Zaderack 10 juli, 2009 - 14:45

Hej!

Jag har smygit runt här på din sida sedan din förra viktnedgång, jag har liksom aldrig skrivit några kommentarer eller så utan mest smygtittat, hm.

Jag tycker som så många andra att du är helt fantastisk och inspererande.

Har kört vv och lyckats ta mej ner från 98,3 till 83,2 men nu får jag inte det att funka längre, jag har ingen inspiration för vv längre. Igår bestämde jag mej för att testa din nisch!!!!

Jag har många kilo kvar, är 1,60 lång så det är ju en bit kvar!!!

Jag vet inte, men kan man fråga dej om det är nåt jag undrar, är så kass på att söka på nätet men har förstått att det är bra så jag tränar på det!!!

Lycka till med dina sista kilo!!!

Jennie

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 14:59

Lycka till nu!

Ja har du några frågor du inte hittar svar på så kan du fråga här =)

Svara
Zaderack 10 juli, 2009 - 15:05

Ja, nu testar jag och ser om det passar mej!!!

Jag återkommer säkert med frågor och kommer att utnyttja dina i mina ögon (eller på dina foto ska ja väl sej) smarriga recept till fullo!!

Jennie

Svara
Ellinor 10 juli, 2009 - 13:11

Du har sååå rätt 🙂 Jag har inte stött på dom som häller smör i kaffe och öser på med fett bara för att men visserligen känner/läser jag inte så många som kör lchf 😉

Jag har en kropp som snabbt reagerar på kost/motion/känslor m.m. och idag gjorde jag ett snedsteg …. *skäms* tre små hemgjorda kokosbollar från kalaset igår bara råååkade slinka ner, så dumt och jag kände av sockret bara efter någon halvtimme stressad, rastlös, otålig, kort stubin … MEN! Det kommer stannar där det vet jag! Och det är en skön känsla… känner inte alls att äsch nu kan jag ju lika gärna vräka på med kollisar inte alls! Känner bara ännu mer att jag borde även hålla mig borta från mörk choklad ett tag, tror det kan vara boven i dramat som triggade sötbehovet Gjorde ju din super goda GI Mintkladdkaka igår till kalaset och hade en fontän med mörk smält choklad samt hemgjord chokladglass HHhhmmmmm blev nog lite mycket och det märks idag. Jag har blivit påmind om hur man mår i kroppen med socker och så vill jag inte må igen.

Min 10-åriga dotter har ju märkt en skillnad på mitt sinnestillståd senaste tiden (hon vet inte om att jag lagt om kosten) och idag när jag mådde så där efter kokosbollarna sa hon; Mamma, varför är du stressad? He he tydligt eller!?!

Kramilikram Åse

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 13:29

Men du, precis som du säger – det stannar vid det, eller hur!? 🙂
Javisst kan en del sötsaker, även om de är low carb trigga igång! Jag äter väldigt lite desserter, glass, mörk choklad etc – någon gång i veckan bara kanske för jag vet hur förrädiskt det kan vara.

Heja dej!!

Svara
Ellinor 10 juli, 2009 - 13:37

Ja, det är det som är så bra. När man begränsat kalorier har man ju tänkte äsch då var den här dagen körd ändå nu vill jag bara stabilisera kroppen så fort som möjligt 🙂 Jag ska oxå hålla nere på glass och mörk choklad! För man känner ju faktiskt inte att man behöver det heller för man blir ju mätt och belåten och är det hela dagen så det är bara gamla spöken som spökar ….

Kramilikram

Svara
Lena 10 juli, 2009 - 12:38

Allt låter så otroligt bra och jag önskar att jag skulle kunna vara så duktig! Jag kan också det här med GI, low carb, etc. men mitt problem är att när jag står där och ”den elaka delen” av hjärnan får övertag så klarar jag inte trycket från mig själv. Snabbt hamnar jag i ”allt-eller-inget” och sen sitter jag där besviken över att jag inte fixade det den här gången heller.

Men åter är jag på banan och ieftermiddag börjar min sexveckor långa semster…. det skall firas… med lowcarb och ett glas rött… det här skall bli en bra sommar där jag skall må TOPPEN!

Tack för EN UNDERBAR BLOGG ÅSE – DU INSPIRERAR!!!!!!!!!

Svara
~ Maria ~ 10 juli, 2009 - 12:32

Tack Stumpan för dina rader, nu fick jag nog svar på alla mina funderingar samtidigt!

Puss!

Svara
Susanne 10 juli, 2009 - 12:25

Jaha….nu har jag läst och AMEN! Jag kan ta till mig ALLT som hon skrivit.
Man ska ju heller inte överdriva med fettet!
Jag har själv känt av det under denna veckan. Jag hade lagat quorn-file, blomkål, parmesan och jag orkade inte äta en full portion. Men…det kan oxå vara mindre bra förstås…..vad ska jag lägga till för att det ska bli bra viktmässigt?

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 12:45

Hur menar du vännen? Vad du ska lägga till?

Svara
Susanne 10 juli, 2009 - 12:15

Vet du Åse…du har en väldigt SUND syn på mat/ätbeteende!
Jag håller helt med dig. Eftersom jag haft viktproblem de senaste åren…(innan vägde jag som minst 52 kg – men min ”normala” vikt är runt 60)TÄNKER jag hela tiden på mitt problem. Och vet du – DINA tankar och din modell har verkligen peppat mig de senaste veckorna.
Jag hoppas att du inte avslutar ditt bloggande trots att du inom kort är i mål.
Nu äter jag frukost precis som du!
Lunch o middag n ä s t a n som du =)
Jag äter inget bröd, pasta, potatis eller ris öht.
OM jag äter godis så är det 10 sega GRÖNA råttor eller 1 surt band.
Mitt ”problem” är vinet *rodnar* Jag har slutat med övrig alkohol och satsar! på vitt vin som inte triggar ett ätbehov hos mig. =)
Nu ska jag kika in på den sidan som visar till!
Gulledej Åse!
Kram

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 12:20

Tack för dina gulliga rader!! Vad glas jag blir att jag kunnat inspirera! Duktiga du som äter så bra som du gör!
Visst är vinet en bov;) Jag äääälskar ju vin och dricker gärna ett glas varje dag till naten *S* Men jag får också lägga band på mig, jag märker också precis som du att vitt vin triggar mindre! På mallorca drack jag nästan inget rött utan bara torrt vitt eller torrt rosé!

Lycka nu till och jag LOVAR *cross my heart* att aldrig sluta uppdatera här, jag skriver lika mycket för egen del och tro mig, jag har mkt kvar att lära och ventilera fast jag kommer i mål, så jag fortsätter! Kommer INTE göra samma misstag som övriga resor, att jag slutar ha en metod, metoden fortsätter fast för vikthållande 🙂

Svara
Sanne 10 juli, 2009 - 11:56

Så sant så….håller med fullständigt, jag har aldrig mått så bra som jag gör nu, sen jag började med Low Carb, äter godis vid festligare tillfällen ”om jag nu känner för det”och ingen skada skedd…jag vet juh hur man ska äta och är supernöjd med att jag har kommit till ro och inte så ”fixerad” vid mat och vågen längre.Ha det bäst Åse och super tack för din fina sida som inspirerar så många.Jag rekommenderar måga att läsa din sida och de flesta ändrar livsstil och får höra hur mycket bättre de mår.”Livet leker” Trevlig sommar kram Sanna

Svara
Åse 10 juli, 2009 - 11:59

Tack för dina rader Sanna!
Så skönt att höra att du lever på ett liknande sätt!!

Stor kram till dig!

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.