Low carb tankar

10 juli, 2009

När jag körde low carb första gången, dvs 2005 så fanns det inte LCHF och det var heller inte speciellt vanligt med LCHF kost, GI Viktkoll med Ola Lauritzon hade precis startat upp.
Då hängde jag en del på http://www.markazits.com. Sedan dess har jag glömt bort hennes sajt.
Hittade den igen för ett tag sedan när jag letade efter en funktion att hålla koll på kolhydrater (se länken till vänster)
Nu hittade jag denna texten och jisses vad jag tycker samma!!!
Jag tycker att hon har hittat en bra jämvikt!

Anledningen till att jag sällan använder ordet LCHF när jag omtalar min ”diet” utan istället säger att jag äter low carb (eller LCHF) är för att jag kan tycka att många LCHF:are blir så otroligt fettfixerade OCH kolhydratfixerade.. Många öser smör i kaffe och allt annat de kommer åt, de drar ner kolhydraterna till nära noll, är tom rädda att äta för mycket ovanjordgrönsaker etc. Det är inte så jag äter eller vill leva efter.
Nu säger jag inte att alla gör så men läser man mycket på LCHF forum så ser man dessa tendenser. Framför allt så tycker jag att om man ska räkna varenda lilla kolhydrat, då är man inte mindre fixerad än de som räknar kalorier eller points och är rädd för att överstiga sin energi/pointsmängd.
Personligen strävar jag efter ett naturligare och mer avslappnat sätt till mat.


Då blev jag så glad när jag läste ovan text, för hennes tankar är i varje ord, samma tankar som jag har.

Personligen tycker jag att jag äter ”normalt”, jag häller inte fett över allt, utan jag tycker att jag äter som många andra, enda skillnaden mot de som inte äter lågkolhydratkost är att jag ersätter ris, pasta, potatis mot grönsaker och bröd mot turkisk yoghurt/kesella. Jag tar inte smalmejeri utan helfet och tar istället lite mindre. Proteindelen är lika mycket som en kolhydratätare. Jag tycker att det är ett mycket enkelt sätt att äta på och ett enkelt sätt att minska i vikt och hålla vikten på.

För de som vill äta lite mer kolhydrater än typiskt LCHF så brukar jag ge samma råd som henne, att koncentrera sig på att äta fullkornsprodukter på morgonen endast, till övriga måltider – uteslut kolhydraterna. Genom att äta så så kan man fortsätta att äta fullfet mejeri etc, vem vill gå tillbaka till lightmejeri och utspädd mejeri? (lättfraiche etc)
Det är själv så jag snart kommer börja göra. Då kommer jag återinföra brödet till frukost i form av mitt filmjölksbröd, med vissa modifikationer (ersätta sirapen mot osockrad lingonsylt tex).
Vill jag äta lite godis etc på lördagen så kommer jag göra det, så vill jag kunna göra. Äta lite godis en dag i veckan gör ingen tjock! Men då ska man ha en regel som är etsad och det är att det handlar om EN dag, inte två, tre, fyra etc.
Vill man inte äta godis etc, så ska man ju inte göra det – men för mig är det livskvalitet.

44 kommentarer
0

Du kanske också gillar

44 kommentarer

ulrica 13 juli, 2009 - 13:57

Det du skriver är på pricken så jag känner. En LC-kost men inte så hysteriskt mycket fett.. det känns skumt att nästan hälla i sig fet grädde och mängder med smör på maten. Näe.. jag tror på en balanserad kost med lite av varje, men att skära ner ganska mycket på kolhydraterna där de inte behövs.

Kram och stort TACK för allt du skriver och matar oss med.. det är ren inspiration och peppning!

Ulrica

PS! Du som använt flytande suketter.. vet du om det är OK att använda vanliga suketter i kaffet/teet?

Svara
Beata 12 juli, 2009 - 18:51

Exakt, exakt, EXAKT!! Åh vad det kapslar in mina tankar och känslor om detta.

Det har varit sjukt intressant att läsa din blogg den här omgången. det var inspirerande förut med, under förra resan med VV men den här gången har definitivt toppat allt innan. Bra jobbat!!

Jag har precis läst en bok av Ola Lauritzon och känner att jag har ännu mer kött på benen ang GI och low carb. Jag tänker mig en low carb high protein-diet. Självklart blir det mer fett än jag ätit hittills (som klassiskt fett-fobiker) men LCHF känns som att gå lite för långt, för mig alltså.

Under kommande vecka ska jag jobba och då ska jag flörta lite med detta och äta så low carb jag bara kan. Sen följer ett par veckor semester till och då ska jag testa olika frukostar och middagsalternativ utan kolisar för att liksom ”utbilda” mig själv mer och lära mig så mycket som möjligt. Efter semestern kommer jag nog testa ett par veckor av fas 1, enligt Ola L, dvs ganska nära LCHF-metoden för att sedan gå över till en mer normal fas 2. Ska bli väldigt intressant att se hur kroppen, själen och familjen reagerar :-).

Svara
Ingela 12 juli, 2009 - 09:08

Som alltid kloka tankar från dig, du har ett sansat och distanserat förhållningssätt till både LC och viktnedgång, vilket inte bara gör att du går ner i vikt nu men också att du kommer kunna hålla din målvikt när du är framme.

Jag har precis som många andra använt mycket lättprodukter, och att gå tillbaka till fetare varianter är en process, men maten smakar onekligen godare och man blir mättare och får ett mindre sockersug.

Jag vill minnas att du skrev ett inlägg när du helt slutade räkna points och bara räknar kolhydrater, men kunde inte hitta det nu, minns du ungefär när det var? För någonstans måste det ju till sist handla om hur mycket kalorier man får i sig, och jag antar att du inte får i sig fler kalorier per dag nu än tidigare, bara att de kommer från andra källor? När man är inkörd på pointsräknande är det svårt att helt släppa det…så jag var intresserad av att läsa dina tankar kring detta igen.

En fråga till, ditt antal kolhydrater per dag, hur är det beräknat? Baseras det på kön/vikt/längd?

Svara
Pusen 11 juli, 2009 - 23:04

Tack för du delar med dig. Jag känner att jag lär mig mer och mer nu inför den nu snart kommande viktresan för min del. Syns du har sunda tankar om mat. Tror nog också att jag blir en LC ätare vad et lider. Är mycket känslig för socker men känner att fett e bra för mig. Tusen tack än en gång Åse!

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.