Var köper jag..?

19 augusti, 2011

Jag får otaliga frågor angående Vart man hittar vissa livsmedel jag använder, jag nämner alltid det i inlägget men eftersom jag använder en del livsmedel ofta så skriver jag inte i vartenda inlägg där livsmedlet används vart det köpes. Då kan man med fördel använda sökfunktionen och söka efter livsmedlet så hittar man alla inlägg där livsmedlet används. Kan tipsa om att Google är en fantastisk sökmotor också, man hittar det mesta där 😉

Kokosmjöl finns bl.a på LCHFbutiken.se men även i en del hälsokostaffärer, det ska vara Aman Prana! (mjölet är inte samma som malda flingor!!)
Mandelmjöl köper jag i vår lokala MAXI här i Helsingborg. Av märket Sellton. En del LIDL har det också och även LCHFbutiken.se och flera andra affärer, som sagt Google!
BakePro eller ännu hellre Bakprotein finns på LCHFbutiken.se
Fiberhusk (psylliumfröskal) och Pofiber finns på glutenhyllan eller bakhyllan i välsorterade livsmedelsaffärer
Fibrex finns bland bakprodukterna oftast i vanliga livsmedelsaffärer.
Kokosfett finns lite överallt. Kung Markatta har en fin som finns i livsmedelaffärerna. Den är ibland slut om det är råvarubrist. Den är med smak.
Jag beställer själv LCHF Butikens kokosfett (utan smak till stekning, med smak i smoothie etc.) Cocosa Extra Virgin  finns bla  i hälsokostkedjan Life


Kokosolja är inte samma sak som kokosfettet i silverpaket. Det är ett härdat och processat fett!
Grekisk Yoghurt köper jag på LIDL, den är krämig och god och innehåller 2,8 kh/100 g annars köper jag Lindahls ekologiska turkiska yoghurt. Lindahls ryska yoghurt är fantastisk!
Ekologiskt vaniljpulver är inte samma som vaniljsocker och finns i små glasburkar vid bakprodukterna i din livsmedelsaffär.
Sukrin finns på fler och fler livsmedelsbutiker som Ica Maxi.
Numera finns det massor av blandningar av Stevia och Erythritol (sukrin) bl.a Sukrin+, Ica SteviaStrö, Steviasocker etc.

Här nedan i kommentarsfältet finns många fler köptips! 🙂

78 kommentarer
0

Du kanske också gillar

78 kommentarer

Tony 21 januari, 2014 - 22:37

Om man ska göra ditt solrosbröd men vill ha lite sötma så skulle man väl i praktiken kunna lägga till 24/48 gram råsocker jag menar då skulle en skiva ändå bara vara på 3/4 gr kolh!?

Vad tror du?

Jag äter ändå en egen variant baserad på lchf, mår inte riktigt bra mentalt helt utan kolh.äter dock bra kolh. ligger väl på ca:70-80 gr kolh./dag. Oftast till middag o så kör jag strikt frukost och lunch. Så lite råsocker borde inte störa biokemin nämnvärt? 😉

Svara
Åse 22 januari, 2014 - 08:57

Nä det kan bara du svara på, du märker om du inte får de resultat du vill eller oönskade konsekvenser =) Någon extra kolhydrat skadar inte kroppen. Hellre lite såsocker än massa e-ämnen och konserveringsmedel tycker ju jag!

Svara
Tony 21 januari, 2014 - 17:29

Hej

Köpte stevia, totalt oätligt om du frågar mig så va det vidrigt ;), anissmaken tar över helt!

Min fråga är om Sukrin även det har någon bismak?

Mvh Tony

Svara
Åse 21 januari, 2014 - 17:38

Hej! Ja jag gillar varken stevia eller sukrin. Det som smakar minst av sötningsmedlens tycker jag är Hermesetas flytande men det är kemiskt. Så idag använder jag honung eller kravmärkt råsocker och så äter jag sött ytterst sällan istället. Jag har tröttnat på fakeprodukter.

Svara
Tony 21 januari, 2014 - 22:16

Hej Åse

Tack för svaret och en väldigt trevlig sida 🙂

Tycker det e nice o ta lite vispad grädde m frysta hallon nån gång i veckan! Har testat med KM vaniljpulver men det räcker inte 😉 får testa hermesetas flytande.

Må gott

Svara
Anders Karlsson 18 januari, 2014 - 13:26

Hej. Har du något tips hur man kan göra lchf kroppkakor? Lite synd om något så gott inte kan ätas.. 🙂

Mvh Anders

Svara
Malin´s Diner 6 januari, 2014 - 17:10

Hej,

Jag är helt ny i LCHF-världen och försöker läsa så mycket som möjligt om det. Jag känner mig väldigt osäker på mycket, men en sak som jag speciellt undrar över är det att man ska äta mindre än 20 g kolhydrater per dag. Har läst att man inte ska behöva räkna kolhydrater i dieten, men det blir det ju ändå. Många bäckar små, blir ju snart 20 g. Är rädd att göra fel och få i mig för mycket. Hur tänker du? Räknas du in varenda liten kolhydrat? Gjorde t.ex. en kycklinggryta med kokosmjölk. Använde mig av 5 msk röd currypasta, en konserv wokgrönsaker, lite fisksås och två burkar kokosmjölk. Detta blev till 5 portioner. Är det ok enligt LCHF?

Tack för inspirationen du ger!
Kram Malin

Svara
Åse 6 januari, 2014 - 19:35

Hej! Läs mitt senaste inlägg så ger det kanske dig lite svar =)) Kram!

Svara
Angelica 25 oktober, 2013 - 14:51

Hej Ase,

Jag har en fraga angaende nudlar som jag hittat pa mataffaren har i UK, det ar Mung bean vermicelli nudlar. jag har hort att om nudlarna ar gjorda pa malda bonor sa ar det ok att ata ur lchf synpunkt eftersom kolhydraterna inte tas upp av kroppen men om dom ar gjorda pa starkelsen fran bonorna sa ar det inte bra. Vet du hur jag kan kolla det?
Pa engelska ingredienser star det bara Mungbeans and water, men daremot pa tyska (?) star det mungobohnenstarke and wasser? pa framsidan av paketet start det (bean thread/sai fun)

Har du nagon ide om dessa kan vara ’bra’ eller ’daliga’.
Tack 🙂

Svara
Åse 25 oktober, 2013 - 16:00

Jag tror att de är som vår svenska motsvarighet och de är BRA alternativ till pasta men lite högre i kh så viktminskar du ska du inte äta det varje dag.

Svara
Johnna 21 oktober, 2013 - 12:29

Hej Åse!

Jag har köpt din receptbok och tycker det är toppen!
Men jag har en fråga. I många recept står det att man ska ha fond i maten.
Då undrar jag vilken fond du använder? Jag har fått för mig att det är mycket ”skit” i fond.
Hur tänker du med detta?

Allt gott!
Johnna

Svara
Åse 21 oktober, 2013 - 14:19

Buljong och fond innehåller tyvärr alltid ngt som inte är bra. Sedan kan jag tycka att det blir väldigt lite skit med tanke på att man får bort så mkt när man äter så naturligt som man kan, så det är helt enkelt ett val man får göra, det går ypperligt att smaksätta utan fond.
Lycka till!

Svara
sandra 15 mars, 2013 - 20:25

Hej, kikar ofta på dina recept och har provat flera. nu har jag kommit fram till att mandelmjöl är inget för mig alls. kan man byta mot tex kokosmjöl rätt av?

Svara
Åse 16 mars, 2013 - 08:10

Jag fick tipset av en läsare att 1dl mandelmjöl = 2 msk kokonötsmjöl, 0,5 dl Pofiber, 1 msk fiberhusk.
Jag har själv inte provat det.

Svara
Lena Larsson 22 februari, 2013 - 22:37

Finns det något mandelmjöl som du har provat som du inte var nöjd med.
Har för mig att jag såg någonstans att du använt ett annat mandelmjöl, Selltons, än det du brukar, och det resultatet var du inte nöjd med.
Finns det någon tabell för olika sötningsmedel, vilken mängd som motsvarar
t ex en (1) dl ströscker i ett recept. Vet inte riktigt hur man doserar olika sötnings-
medel.

Svara
Åse 23 februari, 2013 - 12:27

Hej! Jag använder Sellton men funksjonell mats är inte bra!

Svara
hellstream 20 oktober, 2013 - 15:58

Är det nån skillnad på olika mandelmjöl? Jag brukar köpa Risentas, inte billigt, och den verkar funka bra.

Svara
Åse 20 oktober, 2013 - 16:55

Det är kolhydrathalten och fettmängden som kan skilja. En del mandelmjöl är fettreducerat och det blir bara torrt att baka med.

Svara
Lena Larsson 22 februari, 2013 - 15:06

Finns det något mandelmjöl som du har provat som du inte var nöjd med.
Har för mig att jag såg någonstans att du använt ett annat mandelmjöl än det du brukar, och det resultatet var du inte nöjd med.
Finns det någon tabell för olika sötningsmedel, vilken mängd som motsvarar
t ex en (1) dl ströscker i ett recept. Vet inte riktigt hur man doserar olika sötnings-
medel.
Tack för alla tips och goda recept.

Svara
ingela schneider 4 oktober, 2012 - 03:32

Vad kan man äta om man som jag är nötallergiker? Kan inte äta kokos, mandel eller andra nötter. Inte heller skaldjur eller vissa frukter och bär. Tycker att de flesta maträtter innehåller något av detta. Skulle så gärna vilja prova LCHF men det verkar nästan omöjligt för mig. Finns det andra i min situation som äter denna kost?

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.