Lite om tillskott, bl.a Magnesium

5 maj, 2015

Jag får ibland frågor om vilka kosttillskott jag rekommenderar och vilka kosttillskott jag själv tar.
Jag tycker självklart att man ska se till att maten ger de vitaminer och mineraler man behöver därför så äter jag ekologiskt och ser till att äta varierat, mycket grönsaker i olika format och mycket fet fisk 🙂
Men eftersom vi lever i den värld vi lever i där vi även påverkas av miljö och levnadsförhållande så behöver de flesta av oss ta tillskott.
Mat, träning, sömn och kosttillskott är alla delar som hjälper en att optimera hälsan.
De tillskotten som jag rekommenderar de flesta att ta är Omega-3, D-vitamin och Magnesium. Gärna en bra multivitamin.
Kokosolja är också bra att dagligen lägga till (3 msk om dagen är en bra terapeutisk dos att sträva efter)
En del som lägger om kosten till lågkolhydratkost får något som kallas ketoflu (ketoinfluensa) – det innebär helt enkelt att kroppen får en elektrolytobalans vid kostomläggningen.
Vad man ska se till då är att man får i sig tillräckligt av Natrium (salt), Kalium och Magnesium.


Symtomen är allt från huvudvärk, synrubbningar, yrsel till riktiga influensasymtom.
Men även när kroppen ställt om sig och anpassat sig till nya kosten så anser jag att Magnesium är viktigt.
Magnesiumbrist är nämligen vanligt!
Magnesium bidrar bland annat till att minska trötthet och utmattning samt bidrar också till en normal energiomsättning och elektrolytbalans som jag nämnde ovan.
Magnesium är även viktigt för nervsystemets normala funktion, hormonsystemet, leverns funktion, matsmältningen och en normal muskel- och psykologisk funktion. Magnesium bidrar också till en normal benstomme och bibehållande av normala tänder. Magnesium är dessutom en antioxidant och de vill vi ha mer av! 
Eftersom magnesium främst lagras i ben och muskler så är det bra att ta om man tränar, idrottar och svettas mycket. Tecken på magnesiumbrist kan vara nedsatt uppmärksamhet och irritation, men också domningar och muskelkramper.
Jag tar Magnesium strax innan sovdags eftersom det har en lugnande effekt och kan påverka sömnen positivt 🙂
Våra barn är svåra att få i tabletter och därför får de D-vitamin och Magnesium i flytande form. Alla sätt är bra utom de dåliga 🙂
Salus Magnesium innehåller inget tillsatt socker men däremot lite honung och druvjuice men inga mängder ju.

Dessutom är den  fri från gluten, vete, jäst, mjölk och laktos. Toppenbra!
012A9916-1

012A9919-2

35 kommentarer
0

Du kanske också gillar

35 kommentarer

Marja Taavo 5 maj, 2015 - 19:24

Vilken magnesium märke är bäst för vuxna? Vi tar Grean Earhs super magnesium.

Svara
Åse Falkman Fredrikson, 56kilo 5 maj, 2015 - 20:02

Jag gillar Pure Pharmas M3!

Svara
Marja Taavo 5 maj, 2015 - 20:08

Tack. Ska testa. Har glömt bort i tre veckor att köpa magnesium. Maken klagar. .

Svara
Emma Tuffaha 5 maj, 2015 - 20:52

Åsa Falkman Fredriksson, 56kilo
Måste man beställa via nätet eller finns de i butik ?

Svara
Sandra Jaconelli 5 maj, 2015 - 19:20

Åh tack Åsa! Efter 3 mån nu så har jag blivit trött och slö i musklerna. Ska prova att lägga till magnesium!?

Svara
Monita Hellström 5 maj, 2015 - 20:26

Hej
Jag tycker inte om att ta kosttillskott men visst finns det vissa som är bra och nyttiga precis som du skriver. När det gäller magnesium har jag dock fått lära undvika magnesium tabletter / tillskott som innehåller hydroxid, oxid eller karbonat. Det ger inget eller för lite magnesium , kroppen kan inte tillgodogöra sig det. Däremot ska tillskottet innehålla magnesiumasparat, magnesiumcitrat, eller magnesiumlakat . Denna info var viktig för mig då jag blev rekommenderad att äta magnesiumtillskott då jag var sönderstressad och helt slut. Tackar för övrigt för en bra blogg då jag nu lever glutenfritt : ).
Med vänlig hälsning, Monita

Svara
Åse 5 maj, 2015 - 20:29

Helt rätt! Salus Magnesium i inlägget innehåller Magnesiumcitrat.

Svara
Åsa 5 maj, 2015 - 19:42

Hej, köpte Din bok Lev gott med LCHF och periodisk fasta i dag och har en fundering,
är aldrig de personer som äter enligt LCHF allergiska 😉 så många recept innehåller mandelmjöl, det ges förslag på mandel och nötter.
Jag är allergisk mot både mandel & nötter, vad kan jag byta ut dessa ingredienser till?

Svara
Åse 5 maj, 2015 - 20:30

Hej! Mandelmjöl ingår ju främst i bröd och bakverk och det äter man ju sällan på LCHF, att recepten finns är ju till för dem som vill unna sig ibland och inte är allergiska. Är man allergisk så finns det många andra recept utan just mandlar 😉
Här på bloggen har jag en hel del mandelfria bröd och bakverk, bara välja det man mår bra av :))

Svara
Veronica Berglycke 5 maj, 2015 - 16:45

Tack! Har letat efter ett bra Magnesium tillskott till min son med adhd + autism. Nu vet jag vilken jag ska köpa. Kanon!

Svara
Rita 5 maj, 2015 - 17:48

Jag har också börjat äta Magnesium tabletter ,pga mycket dålig sömn under lång tid och huvudvärk mm. Får utvärdera efter en tid hur det går,jag hoppas att det hjälper. Intressant blogg du har förresten!! Ha en skön kväll//Rita

Svara
Daniel Sahlin 5 maj, 2015 - 13:51

Touche.

Svara
Mia Möller 5 maj, 2015 - 13:49

Sara Larsson Daniel Sahlin ??

Svara
Helena 5 maj, 2015 - 14:39

Vilken sorts magnesium tar du? Jag menar märke. Tack.

Svara
Åse 5 maj, 2015 - 20:33

Jag använder Pure Pharmas M3 och Salus.

Svara
Sara Lindberg 5 maj, 2015 - 12:14

Hanna Karlsson =)

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.