LCHF som livsstil

24 april, 2012

I dag tänkte jag prata lite om LCHF som livsstil. Jag får ofta frågan ”Kan man äta detta på LCHF?” ”Men är inte det för mycket kolhydrater i?” och jag ska börja med att säga att jag förstår frågeställningen. Jag har levt med LCHF i över 3 år och jag kan min kropp, min hjärna och jag kan LCHF, många har LCHF som ny livsstil och vill inte göra fel.
När jag gick över till lågkolhydratkost räknade jag varenda kolhydrat!! Men jag insåg till slut att det bara begränsade mig, livet ska inte vara ett värde. Points, kalorier, kolhydrater.. Bättre att veta vad som är bra mat och sedan att veta vad som är mindre bra mat. Och sedan att lyssna på sin kropp, hur påverkas jag?

I dag har jag ett sunt förhållningssätt till mat, för mig innebär det att jag inte ser svart eller vitt på maten. Ingenting är förbjudet, lite socker i bland dödar mig inte. En skiva bröd i bland dödar mig inte och maten är min vän numera, något jag njuter av och jag gör dagligen medvetna val!
Det är viktigt att tänka på som LCHF ätande läsare, att jag har LCHF som livsstil, inte som viktminskningskost numera.
I dag kan jag äta ”utanför kosten” men behöver inte köra ”all in” bara för det, jag har tidigare haft en tendens att antingen äta 100% bra eller 100% dåligt.
Exempelvis menyn i lördags, det som jag annars inte äter är brödet till soppan, dessertvinet och vit chokladmousse men maten var annars bra LCHF mat. Hade detta varit förr så hade jag velat ”passa på” och då hade det nog gärna varit potatis, pasta och mer därtill.
I Örebro tog jag en två kulors glass i rån av bara farten men åt bara kulorna och skippade rånet, ja ni förstår tänket.
Att äta så bra man bara kan, ren mat, bra råvaror, enligt sitt behov och enligt vad ens kropp klarar av – det är så vi alla bör eftersträva att äta.


För mig så innebär det att jag allt som oftast äter en ganska strikt LCHF, för det mesta så kommer kolhydraterna bara från grönsaker, mejeri och lite nötter och bär. Men vill jag äta en chokladpralin i bland så gör jag det, vill jag ta en breezer eller en god öl i bland så gör jag det. Med LCHF som grund så aptitreglerar jag mycket lättare, speciellt i kombination med periodisk fasta.
Jag är mycket medveten om att alla kan inte äta som jag, alla kan inte äta ”lite” av socker och stärkelse för att det får dem att äta mycket
LCHF kan anpassas för allas behov, det är inte statiskt och på bara ett sätt. Det är en fantastisk kunskap och grund för att äta och leva! BRA mat helt enkelt!

28 kommentarer
0

Du kanske också gillar

28 kommentarer

Carina 4 mars, 2013 - 21:09

Hejsan!
tack för en bra och inspirerade blogg!
Jag började äta lchf i april 2012, Valet av kost blev naturligt då jag utvecklat ett stort sockerberoende. Vägde vid start 66 kg (är 160 cm) och har aldrig vägt så mycket tidigare. (ingen stor övervikt men ändå) Anledningen till viktökningen och sockerberoendet berodde på en skada som gjorde att jag inte kunde röra mig som jag ville och spenderade oftast dagarna halvliggandes i soffan. När jag väl började med lchf märkte jag väldigt snart att sötsuget försvann helt, jag blev piggare, mådde bättre, var nästan aldrig uppsvälld och öm i magen och mina migränanfall minskade kraftigt i antal och styrka. Jag mådde helt enkelt väldigt bra av kosten. Det som gjort att jag nu inte vet hur och framför allt vad jag ska äta är att min vikt fortsatte stadigt nedåt och det slutade med att jag vägde 47kg i december. Det tycker jag personligen är för lite trots att jag är kort. Min idealvikt ligger på 52-53 kg.
Jag började äta lite mer kolhydrater men lyckades inte gå upp iaf. Slutade med lchf då jag inte visste vad jag skulle göra. Det resulterade i att mitt sockerberoende kom tillbaka och mina migränanfall ökade kraftigt igen.
Nu till min fråga: Jag vill äta så strikt som möjligt (då jag mår bäst av att äta så) utan att gå ner i .vikt. Har du tips på bra balanserad kost, vilka kolhydrater bör jag lägga till (försökte med morötter, nötter, alla slags grönsaker mm, men enbart det fungerar inte för mig). Vill som sagt inte ha mitt beroende av socker, min svullna mage och mina många och kraftiga migränanfall.
Blev ett långt och tjatigt inlägg men ville att du skulle få lite bakgrund till min fråga.

Tack igen för en otroligt bra blogg med många härliga inlägg, recept och inspiration!

Svara
Helena 26 april, 2012 - 09:44

Klockren beskrivning av vad man bör eftersträva, dvs ett sunt förhållande till mat.
Det ska inte vara en massa räknande av kalorier, points osv.
Känner igen mig i allt det du skrivit och det är så härligt och nyttigt att läsa dina ord. Du har en sund relation till mat och det är med glädje jag följer din blogg.
Tack du!

Svara
Anette G 24 april, 2012 - 22:16

Vad bra skrivet! Känner igen mig i det du skriver. Fokus är på att göra bra val så ofta som möjligt men då och då unna sig det som känns rätt för stunden. Har kommit på att jag har kört med något av periodisk fasta då och då under många år. Gillar inte att äta frukost snabbt efter uppvaknandet så jag dröjer görna en par timmar i alla fall.Särskilt helgerna då äter jag inte förrän vid 12-snåret. Mår så bra på denna typ av kosthållning. Är i stort sett aldrig hungrig utan helt lugn i kroppen.

Svara
Millan 24 april, 2012 - 21:46

Ursäkta vad menar ni med pf?

Svara
Katarina W 24 april, 2012 - 18:27

Bra inlägg som vanligt!!! Skulle du kunna lägga det under ”värt att läsa”? Det tycker jag är en fantastiskt bra samling på alla de här förståndiga inläggen!! Det är riktigt nyttigt att ha allt samlat! Tack för en bra blogg!!

Svara
Åse 24 april, 2012 - 19:28

Jamen du har ju rätt klart den ska ligga där!! :))

Svara
Karolina 24 april, 2012 - 16:42

Gud vilket bra och inspirerande inlägg 🙂 det är ju precis så det ska vara! Man ska veta vad som är bra som grund och dessutom leva livet. Tack för en underbar blogg 🙂

Svara
Laila 24 april, 2012 - 15:22

Vad trevligt att läsa alla inlägg. Jag har gått ner 20 kilo med Lchf och sedan levt precis som ni beskriver, ibland gått upp 1-2 vid något särskilt tillfälle och det har fungerat att snabbt bli av med dem. Men nu är det kört, det har smugit på mig ca 5 kilo, jag kan inte ha de kläder som jag lyckligt köpte vid 20 kilo minus. Det går inte att få bort dem. Nu har jag börjat med pf alla dagar, och styrketräning vissa dagar och långa promenader andra dagar. Hoppas att det händer något nu. Varför fungerar det så att det gick så bra att gå ner en gång men inte längre?

Svara
Millan 24 april, 2012 - 13:31

Så skönt att läsa detta inlägg!! Precis vad jag behövde höra! Har ätit lchf i ett år och ibland när jag fuskat med något sött så har jag mått så dåligt och känt mig så värdelös efteråt. Nu ska jag släppa det och försöka inse att man någongång ibland kan ta en bit tårta på ett kalas utan att ”förstöra” allt. Så länge jag äter rätt i övrigt så borde jag fortsätta att må bra även efter lite choklad. Är bara så rädd för att skapa en obalans i kroppen med högt blodsocker och massa insulin som drar igång? Men det kanske kroppen klarar av om vi nu pratar om några chokladbitar? Nu kom ångesten tillbaka.. Usch om jag bara kunde sluta tänka så mycket! Kram

Svara
Åse 24 april, 2012 - 14:15

I en normal och frisk kropp så skapar inte lite extra kolhydrater i bland någon insulin”chock”, speciellt inte om vi äter en fullfet kost för övrigt. Fett sänker blodsockerpåverkan.

Svara
Angelica cifuentes 24 april, 2012 - 13:29

Hej Åse!
Tack för en underbar blogg!
Undrar hur länge eller hur många dagar i rad du kör pf. Jag är inne på min fjärde dag nu och det går super. För det ska inte göras hela tiden eller?
Med vänlig hälsning, angelica

Svara
Åse 24 april, 2012 - 14:15

Det beror helt på omständigheter etc, jag kör inte enligt ett schema utan det blir väl oftast 4-5 dagar i strck, jag har gjort PF till min livsstil så allt som oftast så äter jag min frukost sent.

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.