LCHF och hälsan

19 januari, 2012

Ni vet alla att jag är för en individuell kosthållning. Vi är alla unika och har olika unika känsligheter, men jag har ju också en övertygelse i att naturlig mat är bäst för människan. Mitt fokus ligger inte på hur många kolhydrater vi ska äta, utan väljer vi livsmedel som är bra för oss så hamnar vi automatiskt ganska lågt, och gör vi oftast bra så fixar kroppen det lilla skräpet vi får i oss ibland när vi gör sämre val. Jag vill kombinera njutning, livskvalitet och hälsa!

De flesta som börjar med LCHF gör det av samma anledning som jag en gång gjorde, pga viktminskning.
Ni vet också att jag alltid säger att LCHF inte är en bantningsdiet, men viktminskning är oftast en effekt av LCHF – men är inget quickfix, däremot kan man på olika sätt optimera viktminskningen.
När jag började var jag mitt inne i min viktminskning med Viktväktarna efter mitt sista barn. Jag hade gått ner 10 kilo och hade ca 14 kilon kvar. Jag hade ju gått på lågkolhydratkost redan 2005 och gick ner snabbt i vikt då, så jag började igen för jag ville snabbt gå i mål. Jag gick då över till att äta bröd på morgonen (råg) men resterande var lågkolhydratkost fast jag använde fortfarande mellanfeta produkter (räknade både kolhydrater OCH kalorier!). Sakta men säkert vågade jag släppa både kolhydraträknande och kaloriräknande och jag såg ju att det fungerade ändå + att jag ökade på fettet till fullfeta produkter. Så var min övergång till LCHF.

Men under resans gång så har jag ju gått över på mer fokus på hälsan, jag vet vilka hälsofördelar en LCHF kost ger och det var bla detta jag tänkte prata om idag. För fortfarande får man ju höra ”Det är bättre att äta lite av allt och röra sig mer!”. För en del så fungerar detta alldeles ypperligt! Men bevisligen har 50% av svenskarna problem med kolhydrater eftersom 50% av svenskarna är överviktiga! Varför? Jo för många kan inte hantera den stora mängd kolhydrater vi får i oss genom en typisk vanlig svensk kost där vi äter bröd, pasta, ris och potatis. För många föder detta ett sug efter mer mat och mer kolhydrater! Kolhydrater är ju vårt turbobränsle, och rör vi oss lite behöver vi inte mycket kolhydrater heller.

Om du förespråkar att ”äta lite av allt” kan du göra det utan att medvetet hålla igen? Äta dig mätt och inte sluta för att pointsen eller kalorierna är slut? Utan att ha ett sug efter mer? Kan du ta en kaka och vara nöjd med det? Fungerar din mage? Ingen värk? Inget svajande blodsocker? Du är inte eftermiddagstrött? Du har en normalvikt som du inte behöver anstränga dig för att hålla? GRATTIS då fungerar ”äta lite av allt” för dig! Så här fungerar ju generellt naturligt smala människor.

Jag kan också äta lite av allt MEN jag är aldrig riktigt mätt, jag har alltid ett sug efter mer, därför passar LCHF mig bättre. Jag får äta mig mätt och nöjd. Min mättnad sitter i dubbelt så länge än på ”Tallriksmodellen” och framför allt så har jag inget sug efter kolhydrater som jag kan överäta. Människan är ju skapt till att vilja äta så mycket kolhydrater vi bara kan – för att fettlagra och garantera sitt behov av blodsocker. Men vår hjärna vet inte att det i dag finns ett överflöd av kolhydrater, så den är fortfarande inställd på att äta så mycket som möjligt av detta!
Med LCHF kost så har jag minskad risk för olika inflammatoriska besvär:

– Minskad glykemisk belastning som sänker den oxidativa stressen i kroppen. (cancer)
– Jag får en bättre kvot mellan Omega 3 och Omega 6 (som helst ska ligga på 1:1). Eftersom jag undviker spannmål (som har mkt Omega 6) eller omega 6 stinna vegetabiliska oljor (solrosolja, majsolja), margariner (becel, milda etc) eller processade saker som pulversåser, kakor, glass, etc så minskar Omega 6. Jag äter helst gräsbetesdjur som inte är pumpade med Omega 6 heller. Jag äter både Omega 3 tillskott men även mycket fet fisk som makrill, och även smör och kött från gräsbetes.
– Jag äter inte mjöl och spannmål och minskar därför gluten eller annan xenobiotika och slipper då de negativa effekterna som kan komma.
– Jag äter mer mättat fett som stärker immunförsvaret.

Jag har aldrig haft allergier, värk, magproblem men vill hellre förekomma än förekommas! Jag vill äta så att jag även i framtiden slipper magproblem, värk, problem med hjärt & kärl. Jag vill ge min kropp det bästa jag kan för att ge den alla chanser att få vara frisk. Jag vill äta bra och hälsosamt till största del och behålla en del saker som lyx och livskvalitet, och det är nog det vi alla ska sträva efter.

31 kommentarer
0

Du kanske också gillar

31 kommentarer

M 22 januari, 2012 - 11:30

Väldigt intressant text! Jag är en av dem som i och för sig kan äta lite av allt och ändå inte gå upp i vikt, men istället lider jag av problem med magen och allt möjligt annat. Har nu den senaste veckan haft mera besvär med uppsvälld mage än tidigare, så från och med måndag tänker jag testa lite LCHF-aktig diet, bara för att se om det blir nämnvärd skillnad på mitt mående, är så fallet kommer jag naturligtvis utesluta bröd, pasta, ris och sånt – eller åtminstone minska, trots att jag inte äter mycket nu heller men.. Fungerar inte det så blir det att minska mjölprodukter istället för att se om det är problemet..

Här kommer jag dock definitivt hänga i fortsättningen för att få ta del av tips och sånt 🙂

Svara
Åse 22 januari, 2012 - 14:59

Spännande!! Berätta gärna hur du mår efter 2-3 veckor!! Många blir avsevärt bättre i magen på LCHF!

Svara
Tina 22 januari, 2012 - 01:19

Vilket toppenbra inlägg!! Visst önskar man att man vore en ”naturligt smal” person som kunde äta lite av allt, men när jag gjorde det så gick jag upp en massa i vikt. Närmare 40 kg. Nu med hjälp av proteinpulver och ibland mycket kolhydratsnål kost har jag äntligen förstått hur det hänger ihop för mig och tappat ungefär 27kg. Grattis till er andra som inte behöver bry er. Jag har inget val. Antingen blir det inga kolhydrater eller så får jag leva med att vara fet.

Läs gärna mitt inlägg om att bränna 3500kcal på en dag idag.

Svara
Linda 20 januari, 2012 - 21:07

WORD!
Grymt bra text!! Jag har kört ett fitnessprogram nu i 20 dagar, där jag plötsligt skulle äta kolhydrater igen, efter att ha ätit GI/LCHF sedan april 2011. De första dagarna gick ok, jag var hungrig ganska ofta, men kände inget sötsug. Gick ner 2 kg och 4 cm på 10 dagar, men efter de tio första dgarna kom ”bakslaget”… Sockersuug och en liiten viktuppgång – detta trots att jag tränar en timme per dag… Nu har jag sedan igår dragit ner rejält på kolhydraterna och hoppas att det vänder tillbaka igen!

Jag mår iallafall prima och känner mig hälsosam – det syns på hela mig att något hänt! Nu ska jag försöka hitta min balans i det hela med kosten och min dagliga dos träning 😀

PS: Tidningen ligger och väntar på att sträckläsas 😉

Svara
Ceciliah 20 januari, 2012 - 11:45

Enligt dietisten i gårdagens debatt blir man ”socialt missanpassad i samhället” utav att äta LCHF… Jag har skrivit lite och länkat till dig med en bild från min blogg. Hoppas det är ok. Om inte så säg till 🙂

Tack för stor inspiration!

Svara
Åse 21 januari, 2012 - 02:01

Klart det är OK! Gullunge!! Kram!!

Svara
Emilia 20 januari, 2012 - 11:29

Jag gillar dig Åse, fast jag inte äter LCHF så använder jag mig av många av dina recept.

MEN! I första meningn skriver du att du förespråkar en individuell kosthållning och längre ner upplever jag att du är enormt skeptisk till att det överhuvudtaget finns personer som kan äta ”lite av allt”. Jag äter ”lite av allt” dvs, jag äter det jag känner för och går efter mantrat: ”det finns inget som är så onyttigt att du aldrig kan äta det och det finns inget som är så nyttigt att du alltid kan äta det”.

Jag blev faktiskt riktigt besviken på dig när du skriver: ”Om du förespråkar att ”äta lite av allt” kan du göra det utan att medvetet hålla igen?… osv” Varför denna skepsism till att det finns människor som klarar av att äta lite av allt?

Svara
Johanna 25 januari, 2012 - 22:12

Jag håller med. Detsamma gäller meningen ”Men bevisligen har 50% av svenskarna problem med kolhydrater eftersom 50% av svenskarna är överviktiga!”. Det är väl inte samma sak? Det kan väl vara annat än med kolhydrater som de överviktiga svenskarna har problem med. Vad sägs om stillasittande arbete och för lite motion till exempel? Jag vet att du inte framhåller motion så mycket eftersom du inte själv tränar (och det förstår jag att du inte har tid till med din stora familj och alla dina projekt så det är absolut ingen anklagelse). Men då kan jag också förstå jag att du är skeptisk till att det finns människor som klarar att äta lite av allt. För min del är motion lösningen på detta. Jag kan t.o.m. äta mycket av allt ibland eftersom jag tränar. Det är en underbar känsla!

Men precis som Emilia gillar jag dig och din blogg, det är därför jag fortfarande läser. Jag tror dock på en konstruktiv diskussion.

Svara
Åse 26 januari, 2012 - 09:27

Jag tror absolut på motion och rörelse för både hälsa och vikt (och tränar själv, fast inte så mkt jag vill) men jag tror inte på motion som lösning på viktproblem 🙂 Jag tror att kondition och styrketräning bygger upp en kropp och gör att den förbrukar mer energi och på så vis lättare kan viktminska och hålla sin vikt (förutom att ta ner kortisolet och mildra värk) men så gott som alla inom träningsfysiologin håller med mig att enbart träning inte gör något stort för vikten, där måste vi gå till maten. Och den mängd kolhydrater vi får i oss i dag som våra kroppar inte har någon anpassning för är stort bidragande till fetman idag.

Svara
Åse 26 januari, 2012 - 09:31

PS: Jag tror (vet) att det finns människor som kan äta lite av allt! De räknade jag upp i inlägget. Naturligt smala människor som inte behöver fundera och hålla igen på maten, som samtidigt har fungerande magar, sover gott och inte har inflammatoriska processer i kroppen (som astma, värk, allergier) de fungerar med dagens kostråd. Det beror till stor del att deras insulinkänslighet är större än många av oss som inte kan det (dvs äta lite av allt utan konsekvenser)

Svara
Lena 20 januari, 2012 - 08:32

Satt och såg på debatten på svt i går kväll där en kvinna, som poängterade att hon jobbade INOM sjukvården, var hon dietist? kommer inte ihåg, i alla fall så var hon upprörd att man KAN INTE utesluta frukt då man mister en massa viktiga vitaminer från dem!! Men vad är det för vitaminer som man inte får i sig om man inte äter frukt om man istället äter olika grönsaker?? Kan säga att tidigare i mitt liv så åt jag kanske 1 äpple om dagen eller några clementiner. Inte åt jag flera olika frukter och inte var det någon inom vården som då pratade om att man MÅSTE äta frukt!

Svara
PernillaA 20 januari, 2012 - 07:41

Måste bara få göra en liknelse 😉
Jag har en scolios i ryggen och har periodvis gått till sjukgymnast. Fick då en kommentar av min sjukgymnaste en gång då hon frågade mig hur jag tränade. Vågade knappast berätta att jag enbart powerwalkade och gjorde plankor och armhävningar och inte gick till gym.
Då sa hon till mig att det var helt perfekt för då gjorde jag ngt som var bra för min kropp och som min kropp mådde bra av samt fungerade i vardagen. Man behöver inte stressa iväg och träna för då gav det bara negativ effekt på kroppen enligt henne.
Detsamma som förhållandet till mat………man gör det som fungerar för en om man vill gå ner i vikt eller hålla en balans. Mår man väl väljer man naturligt bort det som man inte mår väl av (och det är ju svart på vitt inte alltid så lätt). Just nu försöker jag att ta bort ”det älskade” brödet i mitt liv. Märker att så fort jag stoppar en brödbit i munnen så fäster det sig på kroppen. Och då pratar jag det vita brödet inte knäckebröd. Det funkar superbra får jag säga. Får väl se vad som blir nästa mål………..kanske Ahlgrens bilar, granar, husvagnar och allt vad det nu heter. Och du vilken fantastiskt talang du har på att skriva Åse. Jag vill ha ett signat ex av din första bok 🙂 Bamsekram på dej Åse och njut av helgen

Svara
Maria 19 januari, 2012 - 18:49

Jättebra inlägg!! Precis så känner jag med .. =)

Svara
Ingalill 19 januari, 2012 - 16:21

Bra skrivet!
Själv har jag även kollat min fettsyraprofil och relation mellan Omega-6 och Omega-3 genom ett enkelt fingersticksprov som jag köpte hos http://www.oil4life.se Kanske bara för sådana som mig som är speciellt intresserad av hur det ser ut inne i mina celler när jag ändrar kosten. Men hur som helst ett bra test som jag kan rekommendera.

Svara
Åse 19 januari, 2012 - 17:30

Intressant!

Svara
Dessi 19 januari, 2012 - 16:09

Kanonbra skrivet Åse! 🙂

Svara
Åse 19 januari, 2012 - 16:13

<3

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.