Kolhydrater, ett laddat ämne

14 oktober, 2015

Jag har ju aldrig velat att 56kilo eller jag – Åse, som står bakom bloggen hamnar i ett fack. Har skrivit så många inlägg under alla dessa år om hur jag ser på bloggen, att bloggen är en del av min egen utveckling. Den har aldrig varit en ”LCHF blogg”, en ”matblogg”, en ”receptsajt” utan det är en livsstilsblogg med mig själv i fokus. Genom mina egna svårigheter med mat så har jag lärt mig så mycket om kost och dess påverkan på både kropp och hjärna och ju mer jag lär mig, ju mer inser jag att det verkligen aldrig är svart eller vitt, rätt eller fel.
Det som fungerade för mig förr, fungerar inte alls och vice versa och om jag förändras så, då förändras även andra!
Jag insåg under 2009 att jag hade problem med mitt belöningssystem och att det var snabba kolhydrater som påverkade mig negativt.
Under 2009-2012 åt jag lågkolhydratkost men det var ganska så svajjigt, jag hade fortfarande ett allt eller inget tänk, jag var superfascistisk när det gällde kolhydrater för att emellanåt balla ur helt. Ingen balans.
Det tog många år, mycket tweakande och mycket analyserande för att hitta en kostmodell som passade just MIG och min hjärna.
Jag är och kommer alltid vara en mjöljunkie framför allt. Det finns inget som belönar min hjärna så mycket som mjölmat och speciellt i kombination med fett (tänk: Pizza, varma mackor, hamburgare, korv med bröd etc) efter det kommer socker och efter det kommer flytande fet mejeri.
Jag triggas inte av kolhydrater i sig, jag har inga som helst problem med att äta ris, rotfrukter – pasta undviker jag alltid och potatis är lite halvproblematiskt så jag äter hellre sötpotatis. Givetvis inte varje dag och i väldigt små mängder.
Min kostfilosoft är fortfarande lågkolhydratkost, dock så cyklar jag kolhydraterna numera på samma sätt som att jag cyklar tiden jag äter (Periodisk Fasta).


Det finns en anledning till att jag numera ökar upp kolhydraterna schemalagt.
Jag ökar upp mina kolhydrater minst 1 kväll i veckan.
Varför? Jo för kolhydrater är inte onda, det kommer bra saker med kolhydrater också men det beror ju på vilka kolhydrater man äter och i vilken mängd och hur de påverkar just DIG. (grönsaker innehåller ju också kolhydrater)
Kolhydrater påverkar våra hormoner, inte bara insulin.
Våra kroppar strävar alltid efter balans och stabilitet, det innebär att för mycket är dåligt, men för lite är också dåligt (Jessica har många utomordentliga inlägg i ämnet!).
För lite kolhydrater är inte hälsosamt i längden. För mycket kolhydrater är inte heller hälsosamt. 
Samma hormoner som inte mår bra av för mycket kolhydrater, de mår inte bra av för lite heller!
Numera finns det mycket att läsa om ”Carbs at Night” aka CarbNite eller Carb Backloading (DH Kiefers upplägg)  dvs att lägga kolhydraterna på kvällen för att följa kroppens naturliga rytm (och så som människan åt förr) – tvärtemot vad man trott förr så är det alltså positivt för muskeltillväxt, fettförbränning, hormoner och signalsubstanser. 
DH Kiefer, Dave Asprey, Nate Miyaki, Dr Alan Christianson är några få namn på sådana som skrivit mycket om ämnet.

För mig personligen så har det varit gynnsamt för fettprocent, för min insulinkänslighet och det har ökat upp guldkanten i mitt liv! Varför ta bort något som inte är dåligt för mig?
Innebär detta att jag numera rekommenderar alla att äta ris och potatis? Självklart inte! Jag rekommenderar alltid en individanpassad lågkolhydratkost för den som är överviktig, är sjuk, sockerberoende etc. Lågkolhydratkosten ”fixade” mig! 
Men det betyder inte per automatik att ALLA måste ligga så lågt i kolhydrater och inte varje dag. Det går att laborera och hitta sin nivå, där man mår bra.

Det finns inget rätt eller fel, det finns bättre och sämre val för kroppen och det finns bättre och sämre individuella val

Och det är just DET mitt jobb med denna bloggen är, att skapa medvetande om just det – sen utöver det så tar jag ju in andra saker i bloggen som skönhet, nöjen, tips, mode etc – för livet är ju inte bara mat och bloggen speglar mig 😉
Så kontentan av detta inlägget är: Kunskap är inte statiskt och man ska våga förändra och förändras!
Gårdagens middag:
Köttfärslimpa med rött ris, brunsås, sockerfri lingonsylt och chornicons.
Mumma för just MIN kropp!

13102015-012A6151

 

61 kommentarer
0

Du kanske också gillar

61 kommentarer

Anna 26 oktober, 2015 - 11:13

Jag håller med alla som tycker att detta var ett jättebra och läsvärt inlägg!
Jag har i perioder ätit omelett till frukot (dvs enbart fett och protein, inga kh), och trots vad många säger har jag aldrig känt mig riktigt mätt eller tillfredsställd på den kosten. När jag gick över till grekisk yoghurt, med ett par msk av din nötmüsli och osockrade bär, kombinerat med ett par kokta ägg, fick jag betydligt bättre mättnadskänslor och håller mig mätt utan problem fram till lunch. Jag antar att jag hittat min optimala balans, och att en del (långsamma) kh ingår där.
Jag uppskattar den balans som genomsyrar alla dina inlägg, i stället för det ”allt eller inget”-tänk som jag tycker kännetecknar alltför många lågkolhydrat-bloggar!

Svara
Camilla 13 december, 2015 - 16:17

Det är därför jag i princip bara läser Åses blogg nuförtiden. Inga pekpinnar, inget påhopp på andra som lever och äter annorlunda, bara trevlig blogg med bra balans och masdor med tips! 😀

Svara
Therese Rutqvist 19 oktober, 2015 - 14:35

Hej Ase!
Jag foljer din blogg med jamna mellanrum (har kommenterat forrut) for inspriation och harlig vagledning och tycker att det du sager ar superbra!! Glom bort alla negativa manniskor – vi ar sa manga fler som tycker att du ar en underbar inspriation i var vardag!!
Jag har framforallt borjat lyssna pa min kropp nar det galler mat och motion och har antligen fattat att det ar en balans som behovs – inga strikta regler utan mera tanke kring min valkansla och de val jag gor. Eftersom jag bor utomlands sa kan jag inte folja alla recept (far inte tag pa alla ingredienser och ar allergisk mot vissa saker) men det gor att man far improvisera och sa blir det mer en utmaning och dubbelt sa kul nar jag hittar ratt – for min kropp 🙂
Tack for en harlig blogg med tips och ideer och man plickar helt enkelt med sig vad som passar en sjalv eller hur? 🙂
Kram Therese

Svara
Åse 20 oktober, 2015 - 14:45

Tack Therese, härligt att du funnit balans i ditt liv – precis så ska det ju vara! Inget svart eller vitt och fyllt av förbud! Många vägar bär till Rom =) KRAM

Svara
Marie 19 oktober, 2015 - 14:11

Hej!
Det var intressant att läsa detta inlägg om kolhydrater. Jag har försökt att äta LCHF sedan januari, men får inte riktigt till det. Jag har gått ner 7 kilo totalt men det gjorde jag ganska snabbt men jojo:ar upp och ner 2 kilo hela tiden så mer än 7 kilo blir det inte tyvärr. Har ca 28 kilo att bli av med nu.
Jag får inte tillräckligt med fett i mig, jag äter men tycker sedan inte att det är gott att äta så mycket fett och då slutar jag. Då blir jag snabbt hungrig på nytt och då slinker något onyttigt ner istället. I början så små-åt jag fröknäcke med smör och ost på, eller ketobollar, kanske var det bättre… Men egentligen vill jag ju sluta små-äta. För har jag inte gjort något LCHF-vänligt att tugga på så letar jag mig vidare i skåpen och hittar godis istället. De senaste två veckorna har jag flippat ut totalt och ätit en massa godis och choklad, en pizza vilket har gjort 2 kilo upp. Jag har kört GI ett tag och vill egentligen att det skulle passa mig, för jag vill ju kunna äta allsidigt. Men det gick jag inte ner på heller. Jag har PCO-S som försvårar för mig, och just nu så vill jag bara slå dövörat till när jag läser hur många kilo alla går ner på LCHF. Jag har gått ner 14 kilo tidigare i livet med VV och då tog jag mig i mål och allting. Men det är ju mer än 16 år sedan. Så nu sitter jag här fast beslutsam på en måndag 🙂 att jag minsann i dag ska stå emot sötsuget i dag och bara stoppa i mig rätt mat. vi får väl se hur det slutar. Ett fröknäcke med smör har redan smugit sig ner innan lunch. Jag märker att jag går ner i vikt när jag äter kål. Broccoli och blomkål är bra för mig. Så det är väl bara att köpa hem och bli mer flitig att laga efter recept. För då märker jag också att jag går ner. Jag överäter nog av det mesta verkar det som. Men som sagt, det är intressant att läsa om att det går att äta mer kolhydrater.

Svara
Åse 20 oktober, 2015 - 15:00

KRAM till dig Marie! Det är inte lätt i kostcirkeln! Du kanske måste fundera lite på varför du äter? varför du vill småäta. Många ggr äter vi inte som vi borde av andra orsaker än vi tror.

Svara
1 2 3 4

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.