Jag och periodisk fasta 2012-2018

6 februari, 2018

Hej vänner!
Så roligt att läsa alla era tankar och tips och frågor i förra inlägget! Keep em coming!
Frågor och tips om topics, superbra! Jag tar till mig dem och ska börja redan idag och prata lite om periodisk fasta och mina erfarenheter kring det.
Jag har ju skrivit mycket om det under årens lopp men förstår att allt förändras, även hos mig så ska prata lite om min uppdaterade erfarenhet. Det kommer komma i min nya bok också.
Nygjorda våfflor som väntar på barnen! De äter dem som de är med ost & skinka emellan!


Jag älskar ju att dela med mig av livet, familjelivet, resor, inredning, projekt, tankar om kost och hälsa, träning och allt kring himmel och jord men jag måste ha inspiration för att kunna leverera och ibland så tar energin och inspirationen slut, jag går in i lite sådana bubblor ibland främst december och januari har jag märkt. I år blev det extra tydligt då jag gjorde min bok i december och januari och med det mindre energi till er och då blir det ju mest att jag lägger upp lite recept, för äta bör man annars dör man! hehe!
Nu ser vi fram emot en ny inspirerande tid här på 56kilo.se! Vi får ge och ta! Ni vet att jag älskar dialog med er och inte enbart monolog ❤
Såååååå. Periodisk fasta!

Annika: Hur kör du 20:4? Varje dag en vecka, en dag i vecken eller hur? Vad äter du då?
Camillapa: Nu när jag också börjat fasta på morgonen igen, tycker jag också att det hade varit intressant att veta vad det gör för kroppen!
Mat vid träning?
Fasta vid träning?
Vilken träning är bäst till vilken kost? Kost tillägg till detta?

Susanne: Jag är lite nyfiken i ett tidigare inlägg så skrev du om att minska ätfönstret ytterligare. Hur äter du Då? Under hur många timmar tänker du att du äter? Jag fastar själv och mår väldigt bra utav Det, tror du att det är något man kan göra under lång tid?

Jag introducerade periodisk fasta i mars 2012, då följde jag 16:8 dvs jag förlängde nattfastan och bröt den klockan 12 ca. Sedan åt jag under ett matfönster på 7-8 timmar.
Periodisk fasta innebär kortfattat att man komprimerar tiden man äter, dvs sitt matfönster men förlänger tiden man inte äter utan lever på kroppens lagrade energi.
Oftast drar man nytta av den naturliga fastan, dvs nattfastan och äter sin frukost några timmar senare än annars.
Detta var revolutionerande för mig! Dels blev jag av med mitt matfokus (åt redan LCHF) men jag gick också ner envisa kilon som jag hade svårt att bli av med. Enkelt ramlade jag ner från 63,3 i mars till 56,7 i juni (har mina vägningar sedan 2010 via Withings / Health mate wifi våg).
Sedan dess har periodisk fasta varit ett verktyg för mig att först och främst bli av med dåliga vanor som att belöna mig med mat (sug, äta bara för att det är gott att stoppa ngt i munnen etc) men även för att komma ner i fettprocent när det svävats ut för mycket.
Det är ett val jag gjort att inte ha nolltolerans, det är livets goda tycker jag och jag har en grund i lågkolhydratkost och periodisk fasta som håller mig på en normalvikt, när det njutits lite för mycket så kommer jag snabbt tillbaka igen.
Vad är det som är fördelaktigt med att äta sin mat på detta sättet?
Kort och gott: Det påverkar våra hormoner.
Det påverkar tillväxthormoner, våra hungers och mättnadssignaler ghrelin och leptin men det påverkar även vårt huvudhormon för fettinlagring: insulin.
Varenda gång vi äter (ja även på lågkolhydratkost!!) så frisläpps hormonet insulin, detta bromsar fettförbränning 
Genom att ha få insulinpåslag så blir kroppen tränad till att använda det lagrade fettet istället.
Nu är ju periodisk fasta inte enbart för fettförbränning!
2015 byggde jag rejäla muskler på periodisk fasta i kombination med styrketräning. Inga konstiga tillskott mer än BCAA innan/under träning. 
Jag tränade vid 11 och åt första målet efteråt: En rejäl portion med ägg, lax, spenat, typ den ni såg i går! Jag hade hur mycket energi som helst (kroppen blir ju duktig på att använda det lagrade fettet som energi!) Periodisk fasta skyddar musklelmassan men ökar även tillväxthormoner så att vi bygger muskler lättare!
Fördelarna med fasta för vikt och hälsa:

  • » Korttidsfasta ökar tillväxthormon (som starkt påverkat fettförbränning och muskeltillväxt) och sänker IGF-1 (Insulin-like Growth Factor) och kroppen börjar reparera cellerna istället för att göra nya, bromsar åldrande.
  • » Ökad adrenalin- och noradrenalinnivåer, ökade glukagonnivåer (ökar fettförbränningen)
  • » Nivån på insulin, blodfetter, blodsocker och blodtryck sjunker, faktorer som påverkar hjärt- och kärlsjukdomar – detta kan innebära minskad risk för cancer.
  • » Det är enkelt, lättförståeligt och du slipper fundera på portionskontroll varje dag.
  • » Våra kroppar är anpassade till att ”fasta eller festa”, ett varierande energiintag är det optimala.
  • » Många med magproblem/sjukdomar som IBS mår bra av periodisk fasta, speciellt i kombination med en glutenfri kost.
  • » Med periodisk fasta så får man ett kortare matfönster vilket oftast innebär att vi får i oss mindre energi, detta skapar viktminskning om man har överskott att ta av.
  • » Periodisk fasta har en gynnsam effekt på våra mättnads- och hungershormoner genom att hungershormonet ghrelin minskar, och mättnadshormonet leptin ökar.

Om man ser till vilken kamp många människor för, de försöker begränsa sina måltider, funderar på hur måltidssammansättningen ser ut för att optimera viktminskning, det ska ätas mellanmål för att man tror att detta håller igång ämnesomsättningen. När vi äter är kroppen inställd på att lagra, när vi inte äter är kroppen inställd på att förbränna. Så att äta mindre ofta, äta oss mätta när vi äter kan göra viktminskningen lättare. Det kan vara mer tillfredställande att äta färre gånger när man får äta sig mätt och nöjd.
Jag älskar periodisk fasta, det passar min kropp väldigt bra.
När jag vill få snabba resultat eller komma bort från sug och dåliga vanor så äter jag enligt 20:4, detta passar mig väldigt bra!
Jag är inte hungrig på dagen, har massor av energi och jag får snabba resultat på fettmassa och muskelprocent.
Hur äter jag då?
Jag räknar inte en enda kalori eller kolhydrat.
Jag är inte heller supernoga med tiden utan äter någon gång mellan 15-17.
Då bryter jag ofta fastan med en grön smoothie på spenat, äppelcidervinäger, kolsyrat vatten och frusna hallon, några ostskivor eller 1 kokt ägg från kylen.
Efter det blir det en vanlig LCHF portion där jag äter mig riktigt mätt.
Jag hinner ofta med en skål med rysk yoghurt med nötter och bär också inom de här 4-5 timmarna.
På helgen äter jag frukost, lunch och middag. 
Så PF innebär inte per automatik att man äter så mycket mindre men de hormonella effekterna är desto större.
Jag är lite in löv i Dr. Berg (ja hans hjärna då haha) så här kommer ett bra infoklipp om periodisk fasta:

 
Som Dr Berg säger i klippet så kan det ta 3-4 månader att komma dithän då kroppen är uppgraderad till att effektivt använda det lagrade fettet som energikälla.
Om du äter lågkolhydratkost men inte klarar av att gå många timmar utan mat då är du med största sannolikhet inte fettanpassad.
Att vara superhungrig är i sig anabolt, dvs inte bra om vi vill viktminska men som vi vet så är ju lågkolhydratkost positivt för hunger och mättnad och då är mitt tips detta: Kom snabbt in i ketos genom att dricka en MCT latte på morgonen.
Jag gör det i början när jag striktar upp kosten just för att det ökar snabbare på ketonproduktionen och med det mättnad och energi. 
Jag mäter inte direkt men ca 1/2-1 MCT + lik delar smör. Detta kör jag med kaffe i min Magic Bullet och fettpartiklarna slås sönder och gör det till en härlig latte! Att använda smör är inte konstigare än att ha i grädde! Smör är ju kärnad grädde där vasslen pressats ur.
Vill man ha grädde istället så är det nästan lika bra, grädde innehåller dock mjölksocker (laktos) och vi vill ju ha så lite insulinpåslag som möjligt framför allt vid fasta.






Passar PF alla då? Nej!
Först och främst tycker jag att man ska ha en nonchalant approach till PF. Att sitta och räkna timmar och stirra sig blind på det är minst lika illa som att stirra sig blind på kalorier och kolhydrater! PF ska ge dig energi, det ska inte ta energi! 
Är du gravid så är inte PF för dig, har du haft en svår ätstörning är det inte heller för dig och om du har stressrelaterade sjukdomar så kan det bli en stressfaktor att gå många timmar utan mat.
Hoppas ni blev lite klokare nu!





30 kommentarer
0

30 kommentarer

Ann-Charlotte 21 februari, 2018 - 20:30

Hej!
Jag är helt ny i LCHF världen, 17 dagar har jag hållit på. Vad jag upptäck är att all denna feta yoghurt, grädde, cf mm inte alls funkar för mig. Får ont i magen och väldigt uppblåst. Känner mig vilsen i maten eftersom jag ej äter processad mat o fläskkött där det pratas om naturligt fett. Äter jag t.ex. kycklingfile med wokade grönsaker, vitkål, grönkål, rödlök, paprika samt en klick cf till så är jag hungrig efter 2 timmar
Vill också höra vad fettanpassad är? kanske dum fråga.
Tack för en inspirerande blogg!
Hälsn. Ann-Charlotte

Svara
Inger 17 februari, 2018 - 12:35

Hej!
Jag tillhör gruppen som ”kämpar” med min vikt konstant.
Går sedan en dryg månad på 5:2 dieten, är noggrann övriga dagar,(nåväl vissa dagar lite mer generös).
Äter ingen frukost någon dag, inga mellanmål, lågkolhydrat.
Är leptinresistent.
Viktnedgången är i princip obefintlig och jag vill ibland bara ge upp.
Vissa säger ät frukost andra ät inte frukost.
Förvirring!
Har du någon tanke om vad en 59 årig kvinna som jag kan hitta på för att känna mig fin i sommar?!
Är 165 cm lång och väger 77 kg. Önskar gå ner 10 kg.
Tack för en fin blogg,
Hälsar Inger

Svara
Sofie 12 februari, 2018 - 05:51

Hej! Tack för en härlig blogg och alla tips😃
Är det så att man inte ska dricka något innan man bryter matfönstret? Tex kaffe äppelcider
Tänkte köra med 20/4 om jag klarar av det
Mvh Sofie

Svara
Åse 12 februari, 2018 - 07:11

Hej!
Jodå energilös vätska går. ACV o kaffe bryter inte fastan

Svara
Sara 8 februari, 2018 - 10:06

Hej!
Första gången jag skriver, men jag har en fråga.
Du skriver att man ska helst försöka hålla sig borta från mjölkprodukter då de innehåller socker (laktos). Men om man äter laktosfria produkter, funkar det?
Vänligen/ Sara

Svara
Åse 8 februari, 2018 - 10:19

Nej laktosfria produkter innebär bara att laktosen är uppklippt till glukos och galaktos, de ger tom större påverkan på blodsockret.

Svara
Sara 8 februari, 2018 - 10:42

Ok, är laktos intolerant så jag måste använda laktosfria produkter. Om jag förstod rätt, är det då sämre för att äta LCHF än vanliga produkter?
Äter mycket gräddsåser (laktosfritt) till mat, steker i smör (laktosfritt) mm.
Funkar inte LCHF då?
Tack för svar (har bara hållit på med LCHF I 5 veckor)

Svara
Åse 8 februari, 2018 - 10:45

Att äta mkt gräddsåser är aldrig optimalt om man viktminskar. Laktosfria produkter är bättre för en laktosintolerant så klart men sämre val för en som inte är laktosintolerant. Begränsa mejeriprodukter som grädde och yoghurt till högst någon decililiter per dag.

Svara
Philippa 6 februari, 2018 - 20:47

Hej Åse!
Jag är också ”in löv’ med Dr Bergs hjärna,
han har så intressanta videos. Han är verkligen en favorit när det gäller low carb livsstilen, och du med såklart!
Jag är så dålig på att kommentera, tror detta är typ andra gången jag skriver något…
Jag ska försöka bättra mig.
Du är bäst Åse!
Kram Philippa <3

Svara
Åse 7 februari, 2018 - 08:49

Jaaaaa älskar honom! Thomas de lauer också! =)
Du är så välkommen i kommentarsfältet Philippa! KRAM! <3

Svara
1 2

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.