Hormoner och vikten

8 januari, 2013

Jag är ju en liten kunskapsnörd, jag är det där enerverande barnet som alltid frågar ”Varför det?” 😉 Jag har en dotter som är som mig så jag vet! hihi.
Men på grund av min matproblematik så har jag varit tvungen att gräva i VARFÖR?
Med min utbildning så var det många poletter som gick ner och det är säkert anledningen till att jag sedan min utbildning haft lättare att viktreglera och faktiskt stå still i vikt.
Jag tänkte bara snabbt prata lite hormoner för de är roten till mycket. Dessa hormoner är naturens sätt att skapa balans och harmoni och rutiner i våra kroppar men i dagens samhälle så kan det bli väldigt fel.
Leptin:  Låga nivåer av leptin leder till ökad hunger och sänkt ämnesomsättning. Ju mindre du väger ju mindre leptin och ju större övervikt du har desto mer leptin men detta är sanning med modifikation för många överviktiga är istället leptinresistenta dvs för mycket leptin har utsöndrats.
Naturligt smala människor som ändå har en bra ämnesomsättning har ökat leptinkänslighet, dvs de har låg leptin men det lilla de har räcker för känsligheten är stor.
Detta är anledningen till att överviktiga människor som bantat sig smala ofta jojobantar, leptinnivån är i obalans – kroppen har låga nivåer av leptin och ser till att ämnesomsättningen sänks samtidigt som vi får ökad hunger.
Ghrelin: Skapar hungerprocessen. Och kommer från tom mage. När vi äter så aktiveras dopamin (för att belöna oss så vi fortsätter att äta – skapar motivation). När vi sedan blir mätta så är det leptinet som tar över och dopaminet dämpas, likaså ghrelin. Vad som seda händer är att må bra hormonet Serotonin utsöndras!


Problemet är att socker ser till att ghrelin inte dämpas, utan du fortsätter att äta fast du egentligen borde vara nöjd! Du fortsätter som om du vore hungrig och sugen!
Detta stämmer även med kolhydrater i stärkelse för detta blir ju till socker (glukos) i kroppen. Ät ostbricka med kex och jämför om du äter ostbricka utan kex, du kommer antagligen äta mer när du även äter kex.
Dopamin: Styr belöningen kring mat, dvs du belönas av att äta. Är givetvis naturens sätt att se till att du äter för överlevnad!
Dopaminbrist kan leda till många olika saker som trötthet, koncentrationssvårigheter, ADHD,
Dopaminet är starkt kopplad till beroenden: Man kan ha höjt sitt dopaminbehov av te.x. alkohol, narkotika, rökning, socker, mat, spänning och lust.
Känner ni mig så förstår ni att jag är en dopaminjunkie, jag älskar spänning, nya saker, att träffa nya människor, fart och fläkt, socker och snabba kolhydrater – jag är oerhört belöningsbenägen. Jag har ett högt dopaminbehov. Därför förstår ni kanske att oron över att jag lever för stressigt inte stämmer, jag lever alltså i min dopaminnivå! Jag mår bra av att ha tusen eld i järnet. Jag skulle däremot må dåligt av att inte ha något att göra.
Serotonin: Är ett sk. ”må-bra hormon” som gör att vi känner oss lugna, nöjda och tillfreds. Vid serotoninbrost kan vi bli deprimerade, få koncentrationssvårigheter, sömnsvårigheter. Detta är anledningen till varför många självmedicinerar med socker. Det tröstar och dämpar oro då socker höjer serotoninet.
Nu kommer jag osökt in på PF (periodisk fasta):
Varför upplever jag att jag aptitreglerar bättre på PF? Borde jag inte vara mer hungrig? Mer glupsk efter att inte ha ätit på 16 timmar? (ghrelin utsöndras ju av tom mage) Hur går det ihop?

Sanningen är den att det finns nog inga enkla svar men här kommer leptin, insulin och dopamin in.
Som jag förklarade innan så har kroppen sin kortisoltopp ca kl 8 på morgonen, då vi ofta äter frukost. Detta i kombination med insulinutsöndringen kan skapa hunger en stund senare. Förlänger man nattfastan så sker inte detta (vi är ju inte hungriga om nätterna).
Fasta sänker generellt leptinnivåerna men det har visat sig att när man sedan äter ordentligt så ökas leptinet och speciellt hos kvinnor har man sett en ökning av leptin! Man såg även en ökning av neuropeptid-Y som är ett hungerstimulerande hormon. Detta kan nog förklara varför min vikt är lägre sedan jag började med periodisk fasta för snart 1 år sedan. Jag äter ändå generellt mer kolhydrater nu än jag gjorde tidigare i min LCHF kost. Jag äter inte mindre fett.
Jag upplever alltså att jag inte är så glupsk längre. Min man upplever samma och har också en lägre fettprocent sedan han implenterade periodisk fasta.
Periodisk fasta passar dock inte alla på grund av jobb och andra saker som sjukdomar (vissa sjukdomar gör att man mår bättre av att äta oftare, tex fibromyalgi)
Periodisk fasta kan alltså vara ett smart sätt att se till att vi får lov att äta oss mätta och nöjda men samtidigt inte äta mer än kroppen behöver.
Jag äter också generellt ganska mycket protein (det höjer mitt dopamin) men ser även till att hålla mig mätt och nöjd.
Mat ska inte vara massa funderingar så för många är detta jag nyss skrivit bara blaj och lägg då inte ner mer tankeverksamhet på detta. Men kunskap gör oss fria och ibland måste vi förstå varför vi (kropp och själ) fungerar som den gör!
Generellt rekommenderar jag inte att börja med PF direkt när man lägger om kosten, anledningen till detta är att först måste man kanske få en avslappnad attityd kring mat, man har kanske jojobantat mycket och skapat kroppar i obalans och då kan det vara bra att helt enkelt bara äta sig mätt och nöjd enligt sina vanliga traditioner (frukost, lunch och middag) och inte fortsätta med ännu en metod.
Kärlek till er!


 
Nu säljer jag av kläder och accessoarer! Välkommen in till min SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 

 
Mina favoritprodukter denna veckan! (annonslänkar)
41 kommentarer
0

Du kanske också gillar

41 kommentarer

Emma 8 januari, 2013 - 23:09

Tycker din blogg är riktigt intressant att läsa! är själv ny inom lchf världen men mår redan mycket bättre och har ej ont i magen längre;) nu till min fråga jag jobbar natt på ett boende, börjar 21:00 och jobbar till 07:00 och är vaken hela natten brukade förr äta lite fil och en frukt, äter nu lite turkisk yoghurt och två fincrisp med ost på. Måste äta något under natten för vi städar och springer oftast hela nätterna, blir jätte hungrig å slö om jag inte äter, har du något bra tips på vad man ska äta?

Svara
Noelvi 8 januari, 2013 - 23:03

Hej. Jag har inte ätit enligt Lchf så länge. Startade i mitten av november och mådde kanon förutom hård mage som jag alltid haft mer eller mindre problem med. Efter ca två veckor började jag få utslag som kliade mellan brösten och vid höfterna. Tänkte inte så mycket på det förrän det spred sig till nacken och kliade hemskt. Kunde inte sova på nätterna för det kändes som att jag skulle klia sönder mig själv. Vid jul åt jag som jag gjort förut och eksemen försvann. Nu har jag ätit enligt lchf sen nyår och efter en vecka har nu utslagen kommit tillbaka.
Läste på nätet att flera haft problem med detta. Har du någon erfarenhet av det och har du någon aning om vad det kan bero på?
Tack för en underbar blogg:-)

Svara
Åse 56kilo 9 januari, 2013 - 08:05

Det är mycket som händer i kroppen vid kostomläggning, att man får utslag då är ganska vanligt – själv får jag väldigt dålig hy först. Jag är övertygad om att det blir bättre och du kommer få bättre hy än någonsin men under tiden – smörj dig med kokosolja, se till att drick ordentligt och att du får i dig vitaminer och mineraler via grönsaker och nötter. Ju mer mörkgröna grönsaker desto bättre, Två handflator med fingrar per dag.

Svara
5varvirondellen 8 januari, 2013 - 21:34

Har ätit LCHF sedan 2006 och åt automatiskt PF i ett par år utan att veta att det var PF. 🙂 Det blev så då jag inte var hungrig på morgnarna och märkte att magen mådde bäst om jag åt färre tillfällen per dag.
Efter ett års mer liberal LCHF (föll dit pga EN chokladbit som pga sockermonstret blev en kaka choklad per dag, gärna till frukost…) avsteg äter jag sedan i våras strikt LCHF + PF igen och märker att jag mår mycket bättre, på alla plan.
Har läst att man inte bör äta PF om man som jag har ME/CFS men personligen mår jag så avsevärt mkt bättre av att äta 1-2 ggr/dag och jag kan utan problem köra 24-h-fasta emellanåt. För mig är det ett enkelt val som inte ens kräver ansträngning. Märker att min IBS tycker om att magen är tom en längre tid, den gillar att vara ”ifred” och gillar inte alls att äta lite och ofta.
Det enda jag märkt är att om jag äter lite mer liberal LCHF funkar inte PF alls lika lätt, blir mkt snabbare hungrig om jag ätit choklad eller ett par rotfruktsklyftor t ex.
Tack för en suverän blogg! Din bok står på min önskelista. 🙂
Kram

Svara
Åse 56kilo 8 januari, 2013 - 21:44

Hej! Tack för dina reflektioner! Det där med IBS och fasta har jag hört fler som mår bra av!
Visst är det så att strikt till normal lchf kan fungera bättre med fasta än mer liberal, som sagt mättnaden är ju längre. Det är så intressant att höra om hur det fungerar för andra =)
Kram!

Svara
kunkin 8 januari, 2013 - 21:26

Hej!
Så intressant detta är att läsa!
En sak jag undrar är om du dricker något under PF?
Kan man ta en kaffe med grädde innan första måltiden eller är inte det fasta då?
Sen undrar jag också om grädde i kaffet gör att det är svårt att gå ner i vikt?
Jag har innan druckit mitt kaffe med både suketter & mjölk,men detta har jag slutat med och övergått bara till grädde.Men inget händer med vikten.
jag vet att det kan vara olika anledningar men bara undrar om detta är ett av dom?
Tack igen för en toppen blogg;)
kram Caroline

Svara
Åse 56kilo 8 januari, 2013 - 21:32

Nej fastar man intar man bara energilös vätska 😉
Lite grädde i kaffet ’är ok så länge det inte blir massor av kaffekoppar varje dag. Men två-tre slattar per dag ska inte göra ngt =)

Svara
Emma 8 januari, 2013 - 20:28

Jag undrar lite över det här med periodisk fasta. Har läst att det är så om man kör de så kickar det igång förbränningen?
Om man då som jag har en kraftig övervikt är de något som isfl skulle kunna hjälp i viktnedgången? Kan man köra lite då och då eller ska man köra längre perioder?
Är just mammaledig och skulle tro att de skulle fungera med PF. Förr om jag åt dålig frukost fick jag oftast blodsockerfall om jag tex gjorde något under dagen som att veckohandla, detta var iofs innan jag började med LCHF. Är rädd att jag ska få blodsockerfall trots LCHF kosten. Men de är väl kanske bara och pröva då man ”bara” är hemma 🙂

Svara
Karin 8 januari, 2013 - 20:14

Hej, tack för en inspirerande blogg!
Blev intresserad av pf, har kört strikt LCHF den senaste månaden för att bli av med de sista graviditetskilona och jag är på god väg 🙂
Tänkte bara höra hur lång fasta du har och om du har provat MBC?
Har kört några dagar med MBC och tycker att de är helt ok man står sig länge och får upp ketosen ordentligt!
Ha det gott.

Svara
Åse 56kilo 8 januari, 2013 - 20:19

Hej!
Nej MBC är inget jag personligen förespråkar. Lite kokosfett i kaffet absolut men energi tycker jag ska innehålla vitaminer, mineraler, fett och protein. Jag dricker inte min energi, jag äter den, trevligare och godare tycker jag =)
Jag fastar generellt 14-18 timmar.

Svara
Ida 8 januari, 2013 - 19:53

Hej!! Ang allt detta med hormoner osv.
Hur ser det ut med att äta LCHF och försöka
bli gravid? Hittar ingen vettig info på nätet.
Både jag och sambon äter lchf och ingen av
oss är överviktig utan testar mest efter att ha
hört så mkt bra om lchf! Tacksam för svar:)

Svara
Åse 56kilo 8 januari, 2013 - 20:20

Många har rönt framgångar med LCHF när det kommer till att bli gravid, när de haft problem tidigare.
Var en artikel i ett tidigare nummer av Mat & Hälsa!

Svara
Karolina 8 januari, 2013 - 19:39

Mycket bra och intressant inlägg 🙂 Tack!

Svara
Pia 8 januari, 2013 - 19:03

Är mycket intresserad av var du inhämtat info om att vi med fibromyalgi mår bra utav att äta ofta. Man griper ju varje halmstrå…

Svara
Mallan123 8 januari, 2013 - 18:37

Tack för bra information!

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.