Hormoner och vikten

8 januari, 2013

Jag är ju en liten kunskapsnörd, jag är det där enerverande barnet som alltid frågar ”Varför det?” 😉 Jag har en dotter som är som mig så jag vet! hihi.
Men på grund av min matproblematik så har jag varit tvungen att gräva i VARFÖR?
Med min utbildning så var det många poletter som gick ner och det är säkert anledningen till att jag sedan min utbildning haft lättare att viktreglera och faktiskt stå still i vikt.
Jag tänkte bara snabbt prata lite hormoner för de är roten till mycket. Dessa hormoner är naturens sätt att skapa balans och harmoni och rutiner i våra kroppar men i dagens samhälle så kan det bli väldigt fel.
Leptin:  Låga nivåer av leptin leder till ökad hunger och sänkt ämnesomsättning. Ju mindre du väger ju mindre leptin och ju större övervikt du har desto mer leptin men detta är sanning med modifikation för många överviktiga är istället leptinresistenta dvs för mycket leptin har utsöndrats.
Naturligt smala människor som ändå har en bra ämnesomsättning har ökat leptinkänslighet, dvs de har låg leptin men det lilla de har räcker för känsligheten är stor.
Detta är anledningen till att överviktiga människor som bantat sig smala ofta jojobantar, leptinnivån är i obalans – kroppen har låga nivåer av leptin och ser till att ämnesomsättningen sänks samtidigt som vi får ökad hunger.
Ghrelin: Skapar hungerprocessen. Och kommer från tom mage. När vi äter så aktiveras dopamin (för att belöna oss så vi fortsätter att äta – skapar motivation). När vi sedan blir mätta så är det leptinet som tar över och dopaminet dämpas, likaså ghrelin. Vad som seda händer är att må bra hormonet Serotonin utsöndras!


Problemet är att socker ser till att ghrelin inte dämpas, utan du fortsätter att äta fast du egentligen borde vara nöjd! Du fortsätter som om du vore hungrig och sugen!
Detta stämmer även med kolhydrater i stärkelse för detta blir ju till socker (glukos) i kroppen. Ät ostbricka med kex och jämför om du äter ostbricka utan kex, du kommer antagligen äta mer när du även äter kex.
Dopamin: Styr belöningen kring mat, dvs du belönas av att äta. Är givetvis naturens sätt att se till att du äter för överlevnad!
Dopaminbrist kan leda till många olika saker som trötthet, koncentrationssvårigheter, ADHD,
Dopaminet är starkt kopplad till beroenden: Man kan ha höjt sitt dopaminbehov av te.x. alkohol, narkotika, rökning, socker, mat, spänning och lust.
Känner ni mig så förstår ni att jag är en dopaminjunkie, jag älskar spänning, nya saker, att träffa nya människor, fart och fläkt, socker och snabba kolhydrater – jag är oerhört belöningsbenägen. Jag har ett högt dopaminbehov. Därför förstår ni kanske att oron över att jag lever för stressigt inte stämmer, jag lever alltså i min dopaminnivå! Jag mår bra av att ha tusen eld i järnet. Jag skulle däremot må dåligt av att inte ha något att göra.
Serotonin: Är ett sk. ”må-bra hormon” som gör att vi känner oss lugna, nöjda och tillfreds. Vid serotoninbrost kan vi bli deprimerade, få koncentrationssvårigheter, sömnsvårigheter. Detta är anledningen till varför många självmedicinerar med socker. Det tröstar och dämpar oro då socker höjer serotoninet.
Nu kommer jag osökt in på PF (periodisk fasta):
Varför upplever jag att jag aptitreglerar bättre på PF? Borde jag inte vara mer hungrig? Mer glupsk efter att inte ha ätit på 16 timmar? (ghrelin utsöndras ju av tom mage) Hur går det ihop?

Sanningen är den att det finns nog inga enkla svar men här kommer leptin, insulin och dopamin in.
Som jag förklarade innan så har kroppen sin kortisoltopp ca kl 8 på morgonen, då vi ofta äter frukost. Detta i kombination med insulinutsöndringen kan skapa hunger en stund senare. Förlänger man nattfastan så sker inte detta (vi är ju inte hungriga om nätterna).
Fasta sänker generellt leptinnivåerna men det har visat sig att när man sedan äter ordentligt så ökas leptinet och speciellt hos kvinnor har man sett en ökning av leptin! Man såg även en ökning av neuropeptid-Y som är ett hungerstimulerande hormon. Detta kan nog förklara varför min vikt är lägre sedan jag började med periodisk fasta för snart 1 år sedan. Jag äter ändå generellt mer kolhydrater nu än jag gjorde tidigare i min LCHF kost. Jag äter inte mindre fett.
Jag upplever alltså att jag inte är så glupsk längre. Min man upplever samma och har också en lägre fettprocent sedan han implenterade periodisk fasta.
Periodisk fasta passar dock inte alla på grund av jobb och andra saker som sjukdomar (vissa sjukdomar gör att man mår bättre av att äta oftare, tex fibromyalgi)
Periodisk fasta kan alltså vara ett smart sätt att se till att vi får lov att äta oss mätta och nöjda men samtidigt inte äta mer än kroppen behöver.
Jag äter också generellt ganska mycket protein (det höjer mitt dopamin) men ser även till att hålla mig mätt och nöjd.
Mat ska inte vara massa funderingar så för många är detta jag nyss skrivit bara blaj och lägg då inte ner mer tankeverksamhet på detta. Men kunskap gör oss fria och ibland måste vi förstå varför vi (kropp och själ) fungerar som den gör!
Generellt rekommenderar jag inte att börja med PF direkt när man lägger om kosten, anledningen till detta är att först måste man kanske få en avslappnad attityd kring mat, man har kanske jojobantat mycket och skapat kroppar i obalans och då kan det vara bra att helt enkelt bara äta sig mätt och nöjd enligt sina vanliga traditioner (frukost, lunch och middag) och inte fortsätta med ännu en metod.
Kärlek till er!


Nu säljer 56kilo, familjen och några vänner kläder och accessoarer. Välkommen in till 56kilo SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 
41 kommentarer
0

Du kanske också gillar

41 kommentarer

Rebecka 9 februari, 2013 - 09:09

Hej! Tack för en mkt bra blogg!
Jag har kört PF i 2 v men inte gått ner mer än ett kg och inget i cm alls. Jag har fastat mellan 18-10 eller 19-11. Är det bättre att fasta 20-12 för vikten?
Jag har undvikit mejeriprodukter oxå. Men idag ska jag testa dina semlor!
Varma hälsningar Rebecka

Svara
Åse 9 februari, 2013 - 09:23

Hej! PF är ju ingen viktminskningsmetod men kan vara gynnsamt för sug och hungerskänslor och därmed vara positivt för vikten.

Svara
Rebecka 8 februari, 2013 - 09:48

Hej! Tack för en intressant blogg! Jag har nu kört PF i två veckor, ena dagen ätit mellan ca 10-18 nästa 11-19. Men jag har varken gått ner i vikt eller i cm! Jag har dessutom kapat ner mejeri produkter markant! Vad är det för fel? Är det bättre att äta mellan 12-20? Sen läste jag att kvinnor mår bättre av att fästa i 14h. Vad tror du om det?
Mkt tacksam för svar!

Svara
Periodisk fasta | Fit med Britt 3 februari, 2013 - 20:39

[…] Här kan du läsa om det min väninna Åse skriver om hormoner vikt och varför periodisk fasta fungerar bra för henne. Jag är sugen att prova under en period för att ge lite skjuts år viktminskningen, men jag vill gärna veta vad du tycker. […]

Svara
Erika B 10 januari, 2013 - 14:42

Yes… sånt här gillar jag! Perfekt information att grotta ner sig i.

Svara
mahe72 9 januari, 2013 - 23:43

Hej Åse!
Vad bra du skrev, mycket intressant. Jag är ju en av dem som mår bättre i min fibromyalgi tack vare lchf. Eftersom jag funderat på PF så ska jag nog inte köra det än på länge eftersom det kanske förstör för mig o mina leder. El vad tror du? Å så här bra k magen har jag aldrig mått förut, hade alltid ont o kände mig så uppsvälld.
/ du är en ängel <3

Svara
Mathildas mamma 8 januari, 2013 - 23:18

Fick äntligen ”boken” igår och idag bar det av till mataffären för att inhandla veckans meny. Dock kom vi hem lite sent så vi lagade broccolisoppan eftersom den verkade vara snabbast. Ingen i min familj gillar ädelost men jag körde ner det i alla fall och …shit alla nästan smällde av så goooood var soppan. Ser verkligen fram emot alla veckorna och älskar layouten och att den var fint mild rosa när jag öppnade den. Detta kommer att bli en spännande resa mot mina -5 kg.
Kram
Stina

Svara
Åse 56kilo 9 januari, 2013 - 13:48

Vad kul att den kom!! Vad roligt att soppan smakade även med annan ost =))
Lycka till nu Stina! Kram!

Svara
Mathildas mamma 9 januari, 2013 - 22:20

Tack jag hade ingen annan ost utan körde så som receptet var och det var ju det som var så otroligt att alla älskade den iaf.
Kycklingcurrygratäng idag …jag säger bara köp Åses bok. Har en fråga ang den, menade du verkligen att jag skulle ha använt vanlig chutney? Den jag såg i mataffären hade socker som första ingrediens så jag hoppade över det och tog en tsk honung i stället.
Ha det bäst

Svara
Åse 56kilo 9 januari, 2013 - 22:34

1 msk ger drygt 8 kolhydrater vilket blir 2 gram per portion, typ 2 glas vin 😉 eller 1 ruta 70% choklad.

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.