Getting in shape!?

4 augusti, 2015

Hallihallåååå!
Vilken varm dag!? Årets varmaste?? JAG klagar då rakt inte!
Frukost idag blev en omelettrulle (ägg + vatten) med skinka, ost och spenat – stekt i kokosolja utan smak.
Gott, enkelt och ett bra fastebryt! (runt 14.30 för mig idag)

012A4522

Jag har några ess i rockärmen som jag tar fram när jag striktar till det och formtoppar och jag tänkte dra upp några här.
Detta är verktyg som fungerar väldigt bra för mig och min kropp och vi är ju alla unika men det kanske kan ruska om lite för dig också?

  1. Jag ligger inte på energiunderskott VARJE dag. Jag räknar inte kalorier eller kolhydrater MEN jag använder fasta för att naturligt få till en bra fettoxidation (med energiunderskott) samtidigt som jag slipper tänka.
    Det som fungerar väldigt bra för mig och min kropp är att jag alternerar måltiderna. Vissa dagar äter jag under en 12 timmars period: Frukost, lunch och middag (ALDRIG mellanmål!). Vissa dagar äter jag bara en måltid. Med andra ord ungefär som 5:2 fast jag har inga bestämda dagar eller bestämt antal dagar – det kan bli allt från 6:1 till 5:2 till 4:3! Just detta sätter att äta liknar i mångt våra förfäders sätt att äta. Att varje dag ligga på ett energiunderskott kommer sänka din ämnesomsättning och tro mig, det är inte kul att inse att man knappt äter något men ändå inte viktminskar – eller värre, ökar i vikt! Så var det för mig förr efter mina viktväktarår.
  2. Jag äter ägg och/eller fet fisk VARJE dag – helst till första måltiden. Detta skapar lång mättnad, bra bränsle för kroppen och allt eventuellt sug stillas.
  3. Jag försöker äta mörkgröna blad varje dag! Ruccola, spenat, grönkål, kål över huvud taget.
  4. Jag begränsar mejerier. Numera är det inget aktivt val utan det kommer automastiskt. Jag utesluter inte men mår bäst av mindre mängd. Grädde, Creme Fraiche äter jag bara någon gång i veckan. Hårdost begränsar jag inte men äter hellre fårost och buffelmozzarella än komjölksost.
  5. Jag äter inte strikt lågkolhydratkost varenda dag utan liksom våra förfäder så alternerar jag även mängden kolhydrater. Dock lägger jag alltid de ökade kolhydraterna på kvällen (räcker oftast att man ökar upp 1 kväll i veckan). Bra för hormoner som leptin och serotonin, sömnhormoner etc.
  6. Sist men inte minst, jag försöker röra mig så mycket jag kan! 

25 kommentarer
0

Du kanske också gillar

25 kommentarer

Nystart efter sommaren? - 56kilo - Inspiration, Recept och Livets goda! 11 augusti, 2016 - 09:41

[…] med lågkolhydratkost har jag två veckomenyer tillgängliga HÄR och HÄR Några kickstartstips HÄR. kickstartsmattips HÄR och den populära viktminskningsskolan HÄR och […]

Svara
Åse Deasy 6 augusti, 2015 - 11:01

Hej Åse,
Måste ju bara skriva och berätta hur inspirerande du är! Älskar din blogg och hamnar alltid här när jag letar efter goda recept! Du skriver roligt och avslappnat och har fantastiska bilder! Nu har jag dessutom beställt en av dina böcker 🙂
Med vänlig hälsning, Åse

Svara
Åse 6 augusti, 2015 - 12:09

Tack kära namne! vad glad jag blir!! <3

Svara
Fredrika 5 augusti, 2015 - 21:02

Klockrena tips! Tack:)

Svara
Kattis 5 augusti, 2015 - 19:25

Tack för klokt och tydligt inlägg – det kom även väldigt lägligt!?

Svara
Åse 5 augusti, 2015 - 19:39

? Tack för att du läser här!

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.