Frukt är godis!

24 februari, 2014

Frukt är godis – det ”ordspråket” kändes som en smäll på käften när jag var viktväktare! Frukt var inte alls godis, tyckte jag. Godis var godis och frukt var något gott ”istället för” och något jag åt när magen skrek. Sen att magen skrek ÄNNU högre efter en frukt, det låtsades jag inte om.
Men i dag tycker jag verkligen att frukt är godis! Godis från naturen! Och jag äter enbart frukt som tillbehör i mat eller som – godis 🙂
Det gör hela familjen. Till helgen numera brukar vi göra en smarrig fruktsallad som vi äter med lite vispad grädde eller kokosgrädde.

IMG_7601-2

IMG_7603-2

Kokosgrädden innehöll lite färskpressad limejuice och Bara Bär hallon. Såååå gott. Till det hade jag mandelsmör.

En ny favorit är Garants kokosmjölk, som jag tycker skulle byta namn till kokosgrädde för den är häääärligt tjock och fluffig, perfekt att vispa!
Givetvis utan tillsatser!
Garant finns på Hemköp, Willys och Tempo men det har visst varit leverantörsbyte så den är restad i de flesta butikerna nu tyvärr.
Jag har mailat Axfood för att få svar när den kommer ut igen!
IMG_7605

 
I dag på Efter Tio så var  Charlotte Erlandsson-Albertsson där och pratade om mättnad och hungerssignaler. Intressant! Se gärna klippet!

21 kommentarer
0

Du kanske också gillar

21 kommentarer

Camill 25 februari, 2014 - 20:36

En liten fråga…..I min sons skola (han går i förskoleklass) är det fruktstund. Nu undrar jag vad skulle du skicka med ditt barn om du inte vill att dom äter frukt 5dagar i veckan utan mera som ”godis” och sånt äter man ju bara på lördagar. I höstas va det lättare, då fick han farmors hemodlade tomater och gurka i ”fruktburken” men nu har vi inget sånt. Tyvärr väldigt dåligt med ekologiska grönsaker i ”våran” affär och dom ”vanliga” smakar ju inte så mycket…..

Svara
Anita 25 februari, 2014 - 20:13

Glömde skriva att Kanel är så gott att ha på fruktsalladen! Mumsigt! 🙂

Svara
Anita 25 februari, 2014 - 20:01

Kul att se att du börjat äta fruktsallad, det är så gott. Det gör vi också, bra tips med Kokosmjölken till. Måste testas! Nu när jag inte äter bröd,pasta och potatis så ofta bara ibland, så har mitt kolesterolvärde gått ner till normalt. Yes! Jag kunde ju inte äta LCHF när värdet bara klättrade uppåt, men så rör jag ännu mera på mig nu också.

Svara
Eleonor 25 februari, 2014 - 12:56

Lyxade till det med en halv banan till frukosten idag.. det var ljuvligt! 🙂

Svara
Åsa 25 februari, 2014 - 11:43

Jag tränar högintensivt 7-8 gånger i veckan men äter aldrig något efteråt, känner inte att jag behöver det eftersom jag varken är hungrig eller utan energi. Till skillnad från kolhydratätare som måste få energi utifrån så har vi lågkolhydratmänniskor lärt kroppen att använda det vi bär med oss:-) .

Svara
Uppochhoppa 25 februari, 2014 - 11:12

Bra tips om kokosgrädde – kanske kan vara något. Vi älskar också fruktsallad – jag brukar ( fast det inte är så miljövänligt ) lyxa ibland med stora jätteblåbär. De är verkligen som godis och både jag och min lilla E älskar dem! Och passionsfrukt liksom , det är också godis med stort G för mig!

Svara
Åse 25 februari, 2014 - 13:43

Mums, passionsfrukt – finns det något fräschare!?

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.