Frukostens värde

16 juni, 2010

En del i min analys under det senaste året över varför jag var sugen på massa skräp i tid och otid var frukosten.
Jag vet idag att om jag äter en bra och stadig frukost med stor del protein, lagom med fett och långsamma kolhydrater så bestämmer det i princip hur hela min dag ser ut.
Med en sådan här frukost som nämnd ovan så håller jag mig mätt i 4-5 timmar, inget sug uppstår och jag klarar mig med en lagom stor lunch.
Förr åt jag alltid vitt bröd till frukost, nästan inget protein.
Croissanter, vitt bröd och sådant ”skräp” är verkligen inget för mig längre, inte ens på helgen eller hotellfrulle skulle jag välja socker till frukost – jag värdesätter mättnad och stabilt blodsocker väldigt mycket idag, för det är A och O för mig.
I en viktväktartråd i ett forum jag är medlem på har vi de senaste dagarna diskutterat just frukosten och vad som håller oss mätta, många har hittat ”sitt” medan en del fortfarande försöker hålla den så liten och mager som möjligt.
Jag kan inte äta en liten frukost, jag måste lägga mina 8 PP på frukost, med bra balans mellan protein, fett och kolhydrater.
I morse åt jag en riktig brakfrukost som verkligen kändes kanon för den mättade rejält och var så god!!!


Det blev 1 skiva danskt rågbröd med 1 msk räkost + 1 ägg. 150 g minikeso med 1 msk mellangrädde 27% och 1 tsk fairtrade vaniljsocker och 11/2 dl hallon.

Hur ser ni på frukosten? Vad håller er mätta och belåtna?


 
Nu säljer jag av kläder och accessoarer! Välkommen in till min SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 

 
Mina favoritprodukter denna veckan! (annonslänkar)
29 kommentarer
0

Du kanske också gillar

29 kommentarer

AK 22 juni, 2010 - 08:26

Som vanligt känner jag igen mig i mycket av det du skriver. FÖrr åt jag alltid vitt bröd och två timmar senare var jag fruktansvärt sugen på nåt och allt! Idag efter att ätit LCHF och Gi så äter jag oftast två ägg till frukost och står mig till lunch på det, har inget sug alls på fm. Ibland kör jag en ”äggvecka” 2 ägg x 3 varje dag och oj vilken skjuts man får i viktminskningen. Det var nåt du skrev om för länge sen med ägg och majonäs som kickade igång mina äggveckor. Som omväxling ibland tar jag kesella och bär. Ha det gott.

Svara
Linjea 21 juni, 2010 - 22:55

Hej!
Jag kör havregrynsgröt med lite mjölk och en klick lingonsylt till vardags. Det går jättefort att fixa och är jag monsterhungrig gör jag dubbel portion (men inte med mjölken och sylten). Bättre att köra dubbelt ibland, istället för att falla för förmiddagsfika på jobbet sen…

Till helgen blir det ägg för mig med – löskokt, eller skivat på knäckemackor.

Kram

Svara
Benita 20 juni, 2010 - 22:37

Stark du är som har klarat av att få bort din graviditetsvikt varje gång! 🙂

Btw. Frukosten ser gudomlig ut!

Svara
Åse 21 juni, 2010 - 10:53

Tack Benita! =)

Svara
Teres 18 juni, 2010 - 13:40

Det ser ju hur gott ut som helst 🙂

Trevlig Helg
Kram Teres

Svara
Mariah 17 juni, 2010 - 11:21

Jag är en periodare,
äter bra frukost ibland och riktigt dåligt ibland…
Men nu har jag börjat äta medicin mot min onda mage (magkatarr troligen) så nu är det BRA mat som gäller och regelbundenhet om jag ska bli fri eländet.
Jag sade -5kg till midsommar för ett tag sen och jag kämpar vidare med dom kilona. 1,5 vecka kvar.
Hotell i helgen, ska till Uppsala och myyysa med familjen.
Jag tror jag ska börja med Kesella frukost igen,
DEN höll mig mätt och glad länge.
En bra mättande frukost är väl värd sina pp!

Kram till dig//Mariah

PS. Mitt besök hos doktorn resulterade i en remiss till en kirurg 🙂 Så jag väntar, hoppas & längtar!

Svara
Anita 16 juni, 2010 - 22:32

Äter fiberhavregrynsgröt, lite suckerin och 1 dl mellanmjölk till. Brukar bli en macka eller banan på fikat på jobbet vid kl.9.00. Helgen brukar bli en smörgås och två kokta ägg. 🙂

Svara
kiwielin 16 juni, 2010 - 21:26

Jag är enkelspårig och har det senaste halvåret så gott som varje morgon ätit en frökuse med bredbar leverpastej, ibland med smörgåsgurka på. Till det en kopp kaffe, äpple och ett stort glas vatten. Kommer ofta på mig själv på kvällarna med att längta efter frukosten nästa morgon, jag verkar inte tröttna på mina frökusar i första taget! 🙂

Svara
Åse 16 juni, 2010 - 21:34

Åh men frökusar med leverpastej o smörgåsgurka är ju så goooooooooooott!!!

Svara
Innerjoin 16 juni, 2010 - 20:06

Har med dig som inspiration börjat äta ägg på mackan, och jisses vad bra! Både som mättnad, håller mig mätt jättelänge samt att jag tror det är ägget som boostat på min viktnedgång! Stod ju still ett tag, eller gick tom upp – men nu går det ner som hejsan! Har bara 0.7 kg till måål. Så nu lägger jag 8 PP (Pågen Fröjd, 1½ msk skagenröra, sallad +1 ägg) Älskar frukost, så sedan när jag får mer PP kommer jag lägga på lite till. Har försökt med havregynsgröt, fil mm – men nej, macka SKA det vara!!

Svara
Åse 16 juni, 2010 - 20:54

Grattis till nästan målgång, gud vad roligt!!
Ägg är TOPPEN! Verkligen ett toppenlivsmedel!! Håller med, macka är bäst 😉

har det varit segt mot slutet?? Äter du 29 PP nu?

Svara
Innerjoin 16 juni, 2010 - 21:05

😀 Tack! Japp 29 PP.Det var ju segt….hände liksom ingenting, eller som sagt jag gick upp – fast jag la in mer promenader…Men, så åt jag lite Low carb ett tag – hände inte så mycket där heller, stod still. Men, så var det tillbaks till VV. igen – och DÅ minsann, minus! På ca. 3 veckor har jag gått ner mer än 2 kilo, och det är mycket för mig!! Jag tror kroppen behövde en liten chock för att komma igång igen! Det känns jätteskönt att det snart är en ände, men samtidigt lite scary….Det är nu det svåraste börjar, har varit här innan – och har gått upp allt igen…men denna gången SKA det lyckas!!! Tack för inspiration, och lycka till själv!!!

Svara
Åse 17 juni, 2010 - 08:51

Ibland är det ju så man behöver förändra lite för att micka igång kroppen, den lär sig snabbt ett scehma 😉

Klart du kommer lyckas! Analysera, analysera och gör tvärtemot när du känner att du faller tillbaka i gamla hjulspår!

Svara
pumpan 16 juni, 2010 - 19:53

Jag är också beroende av MIN frukost och har verkligen hittat rätt. Jag äter alltid, dag ut och dag in precis samma frukost som jag älskar: miniyoghurt naturell, 3 msk kruskakli, någon matsked linfrön, en matsked solrosfrön, en tesked linfröolja och en tesked ekologiska sultanrussin. Ibland festar jag till det och har lite blåbär eller hallon i.
Men jag reser sjukt mycket i jobbet och då brukar jag addera på melonskivor och ofta en rågmacka med kalkon och maaaaaaassor av grönt på. Å kaffe såklart. Det fin-fina med att inte vara hemma är jag alltid har tid att jogga på morgonen så det gör jag alltid när jag bor på hotell. Superbra att utforska en ny stad genom lite morgonjogging….
http://ma-bra.blogspot.com

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.