Expressens bilaga idag

12 januari, 2014

Hittade mig själv i Expressens bilaga. Två uppslag om lchf och periodisk fasta och med en intervju med mig + recept. Kul!
Titeln är ju som vanligt ”säljande” (inte mina ord eller budskap men det förstår ni ju) men vill poängtera att periodisk fasta inte bara är för viktminskning utan som i mitt fall – det skapar en matnonchalans och balanserar hunger/mättnadshormoner.
Sen ska man inte glömma att frukost betyder bryta fastan, jag äter fortf frukost men några timmar efter jag vaknat, handlar inte om att ”skippa frukost”.

20140112-173349.jpg

Print Friendly, PDF & Email

11 kommentarer
0

Du kanske också gillar

11 kommentarer

Lene 14 januari, 2014 - 14:25

Ååååååhh jag vil också ha! I Norge får vi endast tidningarna men inga bilagar 🙁
Jaja, jag eter 16:8 och mår prima 🙂

Svara
Kerstin 13 januari, 2014 - 22:16

Hej Åse!
Efter detta inlägg funderar jag på en sak så jag hoppas du har tid att svara 🙂 Är det så att det ändå är gynnsamt att kanske äta frukost kl.10 om man gått upp kl.5.30 istället för att vänta ända till kl.12? Jag som är van att äta frukost (och hungrig på morgonen) tror att jag skulle ha svårt att vara fokuserad på jobbet ända till kl.12 när jag går upp så tidigt. Provade att fasta när jag var ledig en dag förra veckan och då gjorde jag äggröra kl.10 (hade gått upp vid 6-tiden) eftersom jag kände att mitt tålamod med sonen började tryta men kände det lite som att jag sabbade fördelarna med fastan och lika gärna hade kunnat äta frukost på morgonen när jag ändå var hungrig.
När jag ändå håller på måste jag bara lovorda din nya bok igen. Veckoplanerade igår och jag tror att 5 av 7 dagar så blir det från din nya bok 🙂 Det var svårt att välja till och med!

Svara
Åse 15 januari, 2014 - 11:31

Hej Kerstin!
Ja det går bra att bryta vid 10! Du ska inte må dåligt. Många kvinnor mår bättre på 14:10
Lycka till! 🙂

Svara
Henriette 13 januari, 2014 - 11:39

Bra innlegg! 🙂 Veit du om det er dumt å kombinere periodisk faste og amming? 🙂

Svara
Åse 13 januari, 2014 - 12:18

Generellt så rekommenderas inte periodisk fasta till gravida/ammande, ungdomar, ätstörda eller diabetiker. Sen behöver du ju inte äta frukost direkt när du vaknar om du inte vill =)

Svara
Stina 13 januari, 2014 - 09:11

Jag älskar att läsa allt utav dig 🙂 så himla bra! Hur tycker du att man ska äta om man tidigare har svält sig och sedan ätit jätte magert och pga det sedan gått upp i vikt. Rekomenderar du vanlig lchf eller att låta bli mejerivaror? Tusen tack

Svara
Åse 13 januari, 2014 - 12:23

Härligt att höra! =) Jag rekommenderar LCHF med tre måltider per dag. Ät lagom mängd mejeri men se till att äta dig mätt och nöjd på främst protein, bra fetter och näringstäta grönsaker.

Svara
Mallan123 13 januari, 2014 - 08:56

Detta är riktigt bra både för viktnedgång och välmående. Har alltid trott att frukosten var det viktigaste målet mat under dagen…….Känner jag hunger på morgonen och det inte känns riktigt bra, brukar jag lägga i lite kokosfett i kaffet, sedan är det hur lugnt som helst fram till tidig lunch. Ha en bra dag och kommande vecka Åse! 🙂

Svara
Annika 13 januari, 2014 - 08:52

Hej
Tack för dina alltid lika inspirerande artiklar, du är bäst.
Jag har en fundering kring periodisk fasta. Jag har fastat 16:8 i 1 vecka alla dagar nu, slutat äta kl 20.00 och ätit brunch kl 12.00 dagen efter, jag har inte ätit något onyttigt utan snarare dragit ned på kolhydraterna, det lilla jag äter. Nu har jag gått upp i vikt och jag förstår inget?? Jag hör och läser att alla går ned i vikt med periodisk fasta. Vad gör jag för fel?

Svara
Åse 13 januari, 2014 - 12:21

1 vecka 😉 Du kan inte utröna något efter en vecka =) Det är vanligt att man går upp i vikt först vid kostomläggning/förändring. Skippa vågen just nu!

Svara
ANGELICA - Hälsosamt 12 januari, 2014 - 19:56

Spännande, har aldrig testat att fasta!

Svara

Lämna en kommentar