Experiment och Jämförelse

23 september, 2009

Jag ska krypa till korset.

Jag har börjat pointsräkna igen! *ser alla 56kilo besökare spärra upp ögonen*
Jag som skränade för ett tag sedan att jag skulle ju aaaaaaaldrig räkna vare sig kolhydrater, points eller kalorier igen!
Nä så illa är det inte att jag har gått tillbaka till lättprodukter igen!!! Men nu när jag börjat introducera lite kolhydrater så känner jag ett behov av att hålla lite koll och jag gjorde ett experiment igår. Jag lade in allt jag åt i Matdagboken.se och så räknade jag pointsen samtidigt. Eftersom jag fortfarande äter relativt lite kolhydrater så innebär det att jag inte utnyttjar pointssystemets fria system så mkt. Dvs jag äter knappt någon frukt, ingen pasta eller potatis etc och det är det pointssystemet är uppbyggt av, dvs när man ätit sina points så ska man ju ha utrymme för några frukter (typ 200 kcal) och valfri mängd potatis/pasta. Om man inte utnyttjar det så får man i sig för lite kalorier så det kan vara bra att känna till.
Så jag kommer höfta, bara för att ha lite koll. Kommer inte räkna fett på smörgås, det jag tillsätter maten, olja etc så bör det kompensera, vill absolut inte bli fetträdd. Dessutom så är jag ju målviktig och kommer använda systemet lite med en klackspark.
Och det fungerade bra igår!! Att räkna points är ju lite lättare än att räkna kalorier, speciellt när man är ute etc och det är ju nästan samma sak – om man är medveten om att man får öka på pointsen när man inte utnyttjar det fria pointssystemet.
Nu ska jag prova detta ett tag och så får vi se hur det fungerar! Men tror nu inte att jag har börjat äta som innan (massa kolisar etc) – absolut inte, jag äter som innan, jag drar bara ner lite på fettet och så äter jag lite grovt bröd, det är egentligen enda skillnaden, jag äter fortfarande LCHF!
Jag har ju sagt det förr, jag vill inte bli stoppad i ett fack: Viktväktare, LCHF:are, GI:are etc – jag äter inte enligt en ”metod”, jag provar mig fram tills jag hittar det som fungerar i alla lägen. Och visst kan jag fortsätta med att introducera kolhydrater utan att ha koll, men jag tycker om att ha lite koll – det tror jag de flesta förstått vid detta laget 😉 Äter man inga kolhydrater så har man koll genom det, men äter man lite blandat så känner i alla fall jag att jag vill ha en måttstock.

Spännanade!


 
Nu säljer jag av kläder och accessoarer! Välkommen in till min SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 

 
Mina favoritprodukter denna veckan! (annonslänkar)
37 kommentarer
0

Du kanske också gillar

37 kommentarer

Anna 26 september, 2009 - 21:38

Hej
Jag har följt din viktresa ett tag och läser ganska ofta i din blogg:-)är imponerad av hur stark du är och vilken disciplin du har…Så jag skulle ju gärna vilja läsa din blogg om din op:-)…Mvh Anna.

Svara
Gabriella 25 september, 2009 - 07:38

Tycker ditt experiment låter sunt. Nu när du är i mål så tror jag att det är bra att utöka sin meny lite. Längtar tills jag är där, för för mig så är det många månader lchf kvar, och även om jag inte saknar kolhydrater jättemycket så kan jag inte sticka under stolen att de skulle vara trevligt att äta något annat till maten än grön sallad, blomkål, broccoli eller vitkål :P.

Lycka till och hoppas du hittar en balans som fungerar för dig.

Stor helg kram

Svara
Sara 24 september, 2009 - 21:50

Ojdå, alla kan ju ändra sig… för mig har points alltid fungerat som ett litet ”mått” på hur jag får äta!
kram

Svara
Linn 24 september, 2009 - 19:36

Hej!

har läst din blogg ett tag nu och blivit inspirerad så många gånger! 🙂
även om jag fortfaradne är i ”gå ner i vikt fasen” så är det kul att läsa om att du försöker anpassa dig till livet ”efteråt”. Och så skönt att du inte vill placera dig i fack, är så trött på att det nästan är ett måste att göra det!

keep up the good work!

Svara
Camilla Paleologou 24 september, 2009 - 16:46

HAHA kommentaren att alla spärrar upp ögonen var bra för det var precis vad jag gjorde!!! =)

Svara
Cia 24 september, 2009 - 09:46

Jag tycker du gör helt rätt. Man måste ju fixa och trixa tills man hittar sätt som passar en själv. Jag blandar LC, GI och viktklubben. Det går riktigt bra. Dom dagarna jag tränar hårt lägger jag till lite kolhydrater och resterande rätt så strikt. Så länge man mår bra tycker jag man ska köra på!
Kram!

Svara
Ida A 24 september, 2009 - 09:04

Spännande!
Det är klart att man måste ha lite koll när man börjar äta kollisar igen.
Jag kan heller inte stoppas i ett fack för jag äter lite blandat men försöker göra bra val oavsett vart jag är just nu. Efter vår renovering kommer jag dock att köra stenhårt på en blanding av LC/GI dvs. inga ”vita/sötade” kollisar utan välja fullkorn och grönsaker under jord :)dom gånger jag äter kollisar samt lägga till träning 3 ggr/vecka. Har ju ett antal kilon kvar till jul om jag ska få min efterlängtade belöning, så jag måste köra stenhårt ett tag.
Det var länge sedan jag TACKADE dig för din blogg och som sagt DU är en stor inspirationskälla för mig (oss).
Ha en underbar dag. Kram Ida A

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.