En uppdaterad ? (LCHQ)

7 januari, 2012

GOD MORGON!! Är ni pigga och glada?? Hade ni en skön trettondag? Vi var hemma hos mamsen och åt kalkon, mums! Mycket kost och näringsdiskussion, intressant!

Har ni hört talas om LCHQ?


För mig och många andra ÄR det LCHF, dvs en medveten kosthållning som inte bara handlar om att äta lite kolhydrater och mycket fett, utan välja BRA fetter, BRA kolhydrater efter ens känslighet. Nu är ju inte GI eller ISO populärt längre så då satsar Paulun på LCHF fast givetvis omdöpt, så smart! Dessutom gör han det genom att försöka sälja in LCHQ via aftonbladet på ett lite fult sätt.?

Förhoppningsvis så slipper vi alla bokstavskombinationer snart, för då vet alla vad naturlig mat är och alla lightprodukter är utrensade från livsmedelssortimenten 😉 Då slipper vi ju dessa 6 kg tillsatser som genomsnittsvensken får i sig per år!!
Jag vill passa på att lyfta fram detta inlägget från fina Anna som summerar en hälsosam LCHF (dvs samma som Pauluns LCHQ).

Ni vet att jag sällan dömer eller hittar fel men eftersom jag fått flertalet kommentarer och mail där man frågar efter min åsikt om nya LCHQ (dvs LCHF!) så kom det här! 😉

28 kommentarer
0

Du kanske också gillar

28 kommentarer

Katja 10 januari, 2012 - 23:07

Mkt intressant det du skriver om att triggas av mejeriprodukter. Jag körde strikt lchf à la Skaldeman ett tag för ett par år sedan men blev aldrig mätt på grädde och CF, trots att ”alla” sa att helfeta mejeriprodukter mättar så bra. Jag kan faktiskt stå och äta av gräddsås med sked direkt ur stekpannan eller gratängformen utan att känna några egentliga mättnadskänslor. Så det verkar som om vissa mejeriprodukter faktiskt kan ställa till det. Precis som du tror jag på att inte utesluta dem men ha koll på konsumtionen och vara uppmärksam på ev sötsug.

Svara
ÅsaS 10 januari, 2012 - 18:44

Finns så många dieter nu och många liknar varandra. Senast såg jag i Wellness – Aftonbladets bilaga – FIVE FACTOR dieten som går ut på 5 mål om dagen, 5 ingredienser, 5 ”måsten” i varje måltid (proteiner med låg fetthalt, långsamma kolhydrater med lågt GI, fibrer och hälsosamma fetter), träna 25 min 5 dagar/vecka i 5 veckor…
Jag säger då det – det finns hur många dieter som helst, och det viktigaste är att hitta något som man själv klarar av och mår bra av, det man känner själv är rätt och riktigt. Använda sunt förnuft.
Åse har hittat sitt sätt att äta och må bra av, och hon peppar och inspirerar oss. Det är upp till oss själva att välja hur VI vill leva, äta och må. Vi gör våra egna val.

ÅsaS

Svara
Catrin 10 januari, 2012 - 16:36

Hej Åse!

Jag undrar vad du anser om den s.k. blodgruppsdieten? Ulrika Davidsson är inne på det spåret nu och utvecklar det hela i sin senaste bok. Man kan också mejla henne för att få en kostplan anpassad till den egna blodgruppen. Enligt henne är det personer med blodgrupp 0 som har störst nytta av lågkolhydratkost, medan andra blodgrupper ska äta mindre protein och mer kolhydrater. Enligt dessa teorier ska jag undvika i stort sett allt jag älskar, som kyckling och skaldjur.

Kan det finnas något vetenskapligt stöd för blodgruppsdieten, dvs att vår blodgrupp avgör vad vi är genetiskt skapade för att äta? Det skulle m a o innebära att vi människor är olika och att vissa mår bra av livsmedel som är dåliga för andra. Blodgruppsdieten delar in livsmedel i tre grupper – positiva, neutrala och negativa. För blodgrupp 0 är t.ex. skaldjur ett positivt livsmedel och för blodgrupp A ett negativt, dvs ska undvikas eller minimeras för optimal hälsa och viktnedgång. Endast blodgrupp B är genetiskt anpassad för komjölksprodukter. Personer med blodgrupp A kan med fördel bli vegetarianer eller näst intill.

Det vore intressant att få veta din åsikt i frågan?

Svara
Åse 10 januari, 2012 - 21:03

C: jag vet inte så mkt om den, det enda jag vet är att kroppen är komplicerad och det är mkt möjligt att det ligger vissa sanningar i! Kram!

Svara
Åsa 9 januari, 2012 - 09:52

Jag har tränat och tränar på gym, både styrketränings- och instruktörledda pass, ca 5-6 gånger i veckan och har gjort det i ca 15 år, men min träning har ALDRIG lett till viktnedgång. Byxorna har känts lika strama runt midjan som tidigare och ”kärlekshandtagen” satt där dom satt, snarare blev de större.

Jag har alltid varit noga med vad jag ätit, dvs. enligt tallriksmodellen och bara low fat produkter, godis då och då, vettiga portioner, inget småätande, men ändå har vikten stadigt krupit uppåt. Så de som säger att det är så enkelt som att äta mindre och träna mer vet inte vad de talar om. Kanske det fungerar för just dem att minska på portionerna (jag skulle vilja se isåfall hur portionerna såg ut tidigare?!) och röra på sig (kanske de inte rört på sig alls tidigare?!) men var inte så naiva att ni tror att alla fungerar som ni. Jag började inte gå ned i vikt förrän jag slutade äta kolhydrater och då gick det undan och jag slapp mina drygt 10 kg övervikt på några månader. Som extra bonus försvann min uppsvällda mage och förstoppning som jag lidit av i flera år på bara några dagar. Dessa problem orsakades säkert av alla ”hälsosamma” fiberrika kolhydrater och spannmål som man skulle stoppa i sig för att ”hålla sig mätt längre”. Besvären blev dessutom värre med åren.

Min LCHF-tallrik innehåller alltid grönsaker i form av t.ex. blomkålsris, blomkålspure, kokt broccoli, bysselkål, rättikagratäng, coleslaw…you name it. Det finns faktiskt andra grönsaker än potatis något som LCHF-motsåndare inte verkar förstå. Så, tränar gör jag endast för att tona och stärka kroppen, vikten reglerar jag genom min kost.

Andra får göra vad de vill med sin kropp men den här kosten vet jag fungerar för mig och jag tycker att jag ska ha lika stor rätt att må bra som alla andra.

Svara
Åse 9 januari, 2012 - 10:57

Tack för intressant vinkling! Det är så näringsfysiologi fungerar, enbart träning leder sällan till viktminskning! På http://www.kostradgivarna.se är veckans kostrådgivare en duktig kille som driver en träningsanläggning, många bra inlägg om LCHF/paleo och träning kommer i veckan!

Svara
Åsa 9 januari, 2012 - 15:57

Exakt. Och ett tydligt exempel på hur lite träning påverkar viktminskning är alla som börjar ”ett nytt liv” efter nyår genom att köpa gymkort. Gymet är överfyllt av hoppfulla och motiverade deltagare. Två månader senare är det halvfullt igen när deltagarna insett att det inte räcker med att svettas en timme, 3-4 gånger i veckan.

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.