En hållbar livsstil

23 januari, 2014

Nu så här i diet tider, när så många omstartar, nystartar  och jag VET att det kan kännas som en djungel. En djungel med vad man SKA, vad man FÅR, vad man INTE får och därför kommer här lite tankar.
DU är ditt facit, din KROPP har ditt facit på vad som fungerar på dig.
Tänk dig själv, i ditt skick, med din vikt, med ditt mående som dagens facit. Vill du befinna dig där du är i dag? Ja då fortsätter du att göra precis det du gör i dag. Vill du inte vara där du är i dag, då måste du göra vissa ändringar. Men de ändringarna kanske inte behöver vara jättestora, du kanske ska fundera ut 5 saker som du vet att du antagligen skulle få resultat av och så börjar du där!
Man behöver faktiskt inte göra en helomvändning för att få resultat.
ALLA behöver inte äta strikt LCHF. ALLA behöver inte dra ner på mejerier. Använd dig själv som facit.
Mitt allra bästa tips för en hållbar livsstil är att du forsätter att leva och äta så likt du gör idag med vissa justeringar. Sedan när du fått resultat, då kan du börja tweaka mer, tills du fått de resultat du velat ha.
Om du alltid ätit två mackor med ost och en kopp kaffe innan jobb, så fortsätt med det! Men byt ut brödet mot lågkolhydratbröd eller något som du tycker känns lika enkelt att tillreda/äta.
Om du älskar husmanskost så fortsätt med det, men ersätt dina fyra potatisar med broccoli och blomkål och är det så att du känner att du inte kan leva utan potatis, jamen ät det 1-2 ggr i veckan då!


Vad jag försöker säga är att för mig har det fungerat att äta kakan samtidigt som jag haft den kvar. Jag har ALLTID velat äta gott och stimulerande och njutbart, men jag har förbättrat rätterna.
Är det så att du i princip lever på godis i dag, ja då rekommenderar jag givetvis dig att sluta ersätta mat med sött 😉
Jag tror inte på förbud. Om jag skulle tänka att ”Jag ska aldrig mer äta detta”, eller ”detta är no-no”, då kan jag hoppa opp och sätta mig på att jag kommer fixera mig vid det och en vacker dag så kommer jag gå bananas och inte bara äta det utan även äta allt annat.
Jag äter ALLT. Och jag har aldrig ångest efteråt längre. Jag reser mig upp, borstar av mig och skuttar glatt vidare!
Men en stor skillnad är att jag väljer till 90% det jag mår bäst på, endast ibland äter jag annat. Anledningen till mina viktpendlingar förr, 10 kilo upp, 10 kilo ner, 5 kilo upp, 5 kilo ner, 25 kilo upp, 25 kilo ner, 15 kilo upp, 15 kilo ner – det berodde på förbud. Jag satsade stenhårt och det kunde hålla i sig några månader, oftast tills jag nått målvikt igen men sedan hände något med min hjärna, jag åt något som jag ansåg var fel och det skapade en spiral av överätning, jag skulle kompensera genom att svälta och det klararde jag ju inte och frossade istället och så där höll det på.
Om du misslyckas, se det inte som att du misslyckats – utan fundera på vad du skulle gjort annorlunda – lär dig av händelsen.
När livet är jobbigt, när ungarna bråkar, när chefen skäller på dig, när du känner dig oälskad och utanför – oftast är det DÅ som vi börjar självmedicinera med mat. Fundera över de tillfällena. Planera för att förebygga och att hitta alternativ. Kanske måste du ha ett ”First-aid” kit hemma då. Fem fröknäcken med ost är bättre än fem kanelbullar, eller hur?
Skynda långsamt. Jäkta inte. Var beredd på att det kommer ta tid att gå ner i vikt. Det är helt ok att kickstarta fast var ändå beredd på att det kommer ta tid.
Hitta en nivå där DU kommer må bra, där du inte känner att du försakar saker. Små steg, små steg tar dig också framåt, tar du för stora steg så är det stor risk att du faktiskt snubblar.
Titta inte på alla andra, hur alla andra gör, vad DE tycker att du ska göra. DU har din kropps facit.

34 kommentarer
0

Du kanske också gillar

34 kommentarer

Camilla 7 juni, 2014 - 16:47

Precis vad jag behövde läsa och höra, just nu i dessa dagar, när jag bara blev mer och mer förvirrad över mina sug och behov!
Du är verkligen en ängel! 🙂

Svara
Catrine 25 januari, 2014 - 11:37

Tack Åse för att du fortsätter att inspirera och peppa oss, vi är många som behöver det tydligen -och jag är en av dem. Stor kram till dig <3

Svara
Åse 25 januari, 2014 - 13:40

Stor kram till dig! <3

Svara
Maria Lilja 24 januari, 2014 - 12:15

Väldigt, väldigt bra skrivet!!

Svara
Yvonne 24 januari, 2014 - 10:46

Just det! Well said och jag instämmer i kören! ^^

Svara
Pia 24 januari, 2014 - 10:16

Åh, vad bra skrivet. Precis vad jag behövde – just idag!! Kram!

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.