Detta med portionskontroll

10 juli, 2011

I går när vi åt middag i Falsterbo så sa svågern lyckligt ”Jag är mätt efter bara detta och vill inte ens äta mer fast jag ”får”” och då hade han ätit en kycklingfilé inlindad med bacon, goda såser som bea, vitlökssås, pestosås och en sallad och det är ju en av fördelarna med en LCHF kost. Oftast överäter man i början för man är van vid stora portioner för att man triggas att ätas mer av kolhydrater (ja även av fullkornsprodukter!!) Det kan ta några veckor innan man vant sig av med det.
Jag pratade med mamma om det också förra veckan. Hon har ätit LCHF kost i många år men unnar sig glass ganska ofta med påföljd att hon hoppar in och ur ketos hela tiden och den naturliga portionskontrollen man får genom att befinna sig i ketos rubbas, det innebär att hon äter ofta för stora portioner – fast av rätt livsmedel.

Att räkna kalorier (el points) kan tyckas vara bra för att man har koll men av erfarenhet så vet jag att man fokuserar ofta på HUR mkt man ska äta för att det ska passa in i kalorimallen i stället för att faktiskt lära sig lyssna på sin egen mättnad. Detta kan innebära att ens överätar tendenser sitter i när man inte har kollen (kanske vid fest, semester eller dylikt). Man kanske inte är mätt eller nöjd efter 400 kcal (eller 11 pro points)? Det innebär kanske att man blir sugen efter maten och äter något mindre bra. Man ska ju trots allt lära sig äta rätt mat i rimliga portionsmängder tills man är ohungrig. Men jag vet att för många är det bra med en måttsats som kaloriräkning, åtminstone tills de fått in rutinerna.

Något annat man ska ta hänsyn till är att även på en LCHF kost så finns det tillåtna livsmedel som påverkar oss olika. Jag och Anna pratade om det. Hon äter inte bär, eller mörk choklad för att det triggar henne, jag har slutat äta nötter som snacks för det triggar mig. Jag har även problem med gräddiga gratänger – jag överäter lätt för att det ju är så gott!
Många som provar på LCHF går helt banans när de inser att de får äta gräddiga såser, avokados, nötter, bär, fet yoghurt, bär och vispgrädde etc.
Sedan så går de UPP i vikt i stället för ner och skyller på ”dieten”. Mao får de i sig för mkt kolhydrater i motsats till fett.
Är man en matmissbrukare som missbrukar socker, för mycket mat så kan man inte se på kosten som något tillfälligt, en ”viktminskningsdiet” utan man måste inse att så här måste man alltid äta.
Jag var bångstyrig i sååååå många år, manade till att det var bäst att äta av allt men i begränsad form men i dag vet jag att det var det tänket som gjorde mig fet i tid och otid!! Så fort min viktminskningsperiod var över så överåt jag i tid och otid för att jag triggades till överätning av en jämn ström kolhydrater (i form av bröd, pasta, ris etc) Varför envisas med att äta av produkter som triggar en till överätning även om man vid tillfället begränsar dem till en fast kalori/pointsmängd? Jag är inte kolhydraträdd men jag äter efter hur min kropp mår bra av att äta. Jag kan äta ganska många kolhydrater per dag utan problem om kolhydraterna kommer från rätt källa.

Det finns bara ett problem för mig numera och det är socker, när jag envisas med att äta det så ballar jag ut. Jag inser att jag har låg insulinkänslighet eftersom jag missbrukat socker så länge, så min kropp producerar nog mycket höga insulindoser när jag äter socker vilket innebär att jag lätt går upp 2-3 kg genom att slarva med kosten under några dagar (och nej det är inte bara vatten)
Nu vet ni ju att jag bestämt mig för att se det som en allergi och därför är det slut med socker för min del!

Det ÄR bra för fettförbränningen med en kost baserad på bra fetter och protein (+ kolhydrater från grönsaker, nötter och bär), det ÄR bra för suget och mättnaden och med det en naturlig portionskontroll med en sådan kost och om man är en överätare som går över till LCHF så kan man behöva lite koll:
Man kan bestämma sig för enkla regler som att man bara äter fet yoghurt till frukost, inte som både frukost, mellis och kvällis.
– att man tar EN portion som består av 1 bit kyckling, fisk, kött, ca 1 dl gräddig sås, eller en stor klick bea etc, grönsaker (gärna gröna) som växer ovanjord. Ta inte om!
Satsa på bra protein till varje måltid!
-LCHF/LCHF efterrätter är inget man ska äta varje dag, det innehåller en hel del energi och det gör bara att du fortsätter vänja kroppen vid att den ska belönas med något ”sött”. Ja även jordgubbar/hallon med grädde tycker jag är en efterrätt!
– att äta mellanmål flera ggr per dag är onödigt. Strunta i att gå och kylskåps äta brie, ostskivor, nötter, oliver etc. Personligen äter jag 3 större måltider och ibland 1 mellanmål/kvällis.
Ät 1 dl blandade nötter varje dag! Nyttiga fetter och vitaminer/mineraler!
Givetvis är vi alla olika, det som fungerar för mig fungerar inte för en annan, så är det ju men jag hoppas jag inspirerar någon att tänka lite extra kring vad som egentligen ligger bakom ens matbeteende och hur man får en varaktig lösning på sin matproblematik.

43 kommentarer
0

Du kanske också gillar

43 kommentarer

Bettan 20 augusti, 2011 - 13:30

Hejsan!
Har kört den här kosten i 5 veckor.. Men ja tycker att de e svårt att veta vad man inte bör äta, lr vad man ska äta. o kolhydrater e de ju i de mesta..
Tacksam för tips o råd.
Kram Bettan

Svara
Åse 20 augusti, 2011 - 13:53

Hej! Man utesluter ju inte alla kolhydrater utan de kolhydratrika. Spannmål, pasta, potatis och socker. Grönsaker (utom rotfrukter) kan man äta mkt av.

Svara
anette 12 juli, 2011 - 01:14

Hallo Åse!!!
Läste detta inläggoch käner igen mej som bara den, jag har vart matmissbrukare och socker beroende, så jag valde LCHF!! Har fungerat super , lyckats bli av med 24 kilo och kunnat hållt mina demoner i chack, men inte efter midsommar, jag är så arg på mej själv!! Har jag haft ett återfall eller svullar dag har jag alltid starat om dagen efter men inte nu, jag har gått upp 10 kilo på 2 veckor och paniken börjar komma över me jag vägrar bli som förrj, tänkte om du kanske kan hjälpa mej, vad ska jag göra för att komma på banan igen??? Vill ju fortsätta att vara smal och välmående!!!

Tack i allafall för jordens bästablogg 🙂

Svara
Åse 12 juli, 2011 - 08:20

Det är så svårt att ge konkreta råd så här men du har ju hamnat mitt i ditt missbruk igen. Kasta ALLT med kolhydrater i ditt hem och planera in en dag med mycket aktiviteter där du även förberett din kost, läs tex ”sockerbomben” så blir du mer peppad och får insikt om exakt vad som händer med dig. Ta en dag i sänder och planera all mat. Kram!!

Svara
Sara & Busungarna 11 juli, 2011 - 23:20

Just portionsstorlekarna är faktiskt något som jag funderat mycket på nu under semester. Jag överäter så det är inte klokt! Även när jag kör LCHF, men såklart inte i samma mängd som annars. Det är dock nummer ett på min lista att ta tag i när vi kommer hem, för det är så sjukt dumt att äta mer bara man kan och ”får”, när man egentligen är mätt och nöjd! Extra kalorier är alltid extra kalorier, vare sig de är gjorda av socker eller fett…tyvärr 😉

Svara
Linda-Li 11 juli, 2011 - 11:06

Tack för ett mycket klokt inlägg Åse.
Jag tror fullt och fast på att LC är nyttigast för människor, framför allt mig. Sönderbantad av alla dieter som finns så har jag löjligt svårt att släppa överskottskilon. Har ju viktväktat i 1½ år nu, med bra resultat men det går långsamt och jag triggas av alla kolhydrater man får äta, även om jag uteslutit mjöl sedan lika länge. Försökte mig ju på LCHF för några veckor sen, och gjorde alla de fel du skrivit om så jag rasslade upp 4,5 kg på 2 ynka veckor. Nu kör jag kombinerat, räknar points med en kost som är LC, innehåller fett men så lite mejeriprodukter som möjligt, och jag går äntligen stadigt neråt. Använder pointsräknandet som en trygghet att ha lite koll på kalorierna. Tack vare LC så är jag inte hungrig, inte sugen och behöver inga mellanmål. Underbart att kunna slippa tänka på ätbara saker hela tiden. Är lite skraj nu när vi ska semestra, men hoppas och tror att jag ska fixa det!

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 12:21

Jag tror på dig, klart det går!! Men använd gärna points ett tag men glöm inte känna efter själv för efter ett tag kommer du våga lämna livbojan och märker att du kan lita på din egen mättnad och din egen kunskap!

Svara
jenina 11 juli, 2011 - 10:42

Det är så intressant att läsa dina tankar och reflektioner!! Stort grattis att du har ”kommit på” varför du förrut var tjock att du nu kan undvika det! Det är så skönt att du alltid beskriver hur det är för dej och att du poängterar att alla är olika, att man ska hitta sin egen balans med mat och vikt! Tack för det!! Jag är påväg men inte nåt ända fram….

Jag har ätit lchf förrut och varit mycket frälst, trodde att jag hade sockerberoende. Men nu äter jag ”vanligt” kost men inte så mycket snabba kolhydrater. För mig (som är fd. bulimiker) var det svårt att äta lchf, jag överåt dessa livsmedel också, eftersom jag alltid överåt så att säga. Och jag blev dessutom så himla sockerkänslig. Sen var det så jobbigt när vi var borta hos kompisar och åt (inga av mina vänner är lchfare) att tacka nej och så vidare. Det var svårt för jag ville ju bara vara normal och äta som alla andra. Nu mår jag bättre och är normalviktig, men skulle vilja gå ner 3 kg. Ska nog prova GI lite försiktigt!

Kram Jenina

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 12:22

Ja vi har alla olika förutsättningar, inte alla är redo att lägga om sin kost helt och stå för det. Jag har ju tur för jag har så många familjemdelammar och vänner som äter LC kost pga mig 😉 Härligt att du nu är nere på normalvikt!! Heja dig!!

Svara
CamillaP 11 juli, 2011 - 09:20

Sååå klokt och jag nickar igenkännande på det du skriver =) Som jag sagt tidigare, maten har jag inga problem med egentligen. Jag äter kött, fisk, fågel och har grönsaker till, kanske en god sås då och då eller kryddsmör…funkar hur bra som helst, speciellt i grilltider…så enkelt såååå gott….mätt och nöjd!!!
Men sen kommer man till det där sockret..,jag är en sucker för glass och godis…ja det är jag och under tiden jag var strikt funkade det jättebra, men när man väl tilåter sig ”lite” då är det bara kört som sagt….det ska proppas in till man mår illa…URK så dumt så dumt….är knoppen dum får kroppen lida 😉 men som du säger, gör om, gör rätt!!! Kram goding för dina tankar som peppar en annan =)

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 12:24

Ja vi är ju sockerråttor bägge två och vad jag kommit fram till är att det Ä R I N T E V Ä R T D E T.
Såååå gott är det inte och man får nog helt enkelt bestämma sig för att det är ett missbruk. P&K!!!

Svara
LL 11 juli, 2011 - 08:40

Hej,
Har följt din blogg ett tag nu och måste säga att den verkligen inspirerar mig!! 🙂
Har ungefär samma problem som du haft. Överätande, jojo-bantning med ”svält”, pulvershakes, GI… Plus/minus tio-tjugo kilo de senaste tio åren… Upp och ner… Ibland supermotiverad, oftast ingen riktig motivation… Helt enkelt jobbigt! 🙁 Har ”bestämt mig” hundra gånger att ”Nu, nu ska jag!!” Och sen dalar motivationen igen efter nån vecka på shakes eller nåt annat… Man blir så trött på sig själv att aldrig vara taggad till tusen och löpa linan ut!
Just nu ligger jag ca 10-15 kilo från min målvikt (som också är 56 kilo! 🙂 För när jag vägde det mådde jag som bäst, trivdes med kropp, själ, kläder, allt!).
Och NU, nu har jag verkligen bestämt mig! Satte 1 juli som start och har sedan dess ätit LC (med några få – de flesta medvetna – undantag och då i små portioner!). Förutom dessa små snedsteg känner jag mig hyfsat nöjd med mig själv hittills och skall nu se det långsiktigt och inte som en quickfix (som alla svältkurer med shakes är…).
Tack för att du inspirerar mig!!!
Kram

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 12:25

Haha ja det låter ju onekligen som min historia ;))
GRATTIS till en ny insikt, bra jobbat hittills!!
Lycka till nu och berätta hur det går för dig!! =)

Svara
LL 11 juli, 2011 - 13:34

Det ska jag, jag lovar!! 🙂

Hur tänker du just när det gäller motivationen? Hur gör du för att hålla den uppe och då såklart under längre tid eftersom det är ett livslångt beslut…?
För det är ju trots allt det som mycket handlar om, även om jag nästan har börjat se min sockerkänslighet som en ”sjukdom”/”missbruk” eller som du säger, en ”allergi”. Efter att jag läste boken ”Sockerbomben” (Bitten Jonsson bla tror jag har skrivit den) för ett par år sen började man ju verkligen fundera… Just det här att vissa människor kan äta lite av allt och det funkar bra, medan andra (alltså vi med sockerkänslighet), blir som drogmissbrukare och bara vill ha mer och mer socker…
Nej, har bestämt mig för att det får vara slut på sockerintaget (ev. bortsett från vissa sociala sammanhang, då man kan göra ett medvetet val och ta en liten bit – och sedan inte få dåligt samvete!)
Tack för alla bra recept!! Är glad att jag hittat denna bloggen. 🙂
Kram

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 15:54

Sockerbomben är jättebra!
Min motivation är först och främst att vara pigg, jag blir så trött av socker. Sedan är det att trivas i min kropp, kunna använda de kläder jag vill ha. Själva vikten bryr jag mig inte om utan det är måtten på kroppen. Jag är ju ganska kort så varje viktökning/viktminskning syns och känns och det är ju bra på sätt och vis!

Kul att du gillar bloggen! =)

Svara
LL 12 juli, 2011 - 07:56

Hej igen,
Tack!! Läste i nåt av dina äldre inlägg att vi är exakt lika långa, så du har helt rätt i att alla små kilon syns (och känns!). SKA ner i min målvikt, sakta men säkert!
Kram

Sandra 11 juli, 2011 - 07:56

Hallå där och tack för att du delar med dej:) Jag tycker att detta inlägg va så otroligt bra skrivet så jag måste helt enkelt dela med mej av det i min egen blogg. Hoppas det är okej?
Kram!

Svara
Åse 11 juli, 2011 - 08:14

Klart du får :))

Svara
Ullis 10 juli, 2011 - 23:38

Tack för ännu ett bra inlägg. 🙂

Svara
Gina 10 juli, 2011 - 21:46

Hej Åse!

Alltid gillat din hemsida med massa recept och motivation. Har fått barn i februari och helammar fortfarande har ätit LCHF ett tag men kroppen vill inte släppa mina gravkilon. Har ätit LCHF innan och då gick jag ner stadigt. Tror du att det är svårare att gå ner när man ammar?

mvh GIna

Svara
Åse 10 juli, 2011 - 21:51

Ja det finns många som har svårt att gå ner i vikt när de ammar, kroppen VILL ha fettdepåper då =)

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.