"Det är bara att röra sig mer och äta mindre"

25 augusti, 2013

”Det är bara att röra sig mer och äta mindre” hör man ibland. Skippa godis och ta på joggingskorna typ.
Jag blir alltid lika provocerad (som jag skrev om på instagram för några dagar sedan). Om det vore så enkelt, varför jojobantar så många? Varför är inte alla smala? Ingen väljer väl att vara överviktig och må dåligt? Varför är många som tränar hårt ändå överviktiga?
Jag var bantardrottningen. Gick snabbt och lätt ner 25 kilo genom att ”äta mindre”. Men varför höll jag inte vikten?
Kan det ha något med att göra att det vi äter påverkar vår aptit och vår mättnad? Stänger av vissa funktioner och gör att vi, mot bättre vetande äter för mycket? Vi är inte designade för att vilja äta lite av allt, vi är designade till att vilja äta så mycket som möjligt när det finns mat! Och framför allt av det som blir till socker i vår kropp. Jag fortsatte att äta sådant som gjorde att jag ofta överåt.
Se över vad som obalanserar dina hungers och mättnadssignaler. Det kan vara viss mat, det kan vara att vi äter av fel orsak (tröst/belöning) Du måste förstå varför du äter det du äter.
Det är inte så enkelt som att ”röra sig mer och äta mindre” – för vissa ja! Men långt ifrån alla. och det är ett slag i ansiktet mot alla de som kämpar och inget hellre vill än att sluta jojobanta, sluta vara överviktiga.
För mig var lågkolhydratkosten det som gjorde att allt ställde sig till rätta i min hjärna . Det balanserade upp leptin och ghrelin. Men även mina signalsubstanser med dopamin i spetsen.
Plötsligt så sprang jag inte i uppförsbacke längre, jag seglade inte i motvind. Utan låg och guppade i ett lugnt hav, jag följde bara med. Men det tog några år, innan den nertrampade stigen i min hjärna hade vuxit igen.


Sluta banta, ät det som kroppen känner igen och som du som människa är anpassad att äta! Och här finns det givetvis stort utrymme för variationer eftersom vi alla är unika.
Men ändå så tycker en del att jag borde bara ”rört mig mer och ätit lite mindre”  – det hade löst allt ju.
Detta gäller nu även periodisk fasta som är så på tapeten. Helst plöstligt har vi hittat en ny ”diet”. Nu är det siffrorna som ska frälsa oss.
För mig som ätit min variant av periodisk fasta sedan 1,5 år tillbaka så kan jag bara säga att det har hjälpt mig kolossalt. Inte med vikten i första hand fast det innebar att jag kröp ner några kilon utan framför allt för min aptitreglerings skull.
Min 70-åriga mamma som ätit lågkolhydratkost sedan 2005 mer eller mindre började förlänga nattfastan innan sommaren och kommer nu in i sina gamla kjolar igen men framför allt: ”Jag har inget sug på kvällarna längre!! kvittrade mamma i telefon!” Precis som hos mig.
Så jag bryr mig inte ett skvatt  Jag tycker det är ledsamt att en del tycker att 5:2 är ett nytt sätt för oss att svälta, att periodisk fasta är en ny ”diet” , att LCHF är ”en ny metod” för de vet faktiskt ingenting egentligen om hur det är att inte bara kunna ”röra sig mer och äta lite mindre” , det är inte så enkelt för många av oss.
IMG_4971

Jag, 3 månader efter min sistfödda. Jag hade som vanligt ätit upp mig 25 kilo. Oftast pendlade jag bara 10-15 kilon mellan barnen men efter barnen var det alltid värst för då hade jag alltid ”passat” på som mest.
 

31 kommentarer
0

Du kanske också gillar

31 kommentarer

Agnes 27 april, 2014 - 13:06

Hej! Jag testade 5:2 en period, men kände ett enormt matsug/sötsug dagen efter fastedagen. Googlade massor på det men inget kom upp. Har du varit med om det?

Svara
Annah 26 augusti, 2013 - 19:31

Jag tycker det är bra att det fungerar för vissa samtidigt som jag är skeptisk till att många missar själva poängen med 5:2 och tänker, om jag fastar två dagar kan jag äta vad jag vill de resterande fem och det känns som kvällspressen nyttjar detta för att sälja lösnummer och helt fokuserar på viktminskning istället för en hållbar hälsosam livsstil. Jag är dessutom tveksam till ”konceptet” då jag själv märkte när jag provade periodisk fasta att jag blev mer fanatisk eller vad man ska säga kring mat och att äta och jag hoppas det inte ger personer med ätstörningar eller som riskerar att trilla dit en ursäkt för att inte äta.
Men precis som du hittat det som fungerar för dig så är det något helt annat för många andra och det gäller väl att prova sig fram och hittade det som fungerar för en själv.
Hursom så har du för mig varit en stor inspiration när det kommer till mat/livsstil även om vi inte äter på samma sätt 😉
Roligt förresten att läsa att du är motiverad och kommit igång med träningen!
Kram kram

Svara
Åse 26 augusti, 2013 - 19:43

Jag har ju bara kommit i kontakt ned de som kombinerar 5:2 med lchf/paleo och då äter man ju alltid som vi är anpassade för.
Men givetvis finns det de som alltid väljer att inte se det i sin helhet precis som det finns det som äter lchf/gi/vv/paleo oxh som väljer att fortsätta med sitt matmissbruk fast med godkända livsmedel. Så där är inte PF annorlunda.
Och när det gäller fixering så tror jag absolut att många kosthållningar där man måste hålla koll på kalorier, kolhydrater, proteinintag, points, tider kan skapa fizering – men kan även bli tvärtom som pf blivit för mig och många andra. Kram på dig vännen!

Svara
Emschen 26 augusti, 2013 - 13:39

Ja men JA!!! Nu blåste du allt eld i mig! Just den här diskussionen hade jag igår på IG (inte med dig dock). Det är INTE så enkelt som att äta mindre och röra på sig mer. Hade det varit så enkelt hade vi varken haft övervikt eller hjärt- och kärlsjukdomar i världen!
Jag var stensäker på att jag skulle börja leva efter 5:2 för jag gillar den tanken och fasta är ju inte direkt något nytt under solen… Men vet du vad jag insåg när jag skulle börja lära mig hålla koll på hur mycket kcal olika saker innehöll? En normal dag kom jag inte ens upp i 1400 kcal! Jag åt godis när jag kände för det, jag åt mat tre gånger om dagen, åt kaka ibland, drack latte varje morgon men kom ändå INTE upp i 1400 kcal per dag. Det är på tok för lite för mig att äta. Så nu jobbar jag med att lära mig hur stora portioner jag ska äta. För jag har ju gjort just det där tidigare – äta mindre och de dagar jag inte rörde på mig så mycket så försökte jag äta ännu mindre. Så NEJ lösningen är INTE att äta mindre!
För de som är intresserade av 5:2 så kan jag berätta att Maria – madebymary – har startat en blogg till wwwfivetwo.blogg.se där kan man få svar på frågor och bra recept. Givetvis har hon även sina fantastiska foto där.
Jag tycker att vi alla ska jobba på att acceptera varandra. Precis som du skriver så är vi alla olika och det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig.
BRA INLÄGG!!!! Heja dig!
Kram

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.