"Det är bara att röra sig mer och äta mindre"

25 augusti, 2013

”Det är bara att röra sig mer och äta mindre” hör man ibland. Skippa godis och ta på joggingskorna typ.
Jag blir alltid lika provocerad (som jag skrev om på instagram för några dagar sedan). Om det vore så enkelt, varför jojobantar så många? Varför är inte alla smala? Ingen väljer väl att vara överviktig och må dåligt? Varför är många som tränar hårt ändå överviktiga?
Jag var bantardrottningen. Gick snabbt och lätt ner 25 kilo genom att ”äta mindre”. Men varför höll jag inte vikten?
Kan det ha något med att göra att det vi äter påverkar vår aptit och vår mättnad? Stänger av vissa funktioner och gör att vi, mot bättre vetande äter för mycket? Vi är inte designade för att vilja äta lite av allt, vi är designade till att vilja äta så mycket som möjligt när det finns mat! Och framför allt av det som blir till socker i vår kropp. Jag fortsatte att äta sådant som gjorde att jag ofta överåt.
Se över vad som obalanserar dina hungers och mättnadssignaler. Det kan vara viss mat, det kan vara att vi äter av fel orsak (tröst/belöning) Du måste förstå varför du äter det du äter.
Det är inte så enkelt som att ”röra sig mer och äta mindre” – för vissa ja! Men långt ifrån alla. och det är ett slag i ansiktet mot alla de som kämpar och inget hellre vill än att sluta jojobanta, sluta vara överviktiga.
För mig var lågkolhydratkosten det som gjorde att allt ställde sig till rätta i min hjärna . Det balanserade upp leptin och ghrelin. Men även mina signalsubstanser med dopamin i spetsen.
Plötsligt så sprang jag inte i uppförsbacke längre, jag seglade inte i motvind. Utan låg och guppade i ett lugnt hav, jag följde bara med. Men det tog några år, innan den nertrampade stigen i min hjärna hade vuxit igen.
Sluta banta, ät det som kroppen känner igen och som du som människa är anpassad att äta! Och här finns det givetvis stort utrymme för variationer eftersom vi alla är unika.
Men ändå så tycker en del att jag borde bara ”rört mig mer och ätit lite mindre”  – det hade löst allt ju.
Detta gäller nu även periodisk fasta som är så på tapeten. Helst plöstligt har vi hittat en ny ”diet”. Nu är det siffrorna som ska frälsa oss.
För mig som ätit min variant av periodisk fasta sedan 1,5 år tillbaka så kan jag bara säga att det har hjälpt mig kolossalt. Inte med vikten i första hand fast det innebar att jag kröp ner några kilon utan framför allt för min aptitreglerings skull.
Min 70-åriga mamma som ätit lågkolhydratkost sedan 2005 mer eller mindre började förlänga nattfastan innan sommaren och kommer nu in i sina gamla kjolar igen men framför allt: ”Jag har inget sug på kvällarna längre!! kvittrade mamma i telefon!” Precis som hos mig.
Så jag bryr mig inte ett skvatt  Jag tycker det är ledsamt att en del tycker att 5:2 är ett nytt sätt för oss att svälta, att periodisk fasta är en ny ”diet” , att LCHF är ”en ny metod” för de vet faktiskt ingenting egentligen om hur det är att inte bara kunna ”röra sig mer och äta lite mindre” , det är inte så enkelt för många av oss.
IMG_4971
Jag, 3 månader efter min sistfödda. Jag hade som vanligt ätit upp mig 25 kilo. Oftast pendlade jag bara 10-15 kilon mellan barnen men efter barnen var det alltid värst för då hade jag alltid ”passat” på som mest.
 

Print Friendly, PDF & Email

31 kommentarer
0

Du kanske också gillar

31 kommentarer

Agnes 27 april, 2014 - 13:06

Hej! Jag testade 5:2 en period, men kände ett enormt matsug/sötsug dagen efter fastedagen. Googlade massor på det men inget kom upp. Har du varit med om det?

Svara
Annah 26 augusti, 2013 - 19:31

Jag tycker det är bra att det fungerar för vissa samtidigt som jag är skeptisk till att många missar själva poängen med 5:2 och tänker, om jag fastar två dagar kan jag äta vad jag vill de resterande fem och det känns som kvällspressen nyttjar detta för att sälja lösnummer och helt fokuserar på viktminskning istället för en hållbar hälsosam livsstil. Jag är dessutom tveksam till ”konceptet” då jag själv märkte när jag provade periodisk fasta att jag blev mer fanatisk eller vad man ska säga kring mat och att äta och jag hoppas det inte ger personer med ätstörningar eller som riskerar att trilla dit en ursäkt för att inte äta.
Men precis som du hittat det som fungerar för dig så är det något helt annat för många andra och det gäller väl att prova sig fram och hittade det som fungerar för en själv.
Hursom så har du för mig varit en stor inspiration när det kommer till mat/livsstil även om vi inte äter på samma sätt 😉
Roligt förresten att läsa att du är motiverad och kommit igång med träningen!
Kram kram

Svara
Åse 26 augusti, 2013 - 19:43

Jag har ju bara kommit i kontakt ned de som kombinerar 5:2 med lchf/paleo och då äter man ju alltid som vi är anpassade för.
Men givetvis finns det de som alltid väljer att inte se det i sin helhet precis som det finns det som äter lchf/gi/vv/paleo oxh som väljer att fortsätta med sitt matmissbruk fast med godkända livsmedel. Så där är inte PF annorlunda.
Och när det gäller fixering så tror jag absolut att många kosthållningar där man måste hålla koll på kalorier, kolhydrater, proteinintag, points, tider kan skapa fizering – men kan även bli tvärtom som pf blivit för mig och många andra. Kram på dig vännen!

Svara
Emschen 26 augusti, 2013 - 13:39

Ja men JA!!! Nu blåste du allt eld i mig! Just den här diskussionen hade jag igår på IG (inte med dig dock). Det är INTE så enkelt som att äta mindre och röra på sig mer. Hade det varit så enkelt hade vi varken haft övervikt eller hjärt- och kärlsjukdomar i världen!
Jag var stensäker på att jag skulle börja leva efter 5:2 för jag gillar den tanken och fasta är ju inte direkt något nytt under solen… Men vet du vad jag insåg när jag skulle börja lära mig hålla koll på hur mycket kcal olika saker innehöll? En normal dag kom jag inte ens upp i 1400 kcal! Jag åt godis när jag kände för det, jag åt mat tre gånger om dagen, åt kaka ibland, drack latte varje morgon men kom ändå INTE upp i 1400 kcal per dag. Det är på tok för lite för mig att äta. Så nu jobbar jag med att lära mig hur stora portioner jag ska äta. För jag har ju gjort just det där tidigare – äta mindre och de dagar jag inte rörde på mig så mycket så försökte jag äta ännu mindre. Så NEJ lösningen är INTE att äta mindre!
För de som är intresserade av 5:2 så kan jag berätta att Maria – madebymary – har startat en blogg till wwwfivetwo.blogg.se där kan man få svar på frågor och bra recept. Givetvis har hon även sina fantastiska foto där.
Jag tycker att vi alla ska jobba på att acceptera varandra. Precis som du skriver så är vi alla olika och det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig.
BRA INLÄGG!!!! Heja dig!
Kram

Svara
Berit 26 augusti, 2013 - 12:41

Jättebra skrivet!! Det handlar om så mycket mer än bara vikt. Att människan är ett rovdjur som är skapt till ojämnt matintag och att äta bra mat då man väl äter!
Lika så att vi från barnsben lär oss att hunger är farligt…
Har äntligen lärt mig att jag kommer inte att dö av att vara lite hungrig en halv dag.
Förstår givetvis att om man har en ätstörning i bagaget så bör man överväga om detta är rätt och rimligt.

Svara
Åse 26 augusti, 2013 - 13:21

Precis! Det var väldigt nyttigt för mig att bli matnonchalant och det blev jag genom fastan. Otroligt bra ”resettare” för hjärnan!

Svara
maja 26 augusti, 2013 - 07:40

Du är en stor inspiration för mig och många andra! Och alla måste vi hitta ett sätt som fungerar för oss eller hur., känner igen mig mycket i det du berättar så det går ju inte alltid som på räls.. Har lärt mycket av dig och gillar din blogg skarpt! Och jag har hängt med ett tag 🙂 . Kram på dig!

Svara
Helene Dyrelöv 25 augusti, 2013 - 22:17

Hej! Har följt dej ett tag nu, fantastiska recept du har! Tack!
Du kör ju både 5:2 och 16/8 och LCHF. Jag vet att LCHF är ”reglerande” (eller vad det heter) så man får den vikt som passar för kroppen (eller nått sånt). Är det likadant med 5:2 och 16/8?
Om det inte är det så skulle du väl fortsätta gå ner i vikt och gå ner ”för mycket”?
Förstår du vad jag menar? 🙂
Jag började med 5:2 förra veckan. Jag tyckte måndagen och torsdagen var fruktansvärda. Jag var vrålhungrig hela dagen, kändes det som, men jag tror det är värt det. Jag gick ner 0,9 kg och jag är supernöjd.
Vänjer sej kroppen att fasta två dagar i veckan?
Tack för en härlig blogg!
Helene

Svara
Åse 26 augusti, 2013 - 08:21

Man hittar ju alltid en energibalans (dvs att man äter lika mycket som man gör av med) och då slutar man ju att gå ner i vikt även om man äter LCHF, 5:2/16:8 etc. så självreglerande tror jag lite är en myt utan handlar snarare om att man hamnar på en bra balans när det gäller energiintaget. Det är ju det som gör att man går ner i vikt när man lägger om kosten och får ett energiunderskott, dvs man äter mindre än man brukar och får då ett energiunderksott.
Ja kroppen vänjer sig =)

Svara
Anna-Lena 25 augusti, 2013 - 20:54

Ursäkta!! Åse skulle det vara såklart.. Skyller p självstavningen.. 🙂

Svara
Anna-Lena 25 augusti, 2013 - 20:52

Men jösses vilken skillnad… Suveränt jobbat!! Tycker du är en bra förebild.. Fina, fina Åsa <3

Svara
Åse 26 augusti, 2013 - 08:21

Haha tack, så snäll du är! och du är förlåten för Åsa 😉 KRAM!

Svara
Veronica 25 augusti, 2013 - 20:38

Jag bara längtar tills jag också ligger och guppar på ett lugnt hav…hoppas verkligen den tiden kommer!Är väldigt trött på mitt jojobantande.Men skam den som ger sej och med dina bra tips & super blogg ska det nog gå bra,tack

Svara
Stina 25 augusti, 2013 - 17:47

Fin du är…och så himla bra. Tack <3

Svara
Åse 25 augusti, 2013 - 17:51

Tack raring <3

Svara
Ulrica 25 augusti, 2013 - 16:31

BRA inlägg!! Tänk om det vore så enkelt som att bara äta mindre och röra sig mer..
KRAM

Svara
Jessica 25 augusti, 2013 - 16:20

Bra inlägg, Åse! Det är ju så att det är så väldigt lätt att stå sidanom och säga att det är ju bara…..! Jag har själv varit sån som har sagt så till andra samtidigt som jag faktiskt själv har haft problem med vikt och mitt sätt att tänka kring mat. Dubbelmoral så det förslår. Men när jag gick över till liberal LCHF så försvann 5 kg (precis dom som satt som berget) men framförallt så ägnar jag inte lika mycket tid i tankarna på mat, vilket är en befrielse. Nu har jag dessutom en mycket större förståelse för alla dom som ”gör rätt” men som ändå inte lyckas. Däremot så kan man inte komma ifrån att det faktiskt är bra att röra på sig, inte bara för sin egen del utan även för att vara ett gott föredöme om man har barn. Men det är en helt annan historia :))) Tack för en superblogg och för att du är en sann inspirationskälla / J

Svara
Emschen 26 augusti, 2013 - 13:47

Att röra sig är bra för mycket bla. för att man blir gladare av det. Alla rörelse är dessutom bra så man behöver inte springa på gym.
Det är väl det enda som alla ”dieter” är rörande överens om – motion är bra. 🙂

Svara
Monica 25 augusti, 2013 - 16:09

Har du sett inlägget på kostdoktorns sida idag? Filmen med professor Lustig. Den tar upp detta med att en kalori inte alltid är en kalori och skulle motion och mindre mat vara nyckeln skulle inte världen se ut som den gör. Ett mycket bra inlägg av dig …och se filmen…mycket sevärd 🙂

Svara
Annika 25 augusti, 2013 - 15:09

Om du inte brytt dig ett skvatt så hade ju detta inlägg inte behövts skrivas!

Svara
Åse 25 augusti, 2013 - 15:47

Nu tror jag att du medvetet missförstår? Jag skrev att jag inte bryr mig ett ”skvatt OM de tycker”, dvs jag personligen ändrar ju inte på mitt framgångsrecept för att en del tycker vad de tycker.
Jag har ju redan skrivit i början av inlägget att jag blir provocerad, för jag tycker synd om de som genom sådana uttryck tror att de gör fel för att de inte lyckas trots att de ”gör rätt” enligt andra.
Lite komiskt att du alltid kommenterar där du kan tycka till negativt?

Svara
Jeanette 25 augusti, 2013 - 14:18

Hade just denna diskussion härom dagen då jag träffade min moster (1,75 cm och ca 50 kg) efter 5 år. ”Äter du inte lite mycket gott” du får ut och röra på dig lite mer… Blir så arg… jag är den enda som äter grönsaker till varje måltid, inte äter sött och godis(jo vid kalas) , och rör mig betydligt mer än mina fem syskon. Har smala tre smala syskon och ett som jag. Föräldrarna är smala. Min bror är jättesmal, äter skit-mat och har dåliga värden, jag har perfekta. Livet är inte alltid svart och vitt… Har nu också börjat med 5:2 och har gått ned tre kilo på två veckor….Stolt!!

Svara
Mallan123 25 augusti, 2013 - 14:03

Kan bara hålla med och säga: Bra skrivit. Har du provat 5:2? Jag vet att din periodiska fasta är annorlunda. Den har jag provat, det känns bra. Mitt sötsug förminskades kraftigt när jag inte äter efter åtta på kvällen och inte innan 12 på dagen. Jag är dessutom inte hungrig på förmiddagen, men på kvällen är jag allt lite hungrig…..Det är din blogg som inspirerar, Tack för att du tar dig tid att dela med dig. Kram

Svara
Åse 25 augusti, 2013 - 14:06

Ja jag äter både efter 16:8 och 5:2 och har gjort sedan jag började med PF. Står i de inläggen jag gjort om 5:2 :))
Kram!

Svara
Ann 25 augusti, 2013 - 13:57

Du har så rätt. Det är verkligen mitt i prick. Tänk om man bara hade fått lov att sköta sig själv och äta vad man vill och mår bra av utan att behöva höra sådana pekpinnekommentarer.

Svara
eldina 25 augusti, 2013 - 13:35

Tack för din fina blogg och inlägg. Den som är irriterad på vad som skrivs på bloggen har ingenting här att göra. KRAM

Svara
Jenny 25 augusti, 2013 - 12:48

Bra skrivet, mitt i prick 🙂 så där har det varit för mig också…tidigare åt jag mindre å rörde mig mer…belönade mig på helgerna med stans största godispåse, vilken karusell… Lchf, sedan 2,6 år & periodisk fasta i ca ett år…måååår kanonbra…. Ha en bra söndag 🙂

Svara
Maria 25 augusti, 2013 - 12:41

Mitt i prick!! Så bra skrivet så jag delar ditt inlägg 🙂

Svara
Malin 25 augusti, 2013 - 12:10

Förstår din tanke, om man som jag varit periodvis nästintill matmissbrukare och hetsätare handlar det ju om att äta rätt för att inte sockret ska sjunka och man börjar äta snabba kolhydrater och socker i mängder för att få den där ”kicken” och tillfredsställelsen. Sedan jag fick barn har jag skärpt mig på alla plan, börjat träna och äta riktig mat, äta oftare, mellanmål osv. I början blev jag så frustrerad för ”ingenting hände” jag ville bli smal fort! Men min sambo som är duktig vad det gäller hälsa och mat sa att då gör jag rätt! Det är inte rätt att rasa i vikt. Har gått ner 6 kg sedan april och är nöjd med det resultatet, jag har en lång väg kvar men fortsätter som jag gör för det får mig att må bra! Och det är väl det vikiga, att må bra! Och jag hoppas att framtiden ger lika fina resultat.
Måste bara säga att jag tycker du har en fantastisk blogg och underbara recept:)

Svara
Viktoria Skeie 25 augusti, 2013 - 12:04

Hej och tack för ett mycket bra inlägg !
Det styrker alla oss som i åratal har jojobantat.
Har aldrig själv haft problem att gå ner i vikt , för det är inte det som varit problemet. Utan att hålla sig där !! Har alltid gått upp igen. Men med liberal Lchf , glutenfritt och periodisk fasta känner jag att jag börjar komma i balans.
Min fråga till dig är : Vad tror du är bäst ? Att förlänga nattfastan dvs typ 16/8 eller fasta två dagar i veckan 5:2 ? Får man samma hälsovinster om man nu inte enbart tänker viktnedgång ?

Svara
Kicki Jansson 25 augusti, 2013 - 11:52

Hur ofta hör man inte dessa kommentarer och precis som du säger det funkar inte för alla! Har precis börjat min resa -25 kilo en vecka med 2 dagar halvfasta och dom andra 5 förlänger jag min nattfasta till 16 timmar. Denna lösning ser jag som ett sätt att leva och inte som en diet.

Svara

Lämna en kommentar