Den osynliga supermakten!

15 mars, 2012

Varför äter vi saker som inte är nyttigt för oss? Varför kan vi inte bara bestämma oss för att vi ska aldrig mer överäta sött och vi ska aldrig mer överäta kolhydrater? Bara att bestämma sig!? Det kan väl inte vara så svårt?

Men extrakilona och suget efter socker är inte vårt fel! (Vi har dock ett ansvar att bryta mönstret!) Människans hunger och mättnadssystem är uråldrigt och har inte anpassat sig efter vårt överflöd. Men vi kan överlista naturen genom att samarbeta med den! Vad vi behöver göra är att lära oss om vad som styr våra behov och hur vi kan påverka systemen!

Hjärnan älskar socker!! Varför? Ju sötare, desto mer energi, en koppling som våra förfäder snabbt lärde sig. Sött är den mest lättsmälta kolhydraten, det används direkt som bränsle. Det är ett snabbfix och därför attraktivt! Sött signalerade också ”ofarligt” så sött är en viktig del i vår överlevnad, det är dock ett system som inte uppdaterats sedan hedenhös och därför ställer det till problem för oss idag, i vårt samhälle där vi inte lider brist på mat.

Vad händer när vi är hungriga och äter?
När vi är hungriga aktiveras musklerna och pulsen ökar, vi blir spända och på hugget – jakten på mat kan börja! Vårt belöningscentrum aktiveras. Systemet är skapat för att belöna oss när vi gör saker som är bra för människans överlevnad, vi ska njuta av mat, dryck och sex.
När vi fått mat och börjar bli mätta och belåtna känner vi eurofi. Hjärnan utsöndrar endorfiner som är kroppens eget morfin. Nu mår vi bra!!
Dopaminduschen (dopamin=belöning, utlovar tillfredställelse) stryps och ett annat ämne, serotonin ökar. Serotonin har en lugnande och tröstande effekt (inte konstigt en del självmedicinerar ångest etc med mat och speciellt kolhydrater!)
Sött har en särställning i belöningssystemet, m.a.o belönas vi och mår extra bra när vi väljer sött!!


Vilken kamp vi för!!! Inte konstigt att många förlorar den!

 Sötma triggar hungern! Varför?

När vi blir hungriga ökar aktiviteten i musklerna, pulsen ökar – Nu ska vi ha mat!! När vi börjat äta så blir vi lugnare och taggar ner men socker och mycket kolhydrater håller oss kvar i hungerfasen, bla genom att öka aktiviteten i musklerna. Jaktbeteendet slås inte av! Vi fortsätter att äta mer än vi egentligen behöver.
Men den viktigaste anledningen är att sött är hjärnans valuta! Ju mer socker och kolhydrater vi äter ju mer vill kroppen ha.
Därför blockerar sött mättnad, hjärnan vill att vi ska fortsätta äta!

Något som jag tycker är otroligt intressant är att hjärnans minnescentrum aktiveras vid en dopamindusch. Så substanser som kan göra oss beroende (narkotika, nikotin, alkohol, socker) gör avtryck i vår hjärna. Hjärnan minns! Därför känner vi sug efter belöningen varje gång vi hamnar i en miljö där vi är vana vid att få den! Så vi kan alltså bygga våra egna säkerhetssystem genom att undvika miljöer som vi förknippar med sötsaker, skapa nya minnen och nya avtryck/associationer! Detta är något viktigt, jag märker själv hur jag kan bli sötsugen i vissa situationer (bion) fast jag egentligen inte har ett fysiskt sug (LCHF). Vi som har lite högre dopaminbehov, tror jag kan ha det lite svårare att tygla vårt sug efter socker och kolhydrater.

Källa: Egna reflektioner + Hjärnkoll på vikten -Martin Ingvar, Gunilla Eldh

26 kommentarer
0

Du kanske också gillar

26 kommentarer

Nadja 16 mars, 2012 - 08:42

Har ätit kolhydratsnålt sedan 5/1. Egentligen mer åt GI-hållet eftersom jag äter dinkel och ex fullkornspasta, bulgur etc. Varvar med dina inspirerande recept – och familjens favorit har blivit lasagnen 🙂 Hittills har både jag och maken lyckats tappa 8 kg så vi är hur nöjda som helst. Hjärnkoll på vikten har blivit min inspirationskälla och bibel! När jag känner att jag håller på att falla så brukar jag sätta mig och bläddra i den. Den ligger alltid framme så jag ska se den. Fantastisk bok!

Svara
Åse 16 mars, 2012 - 09:33

Vad härligt!! Grattis till att ha hittat en kost som fungerar för dig och er!!

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.