Därför går vi ner i vikt med LCHF

3 oktober, 2011

 

Detta var min frukost i morse. En omelette på två ägg, lite vatten (utesluter grädde och creme fraiche just nu) och stekt i en stor klick kokosfett. Den ser ganska trist ut men den var inte det. Min hunger/mättnad är +/- 0 nu och det börjar närma sig lunch. Jag är inte sugen, inte hungrig eller däst, är inte heller för mätt. Så här tycker jag om att må. En sådan här frukost är full av protein och nyttiga fetter och detta innebär en lång mättnad och ett stabilt blodsocker och en rejäl boost för fettförbränningen. Denna frukosten ger inte ett överskott av energi, inte för mig. Min PT äter en omelette på  å t t a  ägg! Så man får ju lägga till energi/dra ifrån utifrån sina behov. Jag är en tjej på 1,63 (och en halv!) på strax över 60 kg och det enda jag ska göra idag förutom kontorsjobb är att stå på löpbandet i 45 minuter 😉
Jag vill äta tre gånger om dagen, hade jag bara ätit två gånger så hade frukosten varit större. Vid lunch och middag adderar jag till grönsaker, men inte till frukosten!

Varför går vi ner på en lågkolhydratkost med naturliga fetter?
Jo summerat av tre olika anledningar egentligen:

1. En ökad mättnad.


Fett och proteinrik mat mättar så mycket bättre än en kolhydratrik mat, detta innebär att energiintaget minskar och detta leder till viktminskning.

2. Ökad ämnesomsättning
Vid proteinrik mat å förlorar vi inte så stor andel muskler vid viktminskning, detta hjälper till att inte minska ämnesomsättningen för mycket fast vi förlorar fettvikt och äter mindre energi än vi gör av med. Det är skillnad på om kalorierna vi äter kommer från kolhydater, fett eller protein. Det finns i dag ingen vetenskaplig grund som stöder att fett och proteinrik kost höjer ämnesomsättningen men många vittnar om att de fryser mindre och har ökad energi med LCHF så det kan peka på att vi faktiskt får en bättre ämnesomsättning när vi ökar fett och proteindelen i kosten.

3. Minskat sug
Att viktminska eller hålla sin vikt kan var svårt om man ständigt är sugen på socker och kolhydrater. LCHF ser till att vårt blodsocker inte åker berg och dalbana och därför försvinner sockersuget för många. Se bara till att du inte upprätthåller suget genom att drick lightläsk, tugga tuggummi, få i dig dolt socker i livsmedel eller kemikalier! Pga dåliga val så har mitt sötsug varit mycket större än vanligt under sommaren. Jag blev lite övermodig och tänkte att visst kan jag äta detta, och detta men se det kan jag inte. 4 kg + på vågen och massivt sockersug så för mig är det nolltolerans som gäller just nu. Vi måste vara ärliga mot oss själva och stå för de val vi gör.

Men, LCHF kan ta tid för många och vi ska akta oss med att börja mixtra för mycket de första 6 månaderna på kosten!  Många som inte går ner i den takt de vill börjar dra ner på grönsaker, kör ”fakir” och överdriver intag på antingen det ena eller det andra hållet. Vad gör detta? Det skapar bara en ännu otryggare kropp!

61 kommentarer
0

Du kanske också gillar

61 kommentarer

Helena 3 oktober, 2011 - 15:39

Haha, kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg, här är en till tjej på 1,62 (och en halv!) , den där halva är himla viktig 😉 Fast jag önskar att jag vägde strax över 60 kilo, men väger närmare 65 än 60, de där sista fyra kilona jag vill gå ner är bra sega. Av någon underlig anledning fungerade LCHF för mig när jag vägde mer och ville gå ner (vägde som mest 76 kilo för sisådär 3,5 år sedan och gick ner till 60, sedan upp 7 igen när jag blev kär och började soffmysa för mycket :S, och så ner 3 när jag ledsnade på min viktuppgång), men nu fungerar det dock inte längre, går varken ner eller upp när jag äter LCHF, tråkigt! 🙁

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:12

Klart halvan är viktig 😉
Kroppen blir enligt min erfarenhet känsligare när man en gång gått på LCHF därför är det viktigt att man försöker hålla vikten, men lättare sagt än gjort!!

Svara
Jenina 3 oktober, 2011 - 21:14

jag håller med. Känns som man blir jättekänslig för kolhydrater nu när man inte äter dem? Dels att suget blir otroligt stort när man väl unnar sig det och att man direkt går upp i vikt 🙁 ??

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:19

Yeps, så är det! Man blir insulinkänsligare.

Svara
Tesso 3 oktober, 2011 - 14:52

Bra läsning och så inspirerande 🙂 Tyvärr måste jag ibland ”försvara” sättet jag äter på dvs. fullfeta produkter och varför jag väljer att inte äta kolhydrater. Men en fråga som jag ofta får som jag inte riktigt kan svara på är att de flesta säger att jag kommer få högt kolestorol om jag fortsätter äta såhär. Men stämmer verkligen det? Har inte det oxå med att göra VILKET sorts fett man stoppar i sig? Vore tacksam om du kunde svara på detta så jag vet hur jag ska svara dem när de påstår detta. Ha en skön dag!

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:14

Man får inga dåliga kolesterolvärden på LCHF, däremot bättre kvot mellan LDL/HDL och oftst sjunker triglyceriderna. Här är bra info! http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Svara
Ellinor 3 oktober, 2011 - 14:18

Hej tjejen,

Du är så himla bäst!! Kände verkligen att detta inlägg var såååå skrivet för mig 🙂 Jag har definitivt börjat fundera på fakir men såklart det handlar om andra saker… Såklart det inte ligger hos grönsakerna utan ischokladen och dem salta jordnötterna som ibland slinker ner.

TACK för att du skrev detta, jag behövde läsa det precis just nu <3 <3

KRAM

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:15

Varje steg är viktigt, man lär sig hela tiden! KRAMAR!!!
PS: du kommer väl o hälsar på mig nästa helg på mässan?? KRAM

Svara
Ellinor 3 oktober, 2011 - 21:47

Hej söta <3 Hoppas på att det blir att jag kommer förbi lördag eller söndag. Vet att jag ska dit hela fredagen men ska nog hitta tiden att komma in nör du ör där oxå 🙂

Kramiiiiiiz

Svara
Malin 3 oktober, 2011 - 13:38

Hej Åse, hoppas helgen var skön.
Jag har tänkt som du, jag kan unna mig ibland men nu har ibland blivit för mycket!
Det blev godis både fredag o lördag kväll…. skit oxå
Jag skippar youghurt frukost o nötter.
Idag blev det två kokta ägg (varit hos tandis o lagat så jag hoppade makrillen.)
Sen sköter jag träningen bra 3-4ggr i veckan men så kommer fredag kväll o då är det kört, så har det varit 3 helger
Så nu är det strikt som gäller!
Mycket fisk o grönt med olivolja på o mycket lite grädde o cr fr.
Men äter du ost när du är strikt?
Nu fixar vi våra 4kg som bara ”råkade” hamna där i somras…..
Tack för ännu ett kanon inlägg som kom i rätt tid.

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:15

Ja ost äter jag! Ja det är svårt det där med att hålla sig på rätt bana! Lycka till!!

Svara
Sara- Mamma till Yrla och Noel- 3 oktober, 2011 - 12:25

känns som ja står åtrampar på samma ställe, ja fuskar ibland, men inte jätte mycket. ibland hinner ja inte med 2 små barn. men stått still på vågen i 4 veckor. tycker att ja e hungrig men mår illa när ja ser maten, vet inte va ja ska göra, har du några tips?

Svara
Milo2011 3 oktober, 2011 - 12:08

vad brukar du äta till lunch o middag, när du kör så där strikt? Jag har kört fast, har haft grädde i kaffet ist för mjölk, tror det kan vara det….?? så nu ska jag försöka dricka kaffe svart med kanske lite kokos olja.
Tack för en superblogg =) Verkligen inspirerande =)

soliga kramar här i höst vädret

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 21:18

Och man kan ju äta så mkt utan grädde/cf! Dressingar, avokadoröror, goda sallader, etc! Jag bannlyser inte cf/grädde men drar ner på det i största mån just nu. Kram!

Svara
Milo2011 4 oktober, 2011 - 00:08

Tack så mkt för ditt svar =)

Har klarat denna dag med svart kaffe o inga gräddiga såser=) gjorde en super god sjömansbiff gryta fast på mitt eget vis =) funkar utmärkt utan potatis o öl… smask va det iaf… ALL IN!!!!

kram

Svara
CamillaP 3 oktober, 2011 - 11:51

Försöker hitta orken/motivationen att strikta till mig lite…..det kommmer nog….och som vanligt…HÅLLER med i vad du skriver!!!
Kram

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 11:53

Den kommer… =)))) KRAMIS!

Svara
Anne 3 oktober, 2011 - 11:47

Själv åt jag 2 kokta ägg samt en burk makrillfilé och jag är heller inte hungrig. Snart hem för lunch. Annas moussaka. 😉

Kram

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 11:53

Jag äääääälskr Annas moussaka!!! Och två ägg med makrill brukar hamna i min mage också var och varannan dag – såååå gott!! Fast det ska vara Abbas!

Svara
Anne 3 oktober, 2011 - 12:01

Jag älskar också den. Längtar hem till lunchen idag :). Fuskade i helgen med drinkar så idag ligger jag på låååååga kolisar. Känner mig som svällda Svea. Pussen.

Svara
Erika B 3 oktober, 2011 - 11:44

Åh, vad gott med omelett. Det är faktiskt en ganska ny upptäckt för mig och det är perfekt både som snabblunch eller till frukost.
Har en fråga om kokosfett. Ska man satsa på koksfett utan smak eller ska man satsa på kokosfett med kokossmak? Det kanske är en smaksak, men jag har inte testat något av det så jag vet inte. Hörde någon som skrev att en klick kokosfett med smak i kaffet blev som kaffe med ”kaka”. Nu dricker jag ju inte kaffe (mer än väldigt sällan)… men det lät ju jättegott. 🙂

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 11:48

Kallpressad kokosfett är pefekt som kosttillskott, i det är alla näringsämnena välbehållna. Kokosoljan utan smak är perfekt att steka i men är lite fattigre på näringsämnen!
Jag håller med den som skrev det, jag älskar en klick kallpressad kokosfett i kaffet! =)

Svara
Cat 3 oktober, 2011 - 11:31

Önskar att det fungerade på mig också men det gör verkligen inte det men skam den som ger sig, så from idag skall jag köra ett annat race och se om det får igång min otroligt svårflörtade kropp.

Önskar dig en härlig dag idag!
Och för första gången på 2 månader blev det inga ägg till frukost imorse ;O)

Svara
Åse 3 oktober, 2011 - 11:47

Hej vännen! vad är det som inte fungerade?

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.