Därför går vi ner i vikt med LCHF

3 oktober, 2011

 

Detta var min frukost i morse. En omelette på två ägg, lite vatten (utesluter grädde och creme fraiche just nu) och stekt i en stor klick kokosfett. Den ser ganska trist ut men den var inte det. Min hunger/mättnad är +/- 0 nu och det börjar närma sig lunch. Jag är inte sugen, inte hungrig eller däst, är inte heller för mätt. Så här tycker jag om att må. En sådan här frukost är full av protein och nyttiga fetter och detta innebär en lång mättnad och ett stabilt blodsocker och en rejäl boost för fettförbränningen. Denna frukosten ger inte ett överskott av energi, inte för mig. Min PT äter en omelette på  å t t a  ägg! Så man får ju lägga till energi/dra ifrån utifrån sina behov. Jag är en tjej på 1,63 (och en halv!) på strax över 60 kg och det enda jag ska göra idag förutom kontorsjobb är att stå på löpbandet i 45 minuter 😉
Jag vill äta tre gånger om dagen, hade jag bara ätit två gånger så hade frukosten varit större. Vid lunch och middag adderar jag till grönsaker, men inte till frukosten!

Varför går vi ner på en lågkolhydratkost med naturliga fetter?
Jo summerat av tre olika anledningar egentligen:

1. En ökad mättnad.


Fett och proteinrik mat mättar så mycket bättre än en kolhydratrik mat, detta innebär att energiintaget minskar och detta leder till viktminskning.

2. Ökad ämnesomsättning
Vid proteinrik mat å förlorar vi inte så stor andel muskler vid viktminskning, detta hjälper till att inte minska ämnesomsättningen för mycket fast vi förlorar fettvikt och äter mindre energi än vi gör av med. Det är skillnad på om kalorierna vi äter kommer från kolhydater, fett eller protein. Det finns i dag ingen vetenskaplig grund som stöder att fett och proteinrik kost höjer ämnesomsättningen men många vittnar om att de fryser mindre och har ökad energi med LCHF så det kan peka på att vi faktiskt får en bättre ämnesomsättning när vi ökar fett och proteindelen i kosten.

3. Minskat sug
Att viktminska eller hålla sin vikt kan var svårt om man ständigt är sugen på socker och kolhydrater. LCHF ser till att vårt blodsocker inte åker berg och dalbana och därför försvinner sockersuget för många. Se bara till att du inte upprätthåller suget genom att drick lightläsk, tugga tuggummi, få i dig dolt socker i livsmedel eller kemikalier! Pga dåliga val så har mitt sötsug varit mycket större än vanligt under sommaren. Jag blev lite övermodig och tänkte att visst kan jag äta detta, och detta men se det kan jag inte. 4 kg + på vågen och massivt sockersug så för mig är det nolltolerans som gäller just nu. Vi måste vara ärliga mot oss själva och stå för de val vi gör.

Men, LCHF kan ta tid för många och vi ska akta oss med att börja mixtra för mycket de första 6 månaderna på kosten!  Många som inte går ner i den takt de vill börjar dra ner på grönsaker, kör ”fakir” och överdriver intag på antingen det ena eller det andra hållet. Vad gör detta? Det skapar bara en ännu otryggare kropp!

61 kommentarer
0

Du kanske också gillar

61 kommentarer

Anne 14 mars, 2013 - 17:08

hej. jag har en liten fråga. Jag är vegetarian och har börjat äta LCHF för att min mage och kropp inte alls mår bra av kolhydrater samt för att jag vill tappa runt 10 kilo fram till sommaren eller slutet av sommaren. det får ta den tid det tar. Dock blir jag nervös att jag äter för mycket.. var inne på en sida där man kunde registrera sig och skriva i vad man åt på LCHF men då fick jag se att jag åt för mycket kalorier (vilket jag i denna dieten har förstått att man egentligen inte ska räkna)

Men ialla fall så hade jag velat veta lite om vad jag ska äta. jag har läst oändligt med information på nätet men blir ändå osäker.

min dagsmeny ser ungefär ut följande.
frukost: omelett på 2 ägg, stekt i smör, 2 msk majonäs och två nävar bladspenat färsk. kaffe med grädde.
lunch: 1 avokado, 2 nävar bladspenat & 2 msk majonäs eller smör. kaffe med grädde.
middag: omelett på 2 ägg, stekt i smör, 1 msk majonäs, spenat och kokt broccoli.

resten av dagen dricker jag runt 2 liter vatten och försöker promenera 1 timme om dagen..

Jag är 173 cm lång och väger för tillfället 76 kg.
hade varit evigt tacksam för svar om hur jag ska äta. Blir lite orolig att det går på andra hållet istället. mvh anne

Svara
Åse 14 mars, 2013 - 17:31

Du äter absolut inte för mkt! Men du, tar du omega 3 tillskott eftersom du inte äter fet fisk?

Svara
Christine Jansson 27 juni, 2012 - 18:52

Hej
Jag och min sambo har ätit LCHF i en månad nu. Första veckan gick jag ner 2 kilo men sedan verkar det ha stannat upp med -1-2 hg per vecka. Vet inte om vi gör rätt men vi håller oss till mat under 2 kolhydrater. Jag håller mig mätt på att äta 3 gånger per dag men nästan så att maten bara växer i munnen. Både jag och min sambo tycker att kondisen har blivit mycket sämre, vi är tröttare och är helt slut när vi har gått upp för en backe och det värker i benen. Är allt det här kanske övergående när kroppen har vant sig ordentligt med den nya kosten.
Tack för en jättebra blogg.

Svara
Åse 27 juni, 2012 - 19:02

Hej!! Under 2 kh per dag? Du menar 20?
Det tar ofta upp till 6 veckor för kroppen med omställning. men om maten växer i munnen kanske du äter för mycket? För mycket fett? ter ni en handflata grönsaker vid lunch och middag?

Svara
Christine Jansson 27 juni, 2012 - 19:20

Hej Åse
Vad roligt att du svarar så snabbt.
Ja, jag menar nog 20 kh.
Jag tror inte att jag äter för mycket, det brukar bli en köttbit med vanligtvis grönsallad och dressing till och ibland någon god sås till, eller någon slags gryta med kött, grönsaker och grädde. Min kompis sa just idag att hon tycker att jag äter mindre nu än vad jag gjorde förut. Till helgen åt vi jordgubbar med grädde, vi har gjort så att vi äter en efterrätt per vecka. Jag har bakat olika bröd med mandelmjöl som jag har tagit en skiva på morgonen med riktigt smör och ost till. Tror du att det kommer att bli bättre med konditionen om ett par veckor när kroppen vant sig ordentligt.

Svara
Emelie 14 maj, 2012 - 16:34

Hej Åse!

Jag har hittills gått ner 14 kg med lchf och har en låååång väg kvar. Det har senaste tiden stannat av litegrann, vilket jag förstår inte är konstigt. Nu till min fråga – tror du att det är vettigt att gå tillbaka till striktare kost (utan mjölkprodukter tex) under en tid för att kicka igång ordentligt igen? Jag har alltså inte halkat ur lchf, men gått vidare en fas och sedan ett par veckor märkt att vikten är ganska konstant (-0,4 kg har varit medelnedgången den senaste månaden).

Något annat kosttips för att få igång viktnedgången igen?

Svara
Åse 14 maj, 2012 - 19:23

Hej Emelie! När du säger att du gått vidare en fas, hur menar du då? Äter du mer kolhydrater? Om ja, vad i såfall?

Svara
Emelie 14 maj, 2012 - 20:07

Tja, gått vidare på så vis att jag äter ex grädde, tomater.. Gått vidare efter veckorna med bara ägg och köttprod. Men nej, inte mer ”farliga” kolhydrater och ALDRIG potatis, pasta, mjöl osv.. Så fas var kanske fel uttryckt 🙂

Svara
Åse 14 maj, 2012 - 20:10

Aha! Vet inte riktigt vad det är för fas för det är inte traditionell LCHF fas 1, för där ingår ju även grädde, tomater etc så jag tycker du fortsätter som du gör, LCHF är ju ingen snabbfix diet utan för varaktiga resultat så måste man ha tålamod :))

Svara
Emelie 14 maj, 2012 - 20:21

Traditionellt, inte säker på att det finns någon enhanda lchf-väg. En del seriösa anhängare tycker att man ska slopa de produkterna i början, andra inte.. Och quickfix är jag definitivt inte ute efter, sådan medvetenhet har jag. Men har man väldigt många kilon att gå ner, så vill man givetvis ha tips på vad man kan göra för att det inte ska stanna av.
Tack för dina svar, jag fortsätter på en väg som passar mig. Vi kallar den lchf-inspirerad 😉

Åse 14 maj, 2012 - 20:48

Jag menar traditionell LCHF kost så som den officiella definitionen lyder =) Sedan får man ju som du säger hitta det som fungerar bäst för en 🙂
Varmt lycka till och jag är övertygad om att du är i mål innan du vet ordet av!! Pepp pepp!

Malin 14 maj, 2012 - 16:32

Hej! Jag äter LCHf för att bli av med sötsuget plus att min mage mår jättebra av det, men mitt mål är inte att gå ner i vikt. Ska man tänka på ngt speciellt då? 🙂

Svara
Åse 14 maj, 2012 - 19:24

Då kan du äta lite större portioner om du mår bra av mängden kh som du äter, unna dig lite extra ost, lite bär med vispgrädde etc =)

Svara
Felicia 30 mars, 2012 - 15:04

Waw halkade just in i din blogg och tappade hakan när jag läste fem barn. Jag har tre och har fullt upp!!! Jag väger just nu 64,5 och är lika lång som dig, vill gärna tappa lite kg och har kommit igång med träning, både styrka o kondis och försöker få grepp om hur mkt man ska äta för att gå ner men behålla muskler, tar gärna lite tips! Sen undrar jag … Är det inte dåligt för kolesterol att ätta mkt fet son smör och grädde?

Trevlig helg!
Felicia

Svara
1 2 3

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.