Som jag skrivit tidigare så är ju Chiafrön ett riktigt superfrö! Innehåller massor av protein (20%), omega 3, antioxidanter, dubbelt så mycket järn som spenat, magnesium och kalcium! Fröna är riktigt bra för magen och näringsupptaget eftersom fröna blir till ett gelé i tarmarna.

I går kom det hem lite smakprover från Finnerödja, riktigt bra produkter tycker jag! Osötade bärmixer, utan konserveringsmedel och innehåller bara bär och lite äpplepuré. Produkterna lanseras denna veckan hos Ica och Hemköp. Kanonbra till att ha i keson, på yoghurten/kvargen, i smoothien.
Naturlig sötma helt enkelt. BRA produkter ska lyftas fram!

IMG_6542

IMG_6541

IMG_6540

 

Jag svängde ihop en chiapudding i går kväll som jag åt till frukost idag. Passar ju givetvis ypperligt som dessert också! En riktigt bra dessert fri från sötningsmedel men rik på nyttigheter! Ät med riktigt GOTT samvete! Helt mejerifri och glutenfri.
Havtorn är dessutom en superfrukt som innehåller massor av vitminer (det bäret med flest vitaminer faktiskt!) Innehåller rikligt med C-vitamin, Riboflavin, Vitamin E och K. Tänk så mycket godare mat smakar när man vet att de ger en så mycket bra saker!

1-2 portioner
* 502 kcal, 14 gram protein, 14 gram kolhydrater, 40 gram fett per sats 

2 dl Santa Maria Extra Creamy coconut
2 msk ekologiska chiafrön
1 tsk ekologisk blomsterhonung
2 msk Bara Bär Mango Havtorn

Blanda ihop och låt stå i kylskåpet över natten.
Servera med lite havtorn och hallon.

SÅ GOTT!!

IMG_6559

* Jag förespråkar varken kaloriräkning eller kolhydraträkning som ni vet och väljer att i de flesta fall inte räkna ut det, men i vissa recept väljer jag att göra det när jag vet att det kommer frågor på vissa recept.

  1. Ser så spännande o gott ut med Chiapudding!Har aldrig smakat el gjort det så nu är det då dax att testa.Hoppas Bärmixerna hittat till min stad oxå.Så lyxigt för en diabetesförälder då kh-mängden står(insulindosen styrs ju av den)Trevlig helg & Tacktack för all positiv energi du skickar ut <3 Kramen =))

  2. De här bärmoset måste man ju hålla utkik efter! Verkar superpraktiskt!
    Spännande med ett annat recept på Chiapudding – med kokosgrädde. Jag brukar göra på mosade/mixade hallon-chiafrö och linfrö. (Chiafrö är ju ett superlivsmedel men dyrt!)
    Mums!

  3. Jag är nybörjare med lchf, o har lite svårt att förstå vilka av dina recept som passar in i den ramen! Detta recept har väl lite för mycket kolhydrater för lchf egentligen, eller är det något jag har missuppfattat? Låter ju gott så vill gärna prova recepte!

    1. Hej! Mina recept passar in från strikt LCHF till liberal LCHF, man får själv välja recept som passar ens kosthållning. Detta receptet faller inom normal LCHF.
      Det är viktigt att du sätter dig in i vilken kost som just du mår bra av, LCHF är en må bra kost och en del mår bra av mindre kolhydrater (strikt LCHF) och andra mår bättre av mer kolhydrater (Liberal LCHF), en del mår bäst när de utesluter mejeri, en del kan njuta av grädde, crème fraîche etc.
      Mina recept är till för alla men det är upp till var och en att själva avgöra vad man vill äta =)
      Är det viktminskning du vill åt så brukar man försöka ligga runt 20-30 kolhydrater per dag och där hamnar man om man följer handmodellen som jag bla skrivit om här i denna kategorin: http://56kilo.se/kategori/lchf/vart-att-lasa/ Där finns väldigt många inlägg om just LCHF och hur man lägger upp kosten beroende på ens mål.

  4. Hej Åse,
    Skulle uppskatta om du kunde ge en förklaring till hur tokig mina föräldrars påhittade diet är… De äter nämligen lcfh (liberal) och sen kör dom 5:2 fasta men under fastedagarna dricker dom Nutrilett!!! 30g socker per 100g….
    Har försökt förklara för dom hur värdelöst det är men dom lyssnar inte. Min pappa har dessutom problem med ärftligt högt kolesterol, som sänktes jätte mycket när han ätit lchf i ett år men nu har dom alltså börjat med det här tokiga för att gå ner mer i vikt! Istället för att börja äta strikt igen som dom gjorde i början. Min mamma är en riktig sockermissbrukare men blev av med det när hon åt lchf men nu har hon ju gett sig själv tillåtelse att missbruka massor två dagar i veckan i och med Nutriletten..

  5. Hej Åse! Tack för en jättebra blogg, smidig app och två fantastiska böcker! Du är en sann inspiratör. Jag är en av dina läsare som
    uppskattar när du skriver ut näringsinnehåll. Dina recept är goda och dina syn på mat och hälsa är verkligen sund samt tilltalande. För att inte överäta brukar jag ha lite koll på kcalmängd / näringsinnehåll, min kropp är nämligen känslig för mejeri och för mycket energi oavsett källa. Nu ligger min största utmaning i det psykiska, att se och erkänna framsteg, vara nöjd med kroppen och uppskatta den samt inte vara så manisk vid att väga mig…

    Tog det lång tid för dig att komma ifrån ” invägningstänket?” / viktkontroll?

    Med vänlig hälsning, Ida

  6. Hej Åse!! Har följt din blogg till och från, men har återigen bestämt mig att återgå till LCHF efter min sista graviditet.. Har läst här hos dig och på andra sidor om detta kokosmjölk och kokosgrädde, är det sammasak eller separata produkter. Skulle du vilja göra ett inlägg om detta och bild på produkten så jag vet vad jag ska leta efter och även visa på min butik vad de ska beställa hem, då jag bor på en liten ort. Hoppas du vill svara på detta.. Tack för en toppen blogg som inspirerar till att äta gott
    MVH Maria

  7. Tack för dessa tips och tack för att du finns som en ganska unik blandning av långsiktig, uthållig LCHF som ändå inte är så himla strikt. Visst var det bra för min viktnedgång det första året att jag var ganska strikt och hade koll på kolhydraterna men när man läsar en del bloggar och forum så kan man lätt tro att nötter alltid är bättre än äpple (helt fel beroende på mängden och sorten nötter) samt att kött med smör är den allra bästa maten för alltid.Det vore ett ganska trist matliv och det känns bra att man kan äta lite mer kolhydrater men ändå hålla sin linje! Och sin vikt 🙂

    1. Ja kolhydrater är ju inte ont 😉 Dessutom så kan de tom påverka vikten positivt (genom att de höjer leptin som jag kommer ta upp i nästa artikel ) =)

  8. Hejsan ! Har en liten fundering.. Gjorde pudding enl. detta receptet, men min blev alldeles hård, kokosmjölken stelnade i kylen, något tips ang. detta? Kan inte ha något med mandel hemma då vi har allergi i familjen, annars hade det varit ett alternativ.

  9. Dum fråga… Skulle man ha i bärblandningen (2 msk bara bär) i puddingen eller har man det tillsammans med bären på puddingen efteråt?

  10. Jag måste bara fråga, ska det vara TSK chiafrön? Det blev bara blask av mitt…

    Tack för en superbra blogg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..