Börja ditt nya liv IDAG.

9 december, 2014

December är på många sätt en orgie i överflöd och frosseri.
Det bakas och kokas julgodis och hela mitt instagramflöde är fyllt av allehanda julbak, både nyttigt och onyttigt.
Det är som om det blir OK att äta sötsaker nonstop bara för att ”man får”, inte en tanke på hur DU mår av det.
Handen på hjärtat, hur många av er tänker inte att:

  • Januari, då ska jag börja röra mig
  • Januari, då ska jag börja med LCHF
  • Januari, då ska jag vara mer strikt än jag är nu
  • Januari, då ska äntligen kosten falla på plats
  • Januari, då tar jag nya tag!

Varför inte börja IDAG?
I dag börjar du att behandla dig själv gott, med bra mat och med rörelse.
Tänk tanken, tänk att vakna den 1 januari 2015 och MÅ BÄST.
Veta och känna att du i 3 veckor och 2 dagar gett din kropp och knopp det den mår bäst av!
Den 1 januari 2015 så har du vårdat din kropp och varit snäll mot dig själv i hela 3 veckor och 2 dagar!
Det finns inga förbud, du får äta precis vad du vill, det gäller vilken ”metod” du än följer för att antingen gå ner i vikt eller må bra, men du väljer väl att äta det som du blir pigg, glad och frisk av?
Var snäll mot dig själv och ge din kropp bra näring, och jag lovar dig att den mår bäst på riktigt mat – inte sötsaker, inte ens sötsaker bakade på mandelmjöl och sukrin.
Vad är det jag säger nu? Jag har ju en hel kategori med nyttigt julgodis! Ja det har jag, det är för att just DU ska vakna den 1 januari 2015 och må bättre än vad du annars hade gjort om du bakat med mjöl och socker. Men, sött är sött – hjärnan uppfattar sött som tröst och belöning och om du överdriver det söta under en hel månad så kommer du få en jobbig start på det nya året. Fundera istället på varför du måste belöna/trösta dig med söta smaker.
Ät vad du vill, men efter vilka konsekvenser du får!
Mina mål
Jag fortsätter att äta som jag gör, jag kan inte äta bättre än jag gör! Sötsaker äter jag inte mer av bara för att det är december, däremot äter jag mer julskinka 😉
Jag ska dock ta det lugnare nu i december. Jag har inte bokat in något socialt förrän på julafton! Det måste finnas en balans mellan aktivitet och återhämtning (vila).
Jag satsar stenhårt på min träning! 2015 ÄR året då jag kontinuerligt tränar, 2015 är året då min kropp blir starkare och ännu friskare.
Min resa mot en starkare kropp började dock redan den 25 november, då började mitt 2015 (efter 1,5 månads träningspaus).
Det fanns ingen som helst anledning att vänta till januari! 
Vill du dela med dig här i kommentarsfältet?
Vad är dina hälsomål?
Vad måste du göra för att nå dem?
Vad kan du göra annorlunda idag än vad du gjorde i går?
Vad krävs för att du ska vakna i morgon och må bättre/vara närmare ditt mål än i dag?
Sist men inte minst, fokusera varje dag på hur långt du kommit, inte på vad du har kvar!
 





43 kommentarer
0

43 kommentarer

Ulrika 12 december, 2014 - 16:23

November och december är bästa månaderna att starta något nytt! Då är man fortfarande ordentligt motiverad när jul och nyår kommer – och har ett stort försprång i januari mot de som börjar då 🙂

Svara
Natalie 10 december, 2014 - 16:27

Bra skrivet! Började med LCHF för ca två månader sedan och mår så mycket bättre nu! Pluggar heltid och hinner knappt att träna (1,5 km simning en gång i veckan). Var så förbannat trött, hungrig och kraftlös hela tiden. Men inte nu! En helt vanlig torsdag bestämde jag mig, väntade inte tills på måndag och är glad för det! Att vänta ända tills nyår hade varit döden. Och tack för en bra blogg! :)<3

Svara
Marie 10 december, 2014 - 11:29

tack Åse!! För dina kloka ord.
Jag vet egentligen vad jag ska äta osv men med barn hundar hästar och mkt jobb och måsten är det såå lätt att falla i fällan och prioritera sig själv sist.
Mina mål från idag är att prioritera mig själv och mina behov, äta sunt och må bättre så kommer jag även att bli en piggare och roligare mamma och fru..
Att bli kvitt mitt enorma sockersug.
Att göra den träning som går trots mörker, hälsporre och medicin.
Brukar laga dina goda recept från dina böcker.
Tack för all inspiration!

Svara
Amanda 10 december, 2014 - 10:56

Mina mål för 2015 är att fortsätta att göra saker jag gillar, t.ex resa och göra saker för mig själv och vara lite egoistiskt i mitt tänkande gällande regler. ”Vad gillar jag att göra” ”Vad mår jag bra av att göra” etc. Många gånger gör man saker för andras skull, men jag ska fortsätta gå min egna väg 🙂
Jag ska även träna och bli ännu bättre på yoga, klämma in mer konditionspass varje vecka då jag tycker det är fördjävligt tråkigt och sen spara pengar för kommande resor. Äta gott (men nyttigt) och träna bra resten av hela året.

Svara
Emelie 10 december, 2014 - 08:46

Det är en sådan härlig känsla att läsa det du har skrivit och bara känna att just precis! Va skönt att jag inte kommer vakna den 1 januari och ha ångest av för tighta kläder och sockersug. Jag kommer istället vakna upp träningssugen som vanligt och ännu mer peppad över att detta året kommer bli ännu bättre och det det är det året jag verkligen kommer komma (helt) i balans. Vilket är mitt mål. Har jobbat en hel del med personlig utveckling, träning, goda tankar och lärt mig vilken mat min kropp mår bra över. Lite kolhydrater funkar fint, och jag njuter extra när jag äter dem. Sen är det bra, inga problem.
Jag känner mig väldigt upprymd över år 2015. Mer träning, balans och njutning av livet. Låter kanske lite väl positivt och klyschigt men det är faktiskt precis så jag känner. Äntligen!
Det är inspirerande att läsa din blogg! Tack för det! Hälsningar Emelie

Svara
Åse 10 december, 2014 - 10:56

Låter helt underbart!! heja heja och Gott 2015 till dig! =))

Svara
Jeanette 10 december, 2014 - 08:33

Hej Åse och alla goa läsare!
Mina mål för 2015 är att fortsätta träna och gärna öka mängden träning i veckan. Sen att försöka komma ur sockerträsket där jag befunnit mig efter min utbrändhet. Jag har målen att ta hand om mig bättre, att lyssna efter stress-signaler och göra lagom. Tänker också på hur medveten jag blivit över hur jag gärna tröstar mig med en godsak, det har jag förträngt förut. Kosten är det minsta problemet. vi äter LCHF sen 2011 och mår jättebra av maten, det är fusket som stjälper mig. Jag ska ta små steg med allt så att det håller på nya året<3

Svara
Åse 10 december, 2014 - 10:57

Lycka till! Medvetandet är ett stort steg!

Svara
Sofie 10 december, 2014 - 07:27

Så bra skrivet! Jag kör på som vanligt med 3 pass i veckan och så bra mat som möjligt och min periodiska fasta. Det gör jag för jag vet att det är det jag mår bäst av. Kommer tillåta mig att äta lite extra på lördag då det är julfest på jobbet och på julafton men annars kör jag på som vanligt. Antar att jag har lite ”tur” då jag inte är så förtjust i julmat så jag har inga problem att avstå. Det är julgodiset som lockar så jag låter helt enkelt bli att göra något. Jag tror inte på att göra lite nyttigare godis för jag överäter ändå så det är bättre att låta bli. Tack för inspirationen! Stor kram på dej!

Svara
Rita 9 december, 2014 - 21:06

Mycket tänkvärt det du skriver, och tyvärr stämmer det in på mig iaf,att jag börjar efter jul…. för nu ska jag ”unna” mig både det ena och det andra. Träningen kommer i sista hand det är så mycket annat … Men nu blev jag så peppad av din text att jag ska nog minska på kakor,godis mm. och prioritera träningen högre än nu! Har även hittat mycket goda matrecept i din förra bok som jag ska testa, och nu väntar jag på din nyaste bok. Tack för inspirationen//Rita

Svara
Åse 10 december, 2014 - 11:02

Härligt Rita! Det klarar du galant!!

Svara
kicki 9 december, 2014 - 16:45

För första gången tycker jag att jag inte behöver ha något mål så där uppstyrt. Jag äter bra, jag har efter ca 1½ snart 2 månader märkt resultat i vikt, inte vägt mig men känner hur kläder sitter lösare. Sover bättre, är piggare trots becksvart månad.. När jag tänker jul så tänker jag att julafton får bli ett ”frikort”, men jag har hittat rätt här på din blogg. Tänker inte kalla det att fuska. Jag kan äta någon dag mer ”onyttigt” och sen är det bra så.
Jag funderar inte så mycket längre. Om jag inte skulle gå ner ett kilo till så gör det ingenting. För den här kostomläggningen har redan gett mig massor med positiva resultat.
Jo ett mål….att ”lära mig” att träna med detta upplägg. Har inte hittat rytmen i mat- och -träningsklockan…. God Jul

Svara
Åse 10 december, 2014 - 11:03

Bra där Kicki! Låter grymt bra!

Svara
1 2 3

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.