Återvändsgränd

19 maj, 2010

Jag har kommit till en återvändsgränd. De där envisa sista 5 kilona som jag bara har såååååååååååå svårt att bli a med. Ett upp, ett ner, ett upp, ett ner, i vintras var det t.o.m +5 upp (de har jag gått ner igen ju) efter jul/nyår/London.
Är de viktiga? För mig är de, ni vet att vi alla har en vikt, en känsla i kroppen då vi trivs allra bäst.
Jag trivs nu, dvs så där lagom. MEN jag trivs ännu bättre vid min målvikt. Det hade varit skönt att vara nöjd nu, men det är jag inte.
Det handlar inte om att min kropp ”vill” väga så här, det handlar om att mitt liv gör att jag stannar vid denna vikten som jag förklarar nedan.

Varför kommer jag inte ner dit? Jag är ju faktiskt väldigt duktig.
– Ja det är jag, men jag lever så som man ska leva för att bibehålla sin vikt, dvs jag är väldigt duktig i 5 dagar av 7.
Vi har ett socialt liv, i maj har det varit extremt mycket och även om jag inte frossar och överäter totalt så vet vi alla att energi snabbt samlas ihop på en trerätters med vin och drinkar.

Jag vet hur man äter för att bibehålla min vikt, som sagt – inga problem. Men för att komma ner till mina ca 55 kg (väger 59 nu efter jag gick på kolhydraterna igen) så måste jag äta mindre än jag gör av med.

Ni vet att jag älskar detta med kost & hälsa och är väldigt intresserad av viktminskning men jag tror att det till slut har legat mig till last och vad jag menar är mitt hattande mellan metoder! Jag hattar inte för att jag misslyckas och går på en annan grej utan för att jag är nyfiken och gärna provar nya saker.
Det som alltid fungerat bäst för mig i längden är viktväktarna. Ja jag pendlade en del under graviditetsåren men dessförinnan höll jag min vikt konstant och då var det ändå svårare än med nya Pro Pointsprogrammet.

Med ProPoints kan jag äta min GI kost/emellanåt LCHF, alternera energin som min kropp mår bra av att göra (dvs man utnyttjar sin veckobonus lite olika, olika dagar. Jag kan hålla mig till mellanfeta produkter utan problem, jag kan äta ngn sötsak emellanåt utan att fördärva något. Jag kan äta precis som jag gör nu fast med kontroll och begränsning, för jag inser att jag måste ha en budget för att kunna ta de sista kilona en gång för alla. Köra efter sunt förnuft enbart, det kan jag göra sedan, det har jag provat och jag bibehåller min vikt.

Low carb då?
Ja och nej, jag kommer fortfarande att alternera kolhydraterna, äta lågkolhydrat ibland men jag har fått kontroll på mitt kolhydratintag känner jag, har fått kontroll på suget och ”havet” och det finns möjlighet att äta kolhydratsnålt med VV.
Men att gå över till att äta LCHF som jag gjorde innan gör inte att jag tar de sista kilona, tvärtom – jag har ett högre energiintag med LCHF. Jag har bara nått målvikt och behållit vikten med VV, med LCHF dippade jag på målvikt 1 gång sedan började jag öka igen.
Och med tanke på att jag känner att jag numera har kontroll på hur mycket o när jag kan äta kolisar gör att jag inte har behov av att äta LCHF dag ut och dag in längre, GI fungerar minst lika bra på mig, dessutom vill jag lära mina barn att man kan äta allt men inte hela tiden, jag vill inte demonisera viss mat.
Däremot lärde jag mig mkt om min egen kropp under min LCHF tid och inte minst lärde jag mig att sluta äta lågfettsprodukter! Tack gode gud för det!

Jag gillar det där pusslandet och kontrollen med points och att kunna äta gott samtidigt som man vet att man går ner i vikt.


Jag säger samma sak som jag sade i intervjun Viktväktartidningen när jag var med 1999:
– Det var så skönt att lämna över ansvaret och bara följa programmet.

Så nu har jag och maken kommit till en deal: Vi kör på med ProPoints, och det gäller alla dagar. Inga fria dagar för att vi har gäster eller är bortbjudna, det går att göra bra val ändå, speciellt om man sparar sin veckobonus till det tillfället.
Äta och leva så är ngt jag kan och gjort under så många år och det fungerade hur bra som helst men sedan kom barnen, graviditeterna och mitt stora matintresse som tyvärr inte alltid är bra för formen.
Mitt problem är alltså att jag slösar för mkt med min budget under helgen! = det gör att jag bibehåller min vikt! Jag försöker träna så mkt jag kan så det är inget jag känner att jag kan/vill förbättra (kan, kan man alltid för allt är relativt)

Så from måndag, knatar jag ner till VV igen som ett avtramp och sedan så har jag bara en sak att bry mig om – att hålla mig inom mina ProPoints och det kommer jag att göra, varje dag, varje vecka – tills jag är nöjd.

Det blir antagligen en veckoredogörelse varje måndagkväll med lite reflektioner över veckan som gått.

Så vet ni och jag har biktat mig 🙂

98 kommentarer
0

Du kanske också gillar

98 kommentarer

Elisabeth 26 maj, 2010 - 22:47

Hej Åse!
Jag har också kört fast. Jag var jätteduktig med 12 kilos viktnedgång förra våren och massor med motion. Fick så mycket beröm från alla men nu har jag gått upp 5-6 kilo och dessa kilon förstör mitt liv mer eller mindre. Jag ser mycket tjockare ut (tycker inte att 5-6 kilo låter så mycket men det är mycket) känner mig ful och inga kläder sitter bra. Jag fattar inte varför jag inte lyckas nu och jag har det i huvudet varje dag och det påverkar mitt liv så himla mycket.
Det är hemskt att man ska ha så dålig karaktär och låta detta med vikten påverka ens liv som är så kort. En del av problemet är att jag inte lyckats komnma igång med att räkna points sedan de gjorde om programmet i vintras. Jag har helt kört fast pga detta och det känns SÅÅÅÅ jobbigt att komma igång med detta igen. Jag vill heller inte gå tillbaka till VV igen iom att jag gått upp dessa kilon.

Jag försökta komma igång i höstas ett par gånger innan jag gav upp men jag lyckades inte. Det känns inte bra att komma tillbaka. Förmodligen är det det man måste men det är ett erkännande att man misslyckas eller är misslyckad.
Super jobbigt!
Jag har iallafall tagit tag i en sak som också varit jobbig för mig och det är att jag besväras av inkontinens. Det har påverkat min vilja till motion och det ska jag få rätta till i juni iallafall. Då kanske det känns roligare med motionen i framtiden.
Jag håller tummarna för dig att du ska få tillbaka din riktiga ”kraft” igen och jag önskar mig detsamma.
Många kramar Elisabeth

Svara
Åse 26 maj, 2010 - 22:54

Hej Elisabeth!

Det är jättejobbigt när man står och stampar och inte kommer i gång, det blir en ond cirkel och problemet ligger nog mkt i att du är besviken på dig själv och arg för att du gått upp.
När det gäller att gå tillbaka till VV så är det bara hos dig som känslan av misslyckande finns 😉 Ingen på VV kommer tycka så om dig, det är måååååååååånga som kommer tillbaka med fler + kg än så men först¨år ändå dina känslor!

Kan du inte börja med VV online??? Det kostar 150:- i mån och du har tillgång till allt material på nätet.
Vad skönt att du ska få medicinsk hjälp, det kan säkerligen hjälpa dig att få tillbaka glädjen över motionen igen!

Lycka till och stora kramen till dig!

Svara
lindabhbg 23 maj, 2010 - 12:32

Jag är precis som du, gillar att testa olika metoder,tycker det är kul att räkna points, kalorier
och allt vad det kan vara…känns ibland som man är misslyckad när man testar nytt hela tiden och inte fullföljer… nu senast har jag ätit bra balans soppor, men efter att ha läst ditt inägg så går jag från och med i morgon över till viktväktarna igen, gillar också deras nya program på internet..kram Linda

Svara
balena 23 maj, 2010 - 09:36

TACK!!!!!!!!!!!
Detta inlägg har fått mig att förstå mig själv, jag har också prövat alla ”dieter” som finns med varierande resultat och liksom för dig är VV det enda som jag vet fungerar. Har nu varit med ett drygt år och går ner långsamt, långsamt.
Att det inte går snabbare förstod jag nu, just när jag läste detta inlägg.
Jag är alldeles för bra på att ”unna” mig, jag håller mig till budget på veckorna, men helgen räknar jag inte TROTS att jag har veckobonusen som tillåter en hel del gott, utan jag dricker gärna en hel del vinglas extra etc, ”jag har ju varit så duktig under veckan…” och sen är jag förvånad över att det går så långsamt. JAG LIGGER JU FÖR F-N PÅ JÄMNVIKTSNIVÅ NU!!!! Jag är ju superduktig på att hålla vikten, jag har inte tänkt på att jag äter efter jämnvikt på detta sätt. TACK TACK ÅSE!!! nu vet jag ju att jag ”kan” programmet, att det kommer funka när jag nått målvikt, nu ska jag bara följa min budget 7 dar i veckan tills målvikten är nådd. Polletten har trillat ner nu!

Svara
Åse 23 maj, 2010 - 10:08

Haha ja ibland så är det ju inte svårare än så ;))
Att hålla jämvikt är ju som sagt egentligen väldigt enkelt genom att bara hålla igen i veckorna och sedan äta lite fritt på helgen men för att viktminska fungerar det sämre ;))

Lycka till nu!!!

Svara
Paulina 22 maj, 2010 - 16:50

Kram vännen! Blir kul att pp:à ihop! Blir kanoners det!

Svara
Ingela 22 maj, 2010 - 12:25

Tack som alltid för ett klokt och balanserat inlägg!

Det handlar ju om att hitta ett sätta att äta och att förhålla sig till mat hela livet, och bonuspointsen drar lätt iväg på helgerna…..

Och jag förstår dig precis, jag har fyra kilo jag vill bli av med, men har precis som du funnnit att jag är bättre på att bibehålla min vikt än att gå ner, just nu 😉 Har också funderat på att köra strikt hela veckan, precis som du föreslår, och samtidigt hålla mig till långsamma kolhydrater.

Lycka till nu, du kommer fixa detta, som alltid!

Svara
Anita 21 maj, 2010 - 22:19

Har oxå varit i återvändsgränden. Jag tycker det är jobbigt med Propoints räknande. En del dar går bra och så blir det bottennapp vissa. men det går bättre och bättre, nästa vecka är det ProPoints räknande för mig hela veckan. I morgon ska jag springa Göteborgs Varvet för 1.a gången. Ska bli kul! Ha en bra helg. 🙂

Svara
Åse 22 maj, 2010 - 11:33

Oj oj, ha det så bra idag – hoppas varvet går bra!! =)

Svara
Anita 23 maj, 2010 - 14:28

Ja, varvet gick bra tycker jag men alldeles för varmt väder. Men jag kom i mål. kul att springa med så mycket folk.

Svara
1 5 6 7

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.