Ät mat som du slipper kämpa med!

8 april, 2015

I går kväll låg jag och surfade lite i arkivet här på 56kilo.se
Nu den 11/4 så är det 8 år sedan Viktig.org bytte namn till 56kilo.se och det är 8 år sedan jag viktväktade till 100%.
Jag hade en lyckad viktresa våren 2007 där jag gick ner 24 kilo på ca 6 månader och det var den viktresans inlägg jag plöjde igenom.
Jag blev smått stressad av att läsa mina inlägg.. 
Och det slår mig så kolhydratfixerad jag var! Jag åt i princip sötsaker varje dag fast jag hävdade att jag inte hade ett sötsug, men ändå så var det stora mängder potatis och efterätter jag åt fast inom mina points.
Och jag kan inte poängtera det nog, man kan gå ner i vikt på många olika kosthållningar men det man äter påverkar så mycket!
Att jag samlade vätska flera dagar i veckan och inte förstod att det var på grund av alla kolhydrater jag åt är lite komiskt. Stackars mig.

30 maj 2007
Vad söta ni var angående förra inlägget!
Jag känner ju att jag måste träna på att släppa taget lite, för mig just nu är det inga problem att hålla mig till mina points utan att inte hålla mig till mina points.
Så att jag bestämde mig för att ha en dag då jag unnade mig det jag ville ha var bara sunt och bra! Det får ju inte gå till överdrift på något håll. Jag vet att jag har problem med att äta balanserat, antingen har jag stenkoll eller så är det åt andra hållet. Så jag kämpar på med att tänka sunt och balanserat för det är ju nyckeln till att hålla vikten sedan. Det innebär att jag måste lära mig att hantera situationer som fest, kalas och semester, att jag inte släpper tyglarna helt utan kan unna mig det som bjuds inom rimliga mängder, det innebär också att jag ska kunna ha en dag då jag släpper helt men då jag fortsätter den nyttiga vägen dagen efter och hittills tycker jag att jag lyckats med allt det 🙂 Det var inga problem att gå på pointsen i måndags och som sagt jag mår såååå bra av att äta bra.
Just nu har jag samlat på mig massa vätska igen så mina vigselringar ligger just nu och vilar på hyllan och händerna stramar och spänner, blir så trött..
Provade min bikini i går, i morgon är det ju 3 veckor kvar tills den ska bli det dagliga plagget 🙂 Passade som handsken fast det som finns kvar på kroppen sitter ju mestadels på magen.. lite småslappt sådär *S* Fast jag förväntar mig ingen platt mage efter 4 barn och en snabb viktminskning men trevligt hade det ju varit 🙂

Att ständigt räkna och planera och som jag skrev ovan i utdraget, paniken när jag inte hade kontroll! Vem kan leva så?


Nej det kunde jag ju inte heller, därför fortsatte jag ju att jojobanta efter viktresan.
För mig är det inget alternativ att behöva räkna varenda points eller kalori och inte kunna lyssna på kroppens signaler!
Det är inget alternativ att behöva räkna varenda kolhydrat heller och fixera mig vid det! Jag ser vad maten för med sig för näringsämnen istället och hur den påverkar mig och min kropp!
Uppdaterat: Självklart är det här inget emot Viktväktarna! Det fungerar bra för många men det fungerade INTE för mig i långa loppet! 
Jag äter mat som får MIG att må bra och det är en kolhydratreducerad glutenfri och i mkt mejerisnål kost där jag dessutom fungerar bäst på att lägga till periodisk fasta och att hålla mina kolhydrater till kvällen. Jag följer Min egen kostmodell, inte LCHF, Viktväktarnas, GI, Paleo osv. Jag förespråkar dock en glutenfri naturlig kost och där passar LCHF/Paleo in.
Jag vet att det tagit mig lång tid att må som jag mår i dag. Det har varit mycket mental träning, många trial and errors och jag kan fortfarande ”balla ur” ibland när min bägare rinner över, dvs när jag ätit för mycket fel för min kropp och knopp.
Men den tryggheten jag känner idag, den avslappnade attityden till mat, att jag inte lever för att äta längre den skulle jag inte vilja byta bort mot allt i världen!
Så mina bästa råd till någon som kämpar med vikten är:
Ät mat som du slipper kämpa med!

Vad menar jag med det?
Jo – Ät målinriktat och konsekvensmedvetet.
Funkar det sättet du äter i dag? Fortsätt med det!
Funkar inte det sättet du äter i dag? Ändra då!
Är du konstant hungrig och sugen? Då äter du fel. Oftast beror det på att vi väljer att äta mat för att det är gott och inte för att det är funktionellt. Här hamnar oftast Yoghurt, bär, nötter, LCHF bröd, vanligt bröd, frukt, smoothies etc.
För mig är det oslagbart att äta ägg tillsammans med fet fisk eller annat protein och en hälsosam fettkälla som avokado.
Ett annat tips är att sluta äta så in i bombens ofta! Generellt är vi människor inte designade till att stoppa i oss mat stup i kvarten!
Förläng gärna nattfastan så du åtminstone får 14 timmars paus från mat över natten.
Låt det gärna gå 4-6 timmar mellan dina måltider. Ät dig mätt och belåten de gånger du äter, var inte rädd för att äta!

Vårt glupska hormon Ghrelin påverkas av att ständigt äta. Ju oftare vi äter ju mer vill vi ha. Givetvis är detta generellt skrivet men det stämmer för väldigt många!
Vårt mättnadshormon leptin påverkas positivt av att inte äta ofta.
Våra kroppar är designade till att ”Fasta eller Festa” inte att småfesta 5-6 ggr per dag!
Ta bort allt fokus på söta smaker! Att någon gång ibland äta något sött är inte fel men att var och varanan dag fokusera på att stoppa i dig sötsmakande saker kommer dels göra dig mer hungrig, men du kommer få kämpa hårdare för att gå ner i vikt.
Behöver du också en knuff i rätt riktning? Behöver du se vad (och om) du gör för fel med din kost?
Min kostrådgivning med matdagboksanalys i 4 veckor kan vara en bra investering!

Jag mår SÅ mycket bättre av den här kosten. Magen är bättre! Jag är inte hungrig på samma sätt. Jag tycker t.o.m. att huden har varit bättre och sett fräschare ut!
Jag är SÅ glad att jag kontaktade dig!!!!! Nu ska bara kroppen börja släppa ifrån sig lite kilon också 🙂 har tappat ca 2,5 kg på de här veckorna och det känns bra. Det behöver inte gå fortare egentligen, men det blir härligt när det börjar synas och kännas lite också!
/Anna


Nu säljer 56kilo, familjen och några vänner kläder och accessoarer. Välkommen in till 56kilo SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.
 
25 kommentarer
0

Du kanske också gillar

25 kommentarer

Linnea 8 juli, 2015 - 10:56

Hej! Måste först säga att din blogg är toppen!
Jag har ätit lchf i snart två veckor och det går än så länge bra. Saken är den att jag också har diabetes typ 1 och ligger ofta väldigt lågt, har du något tips på vad man kan äta när blodsockret faller? (Jag är också vegetarian)
Tack igen för en grym blogg!

Svara
Åse 8 juli, 2015 - 11:46

Hej! LCHF sänker ju behovet av insulin, kan det vara så att du behöver ändra dina enheter nu?

Svara
Mariaros 10 april, 2015 - 07:34

Hej fina Åse.
Det du skriver stämmer så bra. Jag har följt dig sen vv-tiden. Ätit lchf i omgångar, slutat för jag saknar diverse livsmedel som jag ändå inte äter. Jag såg bara det jag inte fick äta istället för att njuta av det vi kan äta.!
Nu är jag tillbaka på lchf och det funkar superbra! Men den här gången undviker jag mejeri, nötter och inga efterrätter. Det triggar mig också att vilja äta mer. Sen har jag dina böcker till hands hela tiden som hjälp. Nu har jag börjat med periodisk fasta, och det passar verkligen mig. Precis som Du säger, så tänker man inte på mat hela tiden och när man äter så äter man tills man är mätt.
Så jag vill tacka Dig för din underbara blogg, din inspiration och glädje. Tack vare Dig ser jag ljuset i tunneln, jag kommer kunna gå ner i vikt och även må så underbart bra!!! <3
Jag är lite dålig med att kommentera, men ska skärpa mig 😛
Ha det gott!! Kram Maria

Svara
Malin B 9 april, 2015 - 19:15

Åh vad kul att läsa, det är så roligt och intressant när du blickar tillbaka. Detta var ett riktigt Åse inlägg som man inte ville skulle ta slut. Trevlig kväll på dig i vårsolen.

Svara
Christine 9 april, 2015 - 06:41

Gillar att du är öppensinnad, blir otroligt trött på LCHF-hetsen där man pratar som om andra vore galna. Och vice versa. Vi kanske bara ska acceptera att alla är olika?
Har ätit lågkolhydrat i åtta år. För ett år sen började jag äta betydligt mer kolhydrater i form av frukt och till viss del även havre och fullkorn. Upplever min sinnesstämning som gladare och magen som bättre efter det. Är också viktstabil. Jag jojobantade precis som du innan jag hittade lchf och gick ner 25 kilo med det, så ur viktminskningsperspektiv tycker jag att det är fantastiskt och faktiskt överlägset. Men behoven kan förändras och ser man allting svartvitt så missar man ju möjligheten att optimera sin kost så att det funkar perfekt, och inte rätta sig efter en mall.
Det är vad jag tycker. Och jag tycker dessutom att du är fantastisk & inspirerande =) tack för det.

Svara
Åse 9 april, 2015 - 08:25

Så väldigt sant!!
Jag äter också mycket emr kolhydrater nu än de första åren på lågkolhydrat, i mitt fall tror jag nyckeln är att jag inte äter lågfett så mättnaden finns där och hormonerna är numera i balans 🙂
Sen ska man inte glömma att kolhydrater är bra för serotoninet (Vårt må-bra hormon!) Må gott!

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.