Artikel

21 maj, 2009

Bra artikel om Low carb, engelsk men summerar det bra.
Framförallt detta tror jag de flesta av oss kan hålla med om:

With carbs, you can never get enough. You can be full, topped off, completely stuffed, and you could still go for some ice cream! Eating carbs makes you crave more carbs.

Och detta skriver både jag och Daniel under på:

One of the most important factors about a low insulin diet is that you won’t lose muscle. As long as you’re getting enough protein, you could lose a hundred pounds, and you won’t lose muscle. In fact, if you’re exercising, this way of eating will make it easier to gain muscle. This is not true with programs like Weight Watchers. Yes, you can lose weight by eating less but half the weight you lose will be muscle, and that’s no good.

Min man tränar mkt styrketräning och han säger att han behåller sina muskler mkt bättre med LCHF än när han VV:ade!
Och det är därför han är lika smal nu som när han väger lite mindre efter en VV kur, jag tycker samma faktiskt, att jag måttar samma som vid annars lägre vikt.

Åter igen, jag säger inte att low carbing är den ultimata viktminskningsmetoden för alla, men jag vet att många av er är nyfikna på low carb eftersom det fungerar bra för mig (och många andra) och denna artikeln summerar det bra varför just många går ner i vikt bra av LCHFn och tycker att det är lättare att gå ner än med bara kalorirestriktion som VV/Viktklubb etc.





36 kommentarer
0

36 kommentarer

mammaliv 22 maj, 2009 - 19:57

Just det där med att man blir mindre i omkrets trots att att man kanske väger lite mer än man brukar med de måtten kan jag faktiskt hålla med om. Alltså om jag jämför med när jag kört med viktminskning med ketos 😉 Det blir en helt annan känsla, pluffsigheten försvinner på ett annat vis. Kolhydraterna och främst sockret gör mig pluffsig och dallrig trots att jag kanske väger lite.

Svara
Petra J 22 maj, 2009 - 14:57

Mycket intressant artikel, gav mig mycket ammunition till debatterna med ”low-carb-motståndarna” som man råkar ut för nästan dagligen….

Är inne på min 3:e LCHF vecka nu och har inte mått så bra på länge!!! Jag har varit VV så många gånger (första gången blev man ”ständig medlem” när man gått jämnvikten – och det stämde verkligen – man återkommer och återkommer…..)

Tack för en inspirerande sida!!

Svara
Anna 22 maj, 2009 - 13:07

hej,

grattis! Riktigt bra jobbat!

Jag har en fråga; jag är VV och har hållit min målvikt i drygt 1 år nu. Jag äter enligt VV principer, lite fett, mycket frukt och grönsaker. Jag tränar 3-4 gånger i veckan (styrka+kondition). Jag funderar på att testa low carb, i en månad kanske. Men det jag är orolig för är:
1.Fett – jag har upptäckt att min kropp inte klarar av att äta mycket fett nuförtiden. Jag får riktig ont i magen, mår illa etc. Därför vet jag inte om det kommer att fungera med low carb. Kommer min kropp att säga stopp?
2.Frukt – jag älskar frukt och vill inte leva utan dem, äpplen för det mesta. Kan jag fortsätta äta frukt och samtidigt testa low carb eller kommer det att sabba resultatet?
3. Gröt – jag äter havregrynsgröt till frukost, är det något jag kan fortsätta med eller är det helt uteslutet?

Tack för din hjälp och lycka till!
Kram,
Anna

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 14:00

Hej!

Jag tycker att du kan börja med att dra ner på kolhydraterna, tex att skippa ris/pasta/potatis etc vid en måltid, öka då på fettet i rätten. Som viktväktare så jagar man ju fett och du kan börja med att dra ner på kolhydraterna men öka fetthalten i mejeri/fraicher etc. Mötas lite på mitten. Känner du att du vill dra ner ytterligare på kolhydraterna när du ätit så ett tag så prova.
Jag tror att din mage är känslig för kombinationen fett/kolhydrater. Antagligen så har du ätit väldigt lite fett ett tag nu och magen reagerar som du säger.
Att firtsätta äta tex 1 äpple om dagen kan du absolut fortsätta med! Undvik banan som är riktigt GI högt (fettinlagrande)
Havregrynsgröt är inte så hemskt bra nej, mest en massa kolhydrater! Har du provat min kesellafrukost?

Lycka till!

Svara
Anna 22 maj, 2009 - 14:22

hej,

tack för ditt snabba svår.
Jag får testa mig fram helt enkelt, och lyssna på kroppen, vad den säger. Jag ska försöka ta det i etapper som du skrev och inte vända om allt på en dag.
Jag får testa din kesellafrukost, låter mycket gott:-)
Ha en riktig skön helg!
Kram,
Anna

Svara
fiffiz 22 maj, 2009 - 13:03

Nu har jag beslutat att ta tag i vikten nu efter min lilla 5:a och ska testa ditt sätt. Efter att försökt dra ner på kalorier och fettet sedan drygt 1.5 mån utan någon märkbar förändring,mer än ett himla socker begär.har du några tips på fler artiklar el sidor att surfa på tar jag tacksamt emot.
Ammar du fort och i så fall hur funkar det.
Ha det bra
kramiz//
Fiffiz

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 14:07

Hej!

Det finns många artiklar ute, googla efter lågkolhydratkost, low carb etc.
Jag ammar fortf på natten och 1-2 ggr per dag, det fungerar fint!
Fast om du helammar så ska du inte utesluta kolhydrater men däremot kan du dra ner på dem.

Svara
susannelotus 22 maj, 2009 - 12:45

apropå alkohol.jag dricker varken öl eller vin vanligtvis utan drinkar.blev glad när jag såg ditt tips på vodka vanilj.vet du om det är lika med renat vad det gäller kolhydrater? har kvar i en flaska sen påskas 🙂

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 12:48

Japps det är 0 kolisar i smaksatt vodka 😉

Svara
Teres 22 maj, 2009 - 12:25

Är också nyfiken om du äter några nötter eller om du unnar dej någon mörkchoklad ?
Du är så himla fin nu njut njut. Tack för alla fina tips och all underbar inspiration du ger oss.

Kram Teres

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 12:42

Ja jag äter både nötter och mörk choklad =)
I lagom mängder såklart, aldrig mer än tex två rutor choklad. Oftast bara en.
Min kusin tipsade om ett bre lite jordnötssmör på en ruta choklad, substitut för snickers 🙂

Svara
Anloy 22 maj, 2009 - 12:10

Äter du några nötter under dieten? mvh Annelie

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 12:47

Ja ibland blir det några stycken.

Svara
Jenjo 22 maj, 2009 - 10:18

Jag gillar verkligen det här sättet att äta på. Att gå ner i vikt gör jag både med VV och om jag äter lite kolhydrater. Det gäller bara att följa dieterna. Det som hjälper när man drar ner kolhydraterna är att sötsuget, och suget att äta mer, försvinner. Det hjälper mig massor!
Tack för alla tips och ideér, Åse!
PS. Du är så fin nu. Njut av det.
Kramis!

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 10:57

TACK vännen!!!
Och roligt att höra att det fungerar lika bra för dig!
I kväll kommer förhoppningsvis ett spännanade recept (om det är så bra som jag hoppas det är!!)

Svara
Tina 22 maj, 2009 - 10:16

Hej Åse. Vad kul att läsa att du är igång igen med 56.kilo.se och bra går det för dig ser jag också! Du ser kanonfräsch ut och man fattar liksom inte att det inte är så länge sen du fick barn. Mycket bra gjort!

Jag har en fundering kring det här med LCHF (fast jag ser, och det märks på recepten också att du kör en lite lightare version av det, var det LCMF du sa?)

Hur tror du att du kommer att göra längre fram när du är på målvikt, kommer du att fortsätta utesluta det mesta av kolhydraterna då, eller kommer du att återgå till nån slags GI/VV kost för målviktiga? Och smyga in kolisarna, fast kanske inte lika mycket som förr?

Jag är som du ”gammal” viktväktare, och har jojo-at mig upp och ner. Nu har jag hållit målvikt i snart ett år, utan att räkna points och utan att känna att jag försakar en massa och jag gör det just genom att hålla mig till en slags GI/VV-variant kombinerat med ganska mycket skön motion. Jag märkte att när jag VV:ade var det jättesvårt att bygga muskelmassa, men nu går det mycket bättre. Ändå tror jag som du att mer protein kanske skulle ge ännu bättre effekt. Däremot är jag rädd för att dra ner för mycket på kolhydraterna utan väljer ”bra” kolhydrater för det mesta, och försöker öka på proteinmängden. Jag skulle bli skogstokig av att inte få äta bröd och pasta.

Som sagt: hur tänker du göra framöver? Blir det LCMF forever och hur ser du isf på de risker som ev finns med att hålla den kosten? Eller tänker du övergå till något annat, och isf vad?

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 10:55

Hej!

Jag/Vi (maken) tänker åta kolhydratsnålt om vardagarna, med det inte sagt att vi vid någon måltid kommer välja bra kolhydrater men du förstår poängen. På lördagar kommer vi ha vår dag då vi äter det vi vill, fast utan att frossa eller ”passa på”. Gärna lägga lite extra krut på maten den dagen, äta trerätters med en god efterätt hellre än slänga i sig massa köpesnask ”för att man får”, dricka ett gott dessertvin till efterätten, ja lyxa till det!
Den dagen drar jag nog in lite på fettet eftersom det lär bli en hel del kolhydrater, vad jag menar är att bara för att det är en ”unnardag” så vill jag ändå minimera fettinlagring och jag vill inte att det ska bli så att man verkligen frossar en massa fett och kolhydrater ihop. et är det som jag tror kommer fungera för mig och oss, men det återstår ju att se, men så ser planen ut just nu 🙂

GRATTIS till din målvikt!!

Svara
1 2

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.