Artikel

21 maj, 2009

Bra artikel om Low carb, engelsk men summerar det bra.
Framförallt detta tror jag de flesta av oss kan hålla med om:

With carbs, you can never get enough. You can be full, topped off, completely stuffed, and you could still go for some ice cream! Eating carbs makes you crave more carbs.

Och detta skriver både jag och Daniel under på:

One of the most important factors about a low insulin diet is that you won’t lose muscle. As long as you’re getting enough protein, you could lose a hundred pounds, and you won’t lose muscle. In fact, if you’re exercising, this way of eating will make it easier to gain muscle. This is not true with programs like Weight Watchers. Yes, you can lose weight by eating less but half the weight you lose will be muscle, and that’s no good.

Min man tränar mkt styrketräning och han säger att han behåller sina muskler mkt bättre med LCHF än när han VV:ade!
Och det är därför han är lika smal nu som när han väger lite mindre efter en VV kur, jag tycker samma faktiskt, att jag måttar samma som vid annars lägre vikt.

Åter igen, jag säger inte att low carbing är den ultimata viktminskningsmetoden för alla, men jag vet att många av er är nyfikna på low carb eftersom det fungerar bra för mig (och många andra) och denna artikeln summerar det bra varför just många går ner i vikt bra av LCHFn och tycker att det är lättare att gå ner än med bara kalorirestriktion som VV/Viktklubb etc.

36 kommentarer
0

Du kanske också gillar

36 kommentarer

Cina 22 maj, 2009 - 10:09

Jag skriver helt under på detta! Märker att jag är mindre i kroppen trots att jag väger lite mer än jag gjort tidigare, måste bero på att jag fått behålla mer muskler denna gång.

Svara
susannelotus 22 maj, 2009 - 09:58

PRECIS ÅSE!! på viktväktarna var jag ständigt hungrig,sugen o hadde lätt att trilla dit på snabba kolhydrater. kände lite panik -ville gå ner mina sista kilon till semestern 🙂 o gått över mer till lchf men känns INTE bra att hälla smält smör över maten för att klara 70% fettintag/dag. det som varit bra är att jag inte varit småhungrig en enda gång.så det känns sunt ut att ta en medelväg med fett-om jag blir alltför hungrig så får jag väll lägga till lite mer fett då-kolhydrater kommer jag att återinföra lite försiktigt när jag är målviktig.det enda jag saknar just nu är tortillatårtan :).
grilltips kanske: brukar skära locket av en avlång paprika o fylla med fraiche,fetaost o kryddor.slå in i folie o lägga på grillen 20 min. saknar inte potatisgratängen alls. eller halvera en paprika på längden o fylla med mozarella,oliver o ev soltorkad tomat o gratinera i ugnen.

kramizar

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 10:03

Ja jag äter ju inte enligt LCHF, utan mer LCMF (low carb moderate fat) 😉
För mig känns det inte OK att fixera mig så vid att äta massa fett utan jag drar ner på kolhydraterna och äter lagom med fett, inga lättprodukter men heller inte fullfet grädde eller fraiche alltid, ibland har jag det, ibland inte 🙂

Åhhhh tortillatårtan!! Men du! Kolla in recepten i konversationen mellan mig och camilla: http://56kilo.se/2009/05/19/tacos/comment-page-1/#comment-18969

Jag ska iallafall prova Oopsies idag 🙂 olarbröd receptet borde fungera till tortillatårta!! Eller vad tror du?

Svara
susannelotus 22 maj, 2009 - 10:57

Åh,kanon!!

Svara
Juventas 22 maj, 2009 - 00:11

Finns hela artikeln på nätet någonstans? Skulle vara intressant att läsa den.

Och ja, jag håller också med om det med måtten. Har kört low carb i lite mer än två veckor nu. ”Bara” gått ner ca 1 kilo men minskat 6 cm runt midjan. Med vv gick jag ner fortare i vikt, men inte lika snabbt i omkrets. Och det är ju det som syns. 🙂

Svara
Åse 22 maj, 2009 - 06:37

Men gud! Jag skrev ju aldrig in länken!! Gjort nu 🙂

Svara
Soulsister 21 maj, 2009 - 23:17

Väldigt intressant! Tack för att du delar med dig!

Svara
Betania 21 maj, 2009 - 22:08

Mycket intressant! Dessutom ger det även ytterligare ett argument till att man inte ska bli besatt av vikten och vågen utan fokusera på måtten, hur man ser ut osv. Jag menar, kommer du i din ideal-storlek på jeansen så spelar det ju ingen roll vad vågen visar för siffror?! Slappna av och njut!! Du är übersnygg :-)!

Svara
Åse 21 maj, 2009 - 22:11

Näää så sant!

Haha får kanske döpa om sajten till 59kilo.se 😉
Jag stannar där jag mår bra helt enkelt och där kroppen tycker om att ligga efter några månader.

Svara
Maija 21 maj, 2009 - 21:24

Måste bara skriva att du fått mig att prova GI-viktklubb. Jag har nu nästan avklarat en vecka och det har gått hur bra som helst.Inget godissug precis. Smakade idag på mörkchoklad som jag inte annars gillar. Jag blev förvånad över hur gott det var. En fråga med lowcarb. Kommer du att köra rivstart hela tiden eller får du över till nystart osv?
Nyfiken då jag håller på att lära mig om det här. Du borde få bonus på GI-viktklubb då jag tror att det är fler än jag som har blivit meddlemmar där. Du är värd det iaf. Du gör det bra! Ha det bäst

Svara
Åse 21 maj, 2009 - 21:28

Vad roligt att höra!!

Jag kör rivstraten fram till målvikt! SEdan kommer jag fortsätta äta så här till vardags men på helgen kommer jag unna mig lite kolhydrater i måttlig mängd!

Tack för dina rara rader!

Svara
Maija 21 maj, 2009 - 21:57

TACK för så snabbt svar!!! Det var intressant med att köra rivstart till ända till målvikt osv. Något jag ska fundera på, vi får se… Kul med annorlunda tänkande, det ger en fler valmöjligheter. Ha det bra!

Svara
maddiis 21 maj, 2009 - 20:45

Jag blir mer och mer intresserad av din kost och är faktiskt lite sugen på att prova själv. Vet inte om jag fixar att inte äta kolhydrater för det är ju som du säger beroendeframkallande, och jag är nog hooked. Det är i alla fall otroligt inspirerande att läsa.

Jag har blivit ombedd att laga rabarberpaj till en släktträff i helgen och då tänkte jag på dig. Du som är så fantastisk duktig på matlagning kanske har något supersmaskigt recept på lager? Det beöver inte vara ett smalisrecept.

Kram kram!

Svara
Åse 21 maj, 2009 - 20:47

Tyvärr inte, däemot har jag rabarber i frysen som jag fick av mamma! Dem ska jag ha till en supersmarrig paj senare i sommar!

Googla på rabarberpaj, eller gå in på Tasteline.se 🙂

Svara
maddiis 21 maj, 2009 - 21:00

Tack ändå. Tänkte att det var värt ett försök…

Svara
Emma 21 maj, 2009 - 20:02

Hej hej. Jag har en liten fråga, förlåt om den låter dum men skulle bli glad om du ville svara 🙂 Low carb och GI – är det samma sak eller?
Bra jobbat och fortsatt lycka till med att äta bra och må bra 🙂 Kram!

Svara
Åse 21 maj, 2009 - 20:05

Njae, får jag nog svara och det är ingen dum fråga 🙂

GI handlar om att äta livsmedel som har lågt GI, dvs kolhydrater som inte höjer blodsockret.
Men när man äter lågkolhydratkost så utesluter man ju i princip de flrsta kolhydratkällor så då blir GI värdet helt ointressant.

MEN Low carb innefattas i GI metodens Rivstart (Dvs den GI-metod som Ola Lauritzon står för bla på Giviktkoll.se)

Svara
Jessica 21 maj, 2009 - 18:41

Jag kan tänka mej det. Kul att det funkar för er!! Min ena syster o svåger har det också funkat för! det är många man hör som kör det också som är supernöjda!!
Grattis gumman! så kul för er!!
nu ska jag sippa lite mer vin:) vi har lillfredag idag:)
KRAAM

Svara
Pernilla A 21 maj, 2009 - 17:59

Alltid intressant att läsa om andra metoder. Speciellt det där om att man behåller sin muskelvikt och inte tappar den. Rätt naturligt då man inom intensivvård koncentrerar sig på att mata in protein i de sjuka JUST FÖR ATT de inte ska tappa sin muskelmassa. Tycker att du gör helt rätt i att koppla bort vågen lite. Lätt att bli fixerad………..själv är jag fixerad vid min stegräknare för tillfället och den har jag bara haft i 14 dagar. Min man frågade om han fick lov att låna den en dag. NEJ!!!!!
skrek jag, hur skulle jag klara mig en dag utan min lilla räknande bebis. Och som sagt i 14 dagar har den varit i min ägo så smått fixerad eller??? 😉
Kram på dej supersmala Åse!!!

Svara
1 2

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.