Äntligen! Definition

27 juli, 2011

Ni vet att jag har haft lite svårt att definiera min kost. Jag har ofta använt LC eftersom att jag inte fokuserar på att äta mycket fett. Vad min kost har handlat om är att minimera kolhydrater, speciellt från mjöl, socker, stärkelse och att äta fullfett och inte lättprodukter. Jag försöker äta naturligt och rent och gör ständigt förbättringar i vad jag köper. Jag köper alltid ekologiskt om jag kan, jag är noga med glutamat etc och jag försöker komma bort från söta smaker även om det inte är socker.
Men jag har inte riktigt kunnat förlika mig med definitionen LCHF, pga andras definitioner. Jag har aldrig toppat maten med fett ”för att”, hällt smör över baconen m.m.
För min kropp fungerar det bättre att fokusera på proteinet i stället för fett, men det innebär inte att jag äter lite fett eller är fetträdd, absolut inte! Jag äter oftast ca 60-75% fett. Jag har varit lite insnöad på att om man inte äter 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater så äter man inte LCHF, men visst gör man det!

Nedan är utdrag från Jonas Bergqvists bok Optimal Hälsa med LCHF & Träning som jag ska ha läst igenom innan min utbildning till LIC. Kostrådgivare LCHF  (som Anna Hallén, Jonas Bergqvist och Louise Edlund håller)

Ja, jag äter LCHF! Inget annat!

Nu ska jag fortsätta att läsa om världens bästa kosthållning, i bikini, på terassen! =)
Jag längtar till nästa vecka!

Print Friendly, PDF & Email

15 kommentarer
0

Du kanske också gillar

15 kommentarer

Veronica 28 juli, 2011 - 20:25

Jag är övertygad om att du kommer tycka att det är fantastiskt roligt att gå kursen och man vill bara lära sig mer och mer och mer…:-)!
Och alla är fantastiska lärare, på olika sätt…! Plugga på:-)! Kram

Svara
Wille 28 juli, 2011 - 10:40

Trevlig blogg:-)

Inte för att det är så viktigt, men det här med E% fett varierar nog rätt så mycket. Om man minskar på energin från fettet, så tror jag det bästa är om man ersätter det främst med protein-energi.

2 exempel.
– 2 ägg och 9 gram smör = 75 E% fett, 25 E% protein.
– 125 g Fläskfilé, smörsås (ca 20 gram portion) och 75 g broccoli ger bara 58 E% fett men hela 39 E% från protein (och det är ju fortfarande LCHF).

Svara
Åse 28 juli, 2011 - 11:12

Absolut, så gör alltid jag – kolhydraterna ligger alltid lågt men ibland äter jag mer protein och då åker fettandelen ner 🙂

Svara
Malin 28 juli, 2011 - 08:36

Menade en lite påse nötter på lördagskvällen…. inte varje dag för då kommer mina sista kg ta en himla lång tid 🙂
Sen kommer jag att äta lite ris ( snällt mot magen) när jag tränat styrka eller spinning. Zumba o promenader, då äter jag som vanligt.

Tack igen för en bra sida!

Svara
Åse 28 juli, 2011 - 08:46

Hej! Jag äter inte frukt, dock bär. Jag ligger oftast under 20g kolhydrater per dag, då mår jag som bäst. Då kommer kolhydraterna från bär, nötter, grönsaker och mejeri.

Svara
Malin 28 juli, 2011 - 08:59

Ok! Jag håller mig till 1 banan på morgonen innan frukost…. kan inte äta innan jag tar bussen till jobb… sen ilband innan eller efter träning.
Men all annan frukt har jag tagit bort, o gör som du , äter bär.
Tack för svaret

Svara
Ann Hjalle 28 juli, 2011 - 18:38

Banan? 21,8 g kolhydrater per hundra gram. Det går jag upp i vikt av.

Svara
Åse 28 juli, 2011 - 19:12

Det är så olika, banan har mkt fruktsocker men vissa tåler ju det. Huvudregeln vid LCHF är att äta sig mätt på fett och protein och sedan lägga till så mkt kolhydrater som får en att å bra/gå ner i vikt/stå still – vilket man önskar. Så det som fungerar på den ena kanske inte fungerar på den andre 🙂

Malin 29 juli, 2011 - 09:12

Jag vet att där är mycket fruktsocker i men jag kan inte äta annan frukt pga av min mage o bär finns ju inte alltid till hands.
Ska prova att äta det bara när jag tränar.
Egenltigen triggar nog bananen mig lite grann så jag får testa nåt annat ibland men sen samtidigt så mättar banan länge oxå så det är svårt.
Jag har slutat med all annan frukt o efter att gått på vv i många år så var det inte det lättaste 🙂
jag håller ju precis på att vänja mig vid feta mejeriprodukter 🙂 gott är det
Idag blir det creamy chicken men med fläskfile! Supergott

Malin 28 juli, 2011 - 08:29

jag var inne och läste lite på deras sida, ser spännande ut!
jag kan nog oxå säga att jag äter LCHF då 🙂 fast att min fettprocent är lägre än genomsnittet men jag har hittat nåt som funkar för mig.
Förutom igår…. trilla dig på en Mc flury o muffins, Korkat, jag vet för sen balla magen ur…
Nu är det denna kosten som gäller, o endast en liten påse nötter på kvällen.
Socker o mjöl triggar för mycket helt enkelt.
Hur funkar frukt för dig?

Svara
Maria 28 juli, 2011 - 00:06

Oj, så extremt har jag aldrig tänkt. Jag äter också mindre fett än så fast har ökat på proteinet. Jag försöker att inte tänka så jättemycket på hur mycket av allt jag äter. Innan LCHF som jag faktiskt ”bara” kört i en vecka så skrev jag i ViktKlubb varje dag. Det är ett enda räknande och vägande och skrivande. Usch vad jobbigt efter 4 månader. Sockerfri har jag varit hela tiden, nu med LCHF är jag alltså kolhydratfri nästan och njuter av det. Gud va skönt att bara äta rätta saker och inte fundera mer på det. Det är ju så att om jag skulle öka i vikt eller känna ngt annat så håller jag mig till mer fett och kött – bara. Men som sagt, tänker ej på hur mycket. .Vissa dagar äter jag mer andra mindre, men aldrig socker.

Skönt att du känner att du hittat rätt och lycka till i utbildningen! 😉

Svara
Tessan 27 juli, 2011 - 23:41

Jag tillhör inte heller den där skaran som dricker cocosfett till frukost och lägger en stor klick smör på äggen. Jag tar det lite som det kommer helt enkelt. Det beror ju lite på vad man äter tycker jag. Äter man till exempel skaldjur eller fisk som inte är så fett i sig så kanske man behöver lite extra majonäs eller någon fet sås som tillbehör för att hålla sig mätt men man ska inte överdriva tycker jag. Jag säger ändå att jag äter LCHF:))

Svara
Fiffi 27 juli, 2011 - 20:27

Själv har jag jättesvårt som nybörjare att veta vad som passar mig för att gå ner i vikt. Flera bloggar jag läser äter en massa fett så som smör, ost och grädde varje dag och går jättebra ner i vikt medans jag har läst ett par bloggar som äter minimalt av allt och räknar kalorier.
Jag har i alla fall 4kg att gå ner och hittills så syns det inget på vågen och är inne på min 9:e dag, dock så känns det som måttet minskat och det är jättetacksamt men jag vill ju även ner i vikt, inte stå kvar på samma vikt.

Svara
Marie Frost 27 juli, 2011 - 14:51

Då kan jag också med gott samvete fortsatta att säga att jag äter enligt LCHF, fast jag inte räknar så att jag ligger på måtten 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater. En del dagar blir det mer proteiner och mindre fett, en del dagar tvärtom. Det jag håller mig ifrån är kolhydraterna i den dagliga kosten, fast jag ”unnar” mig (syndar, missbrukar… kärt barn har många namn) kolhydrater genom att ta en vanlig kaka eller liknande de ytterst få gånger när jag fikar på typ café.
Låter som en intressant bok!

Svara
Åse 27 juli, 2011 - 14:57

Boken tar också upp detta med att vi har olika behov i fördelningen av micronutrienterna. Intressant är också kapitlet om evolutionen och vilken kost människan är anpassad att äta. Det är bara de sista ”timmarna” i människans historia som vi börjat äta som vi gör nu. Modern mat leder till moderna sjukdomar!

Svara

Lämna en kommentar