80/20 regeln

Som jag skrev för ett tag sedan så lever jag efter 80 / 20 regeln och har gjort i flera år.
Det dröjde mig många år innan den poletten ramlade ner, att det räcker med 80-90% bra!

Jag har bestämt mig för att visa det mer i bloggen även när det gäller recepten, för trots allt så är bloggen en spegling av mig och hur jag äter och lever även om den så klart också är mitt företag och med det samarbeten med andra företag (alltid tydligt märkta i så fall)
Recepten här är ju till för att inspirera, göra det enkelt för er att äta gott men bra. De är också levande, dvs ni anpassar dem efter tycke och smak.
En del vill inte använda fullfet mejeri som jag gör, nä men för all del byt då ut mot lättare alternativ om det känns rätt för er, jag kan ju bara rekommendera (jag använder bara fullfett för jag är inte rädd för fett oh för att det smakar bättre)
En del lägger till ris och potatis när jag visar receptet med en sallad eller annat low carb tillbehör.
En del äter som jag och gör därför recepten som de är.
80-90% av alla recept här är av den anledningen också lågkolhydratrecept och 10-20% är annat.

80 / 20 regeln, dvs den kända Paretoprincipen handlar om orsak och verkan.

20 procent av orsakerna (dvs mycket få saker), står för 80 procent av effekten.
Det innebär i korta ordalag att du kan ändra på en sak eller mycket få saker men ändå få mycket stor effekt / verkan.
ALLT behöver inte vara perfekt för att man ska få resultat.
Små förändringar som 20% ger stor utdelning (80%)
Äter du mycket och ofta av det som kroppen mår bra av så finns det utrymme för mindre bra saker. Det är oftast det som är livets guldkant och som gör det där lite extra som ett glas vin till middagen ibland eller till helgen, en kanelbulle som mormor bakat, 1-3 chokladpraliner till kaffet.
Man kan också säga att 80% av tiden så äter du bra måltider som är näringstäta, håller ditt blodsocker nere, låga på tillsatser, gör dig mätt & nöjd och får dig att orka med dagen.
20% av tiden har du möjlighet att njuta av annat (givetvis något du tål, tycker om och som inte ger dåliga konsekvenser) OBS! Det behöver inte betyda dåliga utraprocessade saker som socker och skräpmat. Det kan vara något som du tål men som du väljer att äta mindre av annars bara.

Göra 80% rätt, 80% av tiden gör 99% av resultatet. Göra 80% fel, 20% av tiden gör de övriga 1%

Hur fungerar det i praktiken?

Jo matematiken är ju ganska enkel. 80% av alla måltider på en vecka är bra, 20% är guldkant.


Dvs äter du 21 måltider i veckan (3 måltider per dag) så kan ca 4 stycken vara lite mindre bra.
Nu sitter ju inte jag och räknar på det sättet men det är för att göra ett exempel.
Det kan även vara så att bara för att du äter 1 kanelbulle till fikat så innebär inte det att det är fritt fram att ta 2 till eller att resten av dagen är ”förstörd” och man kan lika gärna äta en pizza till middag.
Många gånger gör vi fälleben på oss själva för att vi är så fokuserade på vad vi INTE får äta och vad vi FÅR äta.
Jag pratar en del om just Tankevurper i min nya bok Åses Kök


Nu säljer 56kilo, familjen och några vänner kläder och accessoarer. Välkommen in till 56kilo SELLPY butik som fylls på kontinuerligt närmsta tiden.