Rivstarta viktminskningen – Del 1

6 januari, 2014

Kanske har du år av övervikt, kanske har du bara några få kilon som smugit sig på i höst, jul & nyår, eller kanske är du en jojobantare som pendlar från att vara smal till att vara småmullig.
Att gå upp i vikt lite över jul är inte ett dugg konstigt, människan har alltid ätit mer när det funnits extra mycket att erbjuda. Att jojobanta upp och ner vecka in och vecka ut är inte hälsosamt. Att däremot hitta en kost som man viktminskar på och sedan kan stå still i vikt på större delen av tiden/året, det är ett vinnande koncept.
Vad det än är så är idag en ny dag. Nu tittar du inte tillbaka och ältar inte varför du gjorde si eller så.
I dag är en ny dag, i dag startar du!
Du startar med att fundera, planera och göra en plan för hur du ska lyckas.
Jag tänker skriva ner här vad jag tycker är en bra kostplan för rivstart.
Vi har olika mål, en del skulle vara lyckliga till att komma ner till BMI 25, andra är redan normalviktiga men vill maxa formen. Det är viktigt att vi alla respekterar varandra och att vi har olika må-bra zoner. Vi ska inte se likadana ut, vi behöver inte ha samma mål.
Man kan viktminska utan en rivstart, men för de flesta så är det viktigt att se resultat med en gång för att hitta motivationen och fortsätta med sin kostplan. Det kan även vara nödvändigt att vara extra strikt i början för att kunna strypa sug och dåliga vanor.


OK. Du vill viktminska (detta inlägget handlar om viktminskning, man kan äta LCHF och samma kost som nedan för att må bra också men öka mängden)
Hur vill vi då göra för att skapa en viktminskning?

  • Vi vill göra kroppen till en fettförbränningsmaskin.
  • Vi vill inte gå hungriga.
  • Vi vill inte ha sug.
  • Vi vill inte svälta kroppen på näringsämnen eller på energi som den behöver. Kroppen kan uppleva svält trots högt energiintag!

Vad viktminskar kroppen bra på?
Är en kalori alltid en kalori? Handlar allt bara om kalorier in och kalorier ut. Nej verkligen inte! Om du tror det, så är det dags att uppdatera dina kunskaper 😉
1. Det är hur maten absorberas och vad maten gör med vårt blodomlopp som är viktigt.
2. Protein, fett och kolhydrater skapar olika hormonella reaktioner.
3. En del livsmedel tar mer energi än de ger, dvs det ”kostar mer” att bryta ner än vad de ger.
4. Utöver ovan så mättar protein, fett och kolhydrater på olika sätt. Stor mättnad = man äter mindre energi.
Mat som mättar och som kroppen fettförbränner bra på


Protein som fisk, kött, fågel och ägg. Jag råder dig till att ha en bra proteinkälla till varje måltid. En bra tumregel är att få i dig minst 20 gram rent protein, detta motsvaras te.x. av 100 gram kycklingfilé eller 3 större ägg. Jag äter ca 60-70 gram protein per dag och tycker att jag får goda resultat av det när det kommer till mättnad, muskelbehållning vid viktminskning, träning etc.
Charkmat är inte den bästa proteinkällan de är ofta fyllda med druvsocker, dextros, e-ämnen och nitriter. Jag råder dig till att begränsa och försök te.x. hitta så tillsatsfri charkmat som möjligt och med så högt köttinnehåll som möjligt.
Långsamma kolhydrater som är näringstäta: Grönsaker, nötter och en del klarar lite rotfrukter (inte potatis men kålrot, rödbeta, morot, rotselleri, rättika). Rotfrukter och bär är supermat men skippa det i början och håll enbart till din boostardag (kommer info i del 2).
Vad är grönsaker? Lite sallad och gurka och tomat? Nej för att boosta näring och fettförbränning så ät så mörkgröna grönsaker som möjligt + kål. Lök är kanon också! Så ex: Spenat, broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, savoykål, brysselkål m.fl.
Satsa på att ha grönsaker i mått som en handflata med fingrar till åtminstone två huvudmål.
Tarmbakterierna är oerhört viktiga för att viktminskning ska ske och då behövs grönsaker!

Ska man behöva räkna kolhydrater? NEJ säger jag uttryckligen! Om man äter som jag skriver här så behöver man aldrig räkna kolhydrater! Mat ska inte vara siffror!
Bra fettförbrännande fetter som smör, olivolja, rapsolja, avokado, fiskfett, kokosfett
Hur mycket? Använd smör och kokosfett till att steka i. Olivolja till salladen och en klick bearnaise, majonnäs eller aromsmör till maten! Eller varför inte en god guacamole eller pesto? För de flesta så räcker denna mängd! Man adderar till den mängd fett till sin protein och kolhydratkälla som gör att man håller sug och hunger borta. Omega 3 är en essentiell fettsyra som ökar ämnesomsättningen och höjer kroppens förbränning! Finns te.x. i fet lax och i makrill. En burk med Abbas mästarmakrill ger dig dagens behov av omega 3!


Men mejeri då? Mejerifett är jätte bra men jag kan säga så här, de flesta som anlitat mig och som inte får viktminskningen att fungera överdoserar mejeri. Mejeri är inte artegen föda, och kan reta både immunförsvar och tarmar. I många fall så får man bättre resultat genom att ta bort mejerierna eller kraftigt begränsa dem!
Jaha, tänker du!? Men många av dina recept innehåller ju både grädde och crème fraîche! Javisst! Det går utmärkt att viktminska på grädde och crème fraîche – för de flesta. Men nu är ju detta en rivstart som jag presenterar här och därför så är mitt råd att i åtminstone fyra veckor kraftigt begränsa mejeri. Ost och keso är den mejeri som jag tycker fungerar bäst, så ost i matlagning brukar jag rekommendera att hålla det till.
När fyra veckor gått och du har en kropp som fettförbränner för fullt, då kan du börja addera till den mängd mejeri som fungerar! Då har du ett facit på hur din kropp klarar mejeri och i vilken mängd.
Hur mycket mat?
Försök äta tre mål mat om dagen, det är min rekommendation. Måste du äta mellanmål, ät 1-2 kokta ägg! Alternativt några mandlar. Du ska INTE gå hungrig så ät dig mätt!
Hur kan en dag se ut med ovan kostplan då?
Frukost: svampmelett på 2-3 ägg och vatten (eller kokosmjölk, eller sockerfri mandelmjölk) stekt i smak & luktfri kokosfett med lite skinka eller lax. (Kesoplättar är bra val också!)
Lunch: 1 stekt kycklingfilé med 2 dl smörstekt vitkål, kryddad med sambal oelek.
Middag: 2 nötfärsbiffar med stekt lök, 1-2 dl broccolimos gjort på broccoli + smör och en babyspenatsallad med lite pestodressing

Saknar du något i ovan kostplan?? LCHF bröd? Yoghurt? LCHF pannkakor? LCHF desserter? Ja kanske det! Mer om detta i morgon!
I morgon kommer  nämligen del 2 som kommer ta upp bl.a motion och träning och hur du maximerar din viktminskning på andra sätt! Kosttillskott, korttidsfasta, ”ätardag” ex. Stay tuned!
PS: Gillar du inlägget?? Sprid det gärna på Facebook genom att gilla inlägget, eller genom sociala medier! (Min tagg på instagram är #56kilo)

I augusti 2018 kommer min nya bok Åses Kök – så lyckas du med lågkolhydratkost – en komplett guide!
I den har jag sammanställt 10 år med lågkolhydratkost och alla framgångsverktyg för viktminskning som jag samlat ihop och som jag vet fungerar! Ni hittar boken HÄR

2013-09-27 10.10.11

Min dagliga frukost på Viktminskningsresan till Sitges som jag och Anna Hallén höll i.
Rivstarta viktminskningen – Del 2

73 kommentarer
2

Du kanske också gillar

73 kommentarer

Marie 8 januari, 2014 - 23:06

Hej Åsa! Har ätit lågfettkost i ca1år, tränar kondition o stryka och gick ner 9kg. Nu vill jag äta lchf för att släppa alls tankar om mat. Är inne på min 2v på strikt lchf för jag gjorde fel ibörjan (överåt ost och grädde- gick upp 4kg) undviker nu mejerier ett tag.
Äter jmig mätt på frukost o lunch men efter jag ätit mig mätt på kvällsmaten så börjar ja känna hunger innan sovtime… Äter som din Rivstart men hur gör jag vid hungern vid sovtime? Ignorerar eller äter något? Brukar ta the men magen kurrar ändå. Snälla snälla Åsa vill göra rätt och komma i fettdrift.

Svara
Åse 9 januari, 2014 - 08:47

Hej Marie! Prova äta något proteinrikt som ett kokt ägg =)

Svara
Marie 13 januari, 2014 - 20:23

Hej! Är så tacksam för snabbt svar, att jag ska vid hunger på kvällen ta ett ägg. Vad skulle du äta om du hade kört ett intervallpass med kondition innan frukost och vill komma i fettdrift?
Läste detta med att vänta ca 1h innan frukost pga blodsockret. Om man är hungrig när man vaknar ska man vänta ändå? Om man vill komma i fettdrift (lchf nybörjare) bör jag rivstarta med fasta (äta första målet kl 12)??

Svara
Helén 8 januari, 2014 - 02:04

Hej! Undrar lite som Madeleine här ovan ang barnen…
Äter hela din familj samma mat? Våran snart 3 åring äter allt, inga problem men vi har en 20 åring samt en 13 årig tjej som är superkräsen… Allt det ”feta” är ju gott men GÄRNA allt med pasta o potatis till sen så har hon (de) svårt att hålla sig från läsk o godis?!
De barnen kan väl inte äta samma som oss för då lär de väl fara upp i vikt? Med allt fett o kolhydrater ihop? Är livrädd att detta ska få mig att tappa suget, att stå med flera maträtter var o varannan dag! 🙁
Är helt ny på detta så det är ganska mkt som rörs sig i huvudet!
Tack för en superbra blogg!
Mvh Helén.

Svara
Åse 8 januari, 2014 - 08:55

Vi har alltid LCHF som grundkost, vi äter aldrig lågfettsprodukter hemma, men vi dränker ju inte maten i fett utan äter naturligt fett (som man gjorde innan lågfettsprodukter började säljas).
Min erfarenhet är att barn som får riktig mat hemma, dvs fullfett äter sig mätta på ett annat sätt och behöver massa socker och stärkelse mindre. Sedan tycker jag ju givetvis att det är vi föräldrars ansvar att inte köpa hem skräp till barnen. 20-åringen köper givetvis det hon vill ha själv. Mina barn får potatis och rotfrukter och ris och har aldrig problem med att de viktökar på denna kosten.

Svara
Lena 7 januari, 2014 - 23:45

Härlig och inspirerande läsning! Efter att ha tappat greppet totalt under nästan ett helt år, halvvägs mott mitt mål på minus 40 så känner jag mig jättepepp att komma igång igen tack vare din blogg! 🙂
En fråga: hur ser den ungefärliga procentuella fördelningen ut mellan fett – kolhydrater – protein enligt din modell?

Svara
Marie 7 januari, 2014 - 22:28

Tack!
Kram för all info.

Svara
Malin Henriksson 7 januari, 2014 - 22:20

Toppenbra inlägg 🙂

Svara
Anna-Karin 7 januari, 2014 - 20:44

Tur att du finns och inspirerar när motivationen tryter!
Läser böckerna, bloggen och på appen så nu hoppas vi på framgång

Svara
Åse 7 januari, 2014 - 21:17

Du kan! <3 KRAM

Svara
Johanna 7 januari, 2014 - 19:11

Hej Åse! Du har en helt fantastisk och inspirerande blogg! Jag har kört lchf i ca två år och tränat ganska lagom hårt ca 3 ggr i veckan! Nu skall jag träna iför ett lopp jag skall springa och känner att jag inte har så mycket kraft när jag springer med lchf kost. Jag testade därför att addera kolhydrater i min kost igen och kände snabbt en skillnad och mycket bättre resultat i löpningen. Men å andra sidan blir jag mycket mer svullen och hungrig oftare när jag äter mycket kolhydrater. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra med min kost och undrar därför om du har några bra tipps angående löpning och lchf?
Tack för en super blogg! Kramar Johanna

Svara
Camilla Carlsson 7 januari, 2014 - 18:49

Underbart inlägg, så mycket bra läsning! Jättebra med ditt exempel på frukost, lunch & middag får en ”bild” hur jag ska lägga upp mina dagar:) Åker till Torrevieja nästa vecka så fotot på hur din frukost i Sitges kunde se ut var perfekt;)
Jag har faktiskt gått NER 2,8 kilo trots jul & nyår men det har med värktabletter och nedsatt aptit och göra, det finns mer att ta av så nu är det bara att planera, planera och återigen planera för denna veckan ( ja jag planerar en vecka i taget gällande matinköp)
Kram Camilla <3

Svara
Camilla 7 januari, 2014 - 18:30

Hej. Tack för att du vägleder. Alltid gott o dina alla kokböcker finns såklart här. Alla gillat allt.
Jag är ju dock en jojobantare till precis för 1 år sen när jag gick in 100% med lchf. Till sommaren åt jag enligt dina matsedel förslag vecka ut o in. Började dock tänka mer o mer på att äta när jag är hungrig vilket resulterade att jag tog bort frukost. Efter förra sommaren så är det så att jag äter bara middag med bra o mkt fett så jag äter inte någon lunch heller. Mycket mycket konstigt tycker säkert många men fakta är att jag är inte hungrig förrän 15-16 tiden o då är jag på jobbet så kaffe o vatten fungerar perfekt tills jag slutar o åker hem och äter en vällagad god middag. Hur ska jag tänka för att få fart på vikten igen? Gick ner 7 kg på 10 månader men stått still sen i okt/nov och har garanterat 10 kg kvar. Vi äter bra produkter, köper mkt helt vildsvin el rådjur o chark från Bonden. Helgerna äter jag i bland frukost, bakar scones eller gör plättar mm med familjen men i vardagen åker jag 5.45 o då är ingen hungrig 🙂 Tack

Svara
Lisa 7 januari, 2014 - 15:38

Måste lämna lite hurra-rop här också(inte bara på fejjan. :P).
Hyllar ditt sätt att använda denna här kosten!
Hurra å heja dej! 🙂

Svara
1 2 3 4 5

Älskar era kommentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.