Rivstarta viktminskningen – Del 1

6 januari, 2014

Kanske har du år av övervikt, kanske har du bara några få kilon som smugit sig på i höst, jul & nyår, eller kanske är du en jojobantare som pendlar från att vara smal till att vara småmullig.
Att gå upp i vikt lite över jul är inte ett dugg konstigt, människan har alltid ätit mer när det funnits extra mycket att erbjuda. Att jojobanta upp och ner vecka in och vecka ut är inte hälsosamt. Att däremot hitta en kost som man viktminskar på och sedan kan stå still i vikt på större delen av tiden/året, det är ett vinnande koncept.
Vad det än är så är idag en ny dag. Nu tittar du inte tillbaka och ältar inte varför du gjorde si eller så.
I dag är en ny dag, i dag startar du!
Du startar med att fundera, planera och göra en plan för hur du ska lyckas.
Jag tänker skriva ner här vad jag tycker är en bra kostplan för rivstart.
Vi har olika mål, en del skulle vara lyckliga till att komma ner till BMI 25, andra är redan normalviktiga men vill maxa formen. Det är viktigt att vi alla respekterar varandra och att vi har olika må-bra zoner. Vi ska inte se likadana ut, vi behöver inte ha samma mål.
Man kan viktminska utan en rivstart, men för de flesta så är det viktigt att se resultat med en gång för att hitta motivationen och fortsätta med sin kostplan. Det kan även vara nödvändigt att vara extra strikt i början för att kunna strypa sug och dåliga vanor.
OK. Du vill viktminska (detta inlägget handlar om viktminskning, man kan äta LCHF och samma kost som nedan för att må bra också men öka mängden)


Hur vill vi då göra för att skapa en viktminskning?

  • Vi vill göra kroppen till en fettförbränningsmaskin.
  • Vi vill inte gå hungriga.
  • Vi vill inte ha sug.
  • Vi vill inte svälta kroppen på näringsämnen eller på energi som den behöver. Kroppen kan uppleva svält trots högt energiintag!

Vad viktminskar kroppen bra på?
Är en kalori alltid en kalori? Handlar allt bara om kalorier in och kalorier ut. Nej verkligen inte! Om du tror det, så är det dags att uppdatera dina kunskaper 😉
1. Det är hur maten absorberas och vad maten gör med vårt blodomlopp som är viktigt.
2. Protein, fett och kolhydrater skapar olika hormonella reaktioner.
3. En del livsmedel tar mer energi än de ger, dvs det ”kostar mer” att bryta ner än vad de ger.
4. Utöver ovan så mättar protein, fett och kolhydrater på olika sätt. Stor mättnad = man äter mindre energi.
Mat som mättar och som kroppen fettförbränner bra på
Protein som fisk, kött, fågel och ägg. Jag råder dig till att ha en bra proteinkälla till varje måltid. En bra tumregel är att få i dig minst 20 gram rent protein, detta motsvaras te.x. av 100 gram kycklingfilé eller 3 större ägg. Jag äter ca 60-70 gram protein per dag och tycker att jag får goda resultat av det när det kommer till mättnad, muskelbehållning vid viktminskning, träning etc.
Charkmat är inte den bästa proteinkällan de är ofta fyllda med druvsocker, dextros, e-ämnen och nitriter. Jag råder dig till att begränsa och försök te.x. hitta så tillsatsfri charkmat som möjligt och med så högt köttinnehåll som möjligt.


Långsamma kolhydrater som är näringstäta: Grönsaker, nötter och en del klarar lite rotfrukter (inte potatis men kålrot, rödbeta, morot, rotselleri, rättika). Rotfrukter och bär är supermat men skippa det i början och håll enbart till din boostardag (kommer info i del 2).
Vad är grönsaker? Lite sallad och gurka och tomat? Nej för att boosta näring och fettförbränning så ät så mörkgröna grönsaker som möjligt + kål. Lök är kanon också! Så ex: Spenat, broccoli, blomkål, vitkål, grönkål, savoykål, brysselkål m.fl.
Satsa på att ha grönsaker i mått som en handflata med fingrar till åtminstone två huvudmål.
Tarmbakterierna är oerhört viktiga för att viktminskning ska ske och då behövs grönsaker!

Ska man behöva räkna kolhydrater? NEJ säger jag uttryckligen! Om man äter som jag skriver här så behöver man aldrig räkna kolhydrater! Mat ska inte vara siffror!
Bra fettförbrännande fetter som smör, olivolja, rapsolja, avokado, fiskfett, kokosfett
Hur mycket? Använd smör och kokosfett till att steka i. Olivolja till salladen och en klick bearnaise, majonnäs eller aromsmör till maten! Eller varför inte en god guacamole eller pesto? För de flesta så räcker denna mängd! Man adderar till den mängd fett till sin protein och kolhydratkälla som gör att man håller sug och hunger borta. Omega 3 är en essentiell fettsyra som ökar ämnesomsättningen och höjer kroppens förbränning! Finns te.x. i fet lax och i makrill. En burk med Abbas mästarmakrill ger dig dagens behov av omega 3!
Men mejeri då? Mejerifett är jätte bra men jag kan säga så här, de flesta som anlitat mig och som inte får viktminskningen att fungera överdoserar mejeri. Mejeri är inte artegen föda, och kan reta både immunförsvar och tarmar. I många fall så får man bättre resultat genom att ta bort mejerierna eller kraftigt begränsa dem!
Jaha, tänker du!? Men många av dina recept innehåller ju både grädde och crème fraîche! Javisst! Det går utmärkt att viktminska på grädde och crème fraîche – för de flesta. Men nu är ju detta en rivstart som jag presenterar här och därför så är mitt råd att i åtminstone fyra veckor kraftigt begränsa mejeri. Ost och keso är den mejeri som jag tycker fungerar bäst, så ost i matlagning brukar jag rekommendera att hålla det till.
När fyra veckor gått och du har en kropp som fettförbränner för fullt, då kan du börja addera till den mängd mejeri som fungerar! Då har du ett facit på hur din kropp klarar mejeri och i vilken mängd.


Hur mycket mat?
Försök äta tre mål mat om dagen, det är min rekommendation. Måste du äta mellanmål, ät 1-2 kokta ägg! Alternativt några mandlar. Du ska INTE gå hungrig så ät dig mätt!
Hur kan en dag se ut med ovan kostplan då?
Frukost: svampmelett på 2-3 ägg och vatten (eller kokosmjölk, eller sockerfri mandelmjölk) stekt i smak & luktfri kokosfett med lite skinka eller lax. (Kesoplättar är bra val också!)
Lunch: 1 stekt kycklingfilé med 2 dl smörstekt vitkål, kryddad med sambal oelek.
Middag: 2 nötfärsbiffar med stekt lök, 1-2 dl broccolimos gjort på broccoli + smör och en babyspenatsallad med lite pestodressing
Saknar du något i ovan kostplan?? LCHF bröd? Yoghurt? LCHF pannkakor? LCHF desserter? Ja kanske det! Mer om detta i morgon!
I morgon kommer  nämligen del 2 som kommer ta upp bl.a motion och träning och hur du maximerar din viktminskning på andra sätt! Kosttillskott, korttidsfasta, ”ätardag” ex. Stay tuned!
PS: Gillar du inlägget?? Sprid det gärna på Facebook genom att gilla inlägget, eller genom sociala medier! (Min tagg på instagram är #56kilo)

I augusti 2018 kommer min nya bok Åses Kök – så lyckas du med lågkolhydratkost – en komplett guide!


I den har jag sammanställt 10 år med lågkolhydratkost och alla framgångsverktyg för viktminskning som jag samlat ihop och som jag vet fungerar! Ni hittar boken HÄR

2013-09-27 10.10.11

Min dagliga frukost på Viktminskningsresan till Sitges som jag och Anna Hallén höll i.
Rivstarta viktminskningen – Del 2

73 kommentarer
1

73 kommentarer

Camillapa 1 maj, 2017 - 19:45

Konstigt, när jag läste detta för några år sedan, så tyckte jag att det verkade så komplicerat. Nu när jag läser det så tycker jag att det här kommer att fungera! Det enda svåra är till vardags när man inte har något färdigt och mackorna brukar vara alternativet, till familjen. Vad ska man göra då? Vill inte att familjen ska äta vit bröd och den yngste äter varken ägg eller grövre produkter?
Tips? ;D

Svara
Åse 1 maj, 2017 - 21:32

Finns massör av tops i bloggen 🙂 Pizzabullarna är bra att ha i frysen, plättar o pannkakor i alla former är toppen mm. 🙂

Svara
Maria 14 april, 2017 - 07:28

Hej! Tack för dina superbra inlägg! Jag har haft en kost efter barnen där man har räknat kalorier och tvungen till träning men i dagens schema hinner jag inte med träningen och nu har jag gått upp tre kilo!!( känns som 10 ton)
Men nu blev jag nyfiken på lchf för jag ser alla fina resultat andra har fått och tycker att det kan passa mig… men har jag förstått detta rätt…. man börjar med rivstartsmodellen i ca 4 veckor (eller öka till 6 veckor kanske?) och sen kan man följa dina veckomenyer på Lchf? Tack på förhand ❤️❤️

Svara
Sara 13 november, 2016 - 20:12

Vet inte om det är möjligt att få svar på ett inlägg som är äldre, men testar. Jag hittade detta inlägg och din sida igår kväll och fick mig att bestämma mig att köra på detta. Jag har alltid varit tveksam till LCHF (och är nog fortfarande), men vill ge det en chans. Jag har tidigare räknat och registrerat kalorier (med fantastiska resultat) innan jag fick barn, men nu med två små barn (2,5år och 6 mån) så hinner jag helt enkelt inte med att väga. Jag tänker alltså att det borde vara lättare att helt utesluta saker som bröd (min stora last), mjöl m.m. än att ”bara” minska. Men då till min fundering! Eftersom jag är helt grön på området och det är för mig ett nytt sätt att tänka är jag rädd att jag ska äta för lite eller för mycket fett och då antingen få i mig på tok för många kalorier eller att det blir för lite fett. Jag är inte förtjust i idén att äta fetter som bea, majonäs, bacon etc. Hur vet man att man får i sig lagom med fett?

Svara
Åse 14 november, 2016 - 17:43

Hej! Det räcker med att du äter nsturliga fetetr som avokado, olivolja på salladen, steker i smör eller kokosolja, använder riktig grädde, tar oliver och feta i salladen etc.
Jag har en kategori som heter ”Värt att läsa” och där ger jag många tips om hur man lägger upp en LCHF kost, gärna genom LCHF handmodellen.

Svara
Åse 14 november, 2016 - 17:45

Hej! Det räcker med att du äter naturliga fetter som avokado, olivolja på salladen, steker i smör eller kokosolja, använder riktig grädde, tar oliver och feta i salladen etc.
Jag har en kategori som heter ”Värt att läsa” och där ger jag många tips om hur man lägger upp en LCHF kost, gärna genom LCHF handmodellen.

Svara
Rina 25 mars, 2015 - 19:04

Hej. Hoppas du läser och kan svara. Tänker på protien mängden när man vill kickstarta. Jag har ca 7kilo att gå ner. Har troligtvis en otrygg kropp pga alla möjliga dieter, PF, mm.
Kört LCHF i 3år men nu gått upp allt på mindre än 1år.
Vill väga ca 63kilo hur mkt protien skall jag ha då? 150-200g? Jag blir typ inte mätt på det… Hur skall jag bli mätt och på vad?
Snälla hoppas du kan svara, ger upp snart

Svara
Åse 25 mars, 2015 - 19:11

Hej Rina,
Jag ser ofta dina frågor på instagram både till mig och andra inom hälsa & fitness och jag kan inte låta bli att bli lite ledsen. Du fokuserar väldigt mycket på vikten och det bästa rådet jag kan ge dig (bör du veta som är utbildad kostrådgivare?) är att du inte kan tvinga ner en otrygg kropp! Du måste lära dig ÄTA och njuta av mat innan du kan nå hela vägen fram. Fokusera inte på exakt mängd protein, kolhydrater eller att räkna och hoppa på olika metoder. Ät dig mätt och nöjd på tre måltider per dag enligt lågkolhydrathandmodellen (som du ju kan) och acceptera att kroppen eventuellt står still i vikt tills du läkt din metabolism, det finns inga genvägar för det. Om du äter en välbalanserad lågkolhydratkost och tillräckligt med energi och ändå inte går ner i vikt så hade jag kollat mina sköldkörtelvärden.

Svara
Rina 25 mars, 2015 - 19:53

Tack, jag skäms lite för det, men känner mig så missnöjd. Vill hitta tillbaka till den LCHF jag började med.
Jag känner mig ledsen, då min kropp bara blir större. Trots träning osv.
Men om jag skall gå enligt handmodellen och ändå känner mig hungrig… Skall jag äta mer då? Och av vad?
Träning är väl ok? Eller ställer det till det vid otrygg kropp med? Tränar oftast på morgonen innan frukost. Har bara tagit fettkaffe… Kanske är fel det med?
Tack snälla…

Svara
Åse 25 mars, 2015 - 20:00

Jag kan ju inte ge gratis kostråd här i bloggen (du får gärna anlita mig dock) men jag hade sett till att äta mig mätt och nöjd på en normal lågkolhydratkost (dvs med två handflator grönsaker ovan jord till lunch och middag). Jag hade dragit ner på större delen cardio och satsat på styrketräning 2-3 dagar i veckan.
KRAM! Och skäms inte, man är handfallen när det inte fungerar!

Svara
Rina 25 mars, 2015 - 20:22

Tack skall försöka ta mig till dina råd. Är lite matskrämd.. Rädd att äta för mkt.
Smör/sås 1-3msk?
Men kokosfett par ggr dag är ok? Är ju gott med smör i också:-)
Vad kostar det att anlita dig?
Du är verkligen en inspiration och jag hoppas komma dit… Tufft att inte va nöjd, och ha en envis kropp

pia 25 mars, 2015 - 14:09

Hej
Tack för en bra sida.
Jag har nu provat med pulver dieten. Påtryckningar av jobbarkompisar trots att jag vet vad som händer med mig mage.Å fick jag inte rätt så säg.Det ända som duger är Lchf mat , då återkommer inga skov på min IBS mage.
Jag ska utesluta mejerivaror i 4 veckor så går väll vikten ner . Ska köra strikt Lchf.
Nu undrar jag hur sent kan man äta middagen, jobbar även nätter?
Tack för hjälpen.

Svara
1 3 4 5

Älskar era komentarer - TACK! ♥️

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.