Månadsarkiv

juni 2018

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore

Här kommer ett smarrigt recept på rotfruktsgratäng med betydligt mindre kolhydrater än en potatisgratäng.
Jag använder kålrot, morot och palsternacka. Vill man komma ner ännu mer i kolhydrater så väljer man bara kålrot alternativt även rotselleri!
Men det här blir en riktigt god gratäng!

Palsternacka och morötter skivas, kålroten skivas för sig för den förkovra jag en stund eftersom den är lite hårdare än de andra.

När kålroten kokats i ca 10 minuter är den klar och grönsakerna blandas.

Jag varvar sedan rotfrukter, lök, vitlökspulver, timjan, salt, peppar och västerbottensost i en form

Detta är mitt favoritsalt!
Jag varierar alltid saltkälla, undviker vitt processat salt. Så jag kör himalayasalt, havssalt, och herbamare örtsalt.

Ytterligare ett lager!


Älskar Magnihills frysta lök! Beställer på Mathem!

Tre lager senare och jag avslutar med lite västerbottensost! Häller på ca 4-5 dl grädde och plattar till gratängen lite.

Detta är så bra att förbereda innan, den blir bara godare om den fått stå någon dag i kylskåp! Bara värma i ugnen sedan.

Här kommer receptet!

Skriv ut

Rotfruktsgratäng

  • Författare: Åse

Ingredienser

1 kilo morot, palsternacka, kålrot (2 palsternackor, 2 morötter, 1 liten kålrot)
1 gul lök eller fryst lök
salt, peppar, timjan
1-2 dl västerbottensost
4-5 dl grädde


Instruktioner

Sätt ugnen på 225 gr.
Skala rotfrukterna, skiva morötter och palsternacka. Skala kålroten och skär i skivor, förkokt den i ca 10 minuter. Häll av i durkslag.
Lägg lite rotfrukter i botten på en ugnsform. Krydda med salt, peppar, vitlökspulver och timjan. Strö lite västerbottensost över. Varva sedan i 3 lager och avsluta med västerbottensost. Häll grädde över och platta till. Sätt in i ugnen i ca 50 minuter.

30 juni, 2018 7 kommentarer
4 Facebook Twitter Google + Pinterest