Månadsarkiv

februari 2011

I dag! I dag är dagen då jag lämnar 2 veckor av för dålig kost bakom mig! Så SKÖNT det ska bli! Ni vet, i början är det bara gott, man unnar sig, njuter av att inte ha några förbud – men sedan står det en upp i halsen, bokstavligen!
Jag mår ju sååååå dåligt av snabba kolhydrater. Trött, tung i kropp och själ.

När jag började med 56kilo så var jag viktväktare och väldigt många andra som läste också. De senaste åren har jag ju koncentrerat mig på lågkolhydratkost och allt fler har det också.
Dock slås jag av något och det är att människan gärna vill följa en framgångsmall. Man läser om någon som gått ner si och så mycket genom att äta på ett visst sätt och då tror man att äter man bara som den människan så kommer man nå samma framgång.
Just nu i Sverige, drar en LCHF väg fram. Många anammar och häller glatt i sig massor av grädde, smör, nötter och ost, bakar LCHF bakverk/efterrätter och jagar hysteriskt tillsatser och socker.
Vad jag vill komma till är att man kör på efter en populär metod, fast det kanske inte alls passar en. Man läser inte på tillräckligt om vad strikt LCHF innebär och sedan konstaterar man att man går inte ner, inte mer än de första 2-3 kilona som till stor del bara är vätska då kroppen släpper vatten när man drar ner på kolhydrater.
Det är så synd, att människor inte koncentrerar sig på att hitta en metod som passar just dem och inte vad som är populärt.
Anna Hallén skrev en bra artikel som jag tycker är mycket tänkvärd!


Vi kan alla konstatera en sak: Lightprodukter är ute, det är dåligt för oss och inte klokt att man går och köper produkter där nyttiga fetter är borttagna, socker tillsatt tillsammans med massa andra märkliga saker. Vi mår bra av att undvika processad mat, socker och massa vitt. Men utöver det så finns det många olika sätt att äta! Man måste hitta sitt eget sätt!
Vad fungerar bäst för din ämnesomsättning? Vad fungerar bäst långsiktigt? Hur mår du bäst av att äta? Sockersug? Hunger? Socialt?
För mig personligen så innebär det att jag kör efter en egen hemmasnickrad metod, inte LCHF utan mer ”Ganska lite kolhydrater, ganska mycket fett”.
Det innebär att jag oftast äter fullfet mejeri, oftast äter grönsaker i stället för ris, pasta och potatis. Men gärna äter 2 skivor danskt rågbröd på morgonen. Jag försöker hitta en gyllene medelväg.
Men jag är inte fanatisk på något sätt, därför att jag inte behöver vara det. Jag har inga förbud. Jag kan äta bröd, jag kan äta lite socker då och då. Jag har en relativt hög tröskel innan jag trillar dit. Jag tycker det är gott med fullfett och drar hellre ner på kolhydraterna. Det håller mig mätt längre och mitt sockersug i schack.
Men givetvis finns det dem som av hälsoskäl och de som är kraftigt sockerberoende som mår bäst av att äta minimalt med kolhydrater och mycket fett.
Men vad jag vill komma till är att alla bör prova sig fram! De flesta kommer mycket långt genom att dra ner maximalt på socker och vitt, sluta med lågfettsprodukter, äta bra protein och försöka äta så rent som möjligt, men utöver det finna det många andra variablar.

Mina recept kan man äta både som viktväktare och någon som drar ner på kolhydraterna, man kan modifera som man vill, vill man inte äta fullfett så går det ju enkelt att byta ut. Vill man ha mer fett i så kan man ju styra det. I bland passar inte recepten en LCHF:are för att det används produkter som kanske innehåller för mkt socker (som sweet chili sås) men då får man ju ta ngt annat =) Mina recept är vad jag äter och sedan kan de modifieras till att passa just din metod.

Kram på er!

28 februari, 2011 36 kommentarer
0 Facebook Twitter Google + Pinterest