1:a dagen avklarad

22 september, 2009

Det gick bra igår med kolhydraterna! Kände mig mätt och nöjd, blev lite väl övermätt efter middagen (enchiladas) och var lite väl hungrig när jag lade mig så med facit i hand så ska jag nog se till att hålla kolhydraterna till dagen och äta kolhydratsnålt på kvällen.
Det är väldigt intressant hur man faktiskt reagerar mot kolhydrater – det är ju inte humbug.
Men det viktigaste av allt är att jag kände inget ökat sug efter vare sig mat eller sött.
I dag har jag ätit min sedvanliga kesellafrukost, fast använde 1% kesella, keso, hallon, matlagningsgrädde och nötmüsli. Jag tycker personligen att det är lite mer smak i den 10% kesellan + vispgrädden men man får ändå i sig tillräckligt med fett.
Räknade för skojs skull även ut pointsvärdet, som blir 5.

2009-09-22 07-53-04

27 kommentarer
0

Du kanske också gillar

27 kommentarer

Ellinor 23 september, 2009 - 10:12

Hej tjejen,

Tar tacksamt emot att du pointsberäknat hi hi 🙂

Du har en utmaning hos mig 😉

Kramilikram

Svara
sarah 22 september, 2009 - 23:51

Hej Åse.
Försökte komma in på din plasticfantastic sida, men den existerar inte…hamnade här på 56kilo.se.. jag är godkänd läsare av dej.. har det hänt något?

kram Sarah

Svara
mimmi 22 september, 2009 - 21:48

Hej, jag undrar varför du bytte 10% kesellan mot 1%? Jag vill minnas att det inte var så länge sedan du bytte åt andra håller, dvs från 1% till 10%

Svara
Åse 22 september, 2009 - 22:31

För att jag har börjat introducera kolhydrater i kosten och då kan man inte hålla lika hög fetthalt i kosten.

Svara
cecilia 22 september, 2009 - 19:34

Visst är det konstigt att viss mat triggar igång suget efter annat??Men vad bra att det inte blivit så för dig….
Har precis varit ute och gått en lång runda.Härligt så på kvällen.Närmast väntar Idol!

Svara
Mollie 22 september, 2009 - 17:46

Hej Åse!!

Jag har följt din vikt resa och jag måste säga att du är fantastiskt duktig!! Jag ska precis starta min egna för andra gången och jag är övertygad om att jag ska klara den.Behöver jag inspiration och motivation så behöver jag bara gå in på din hemsida.Det jag ville tipsa dig om som du kanske redan vet är ett mycket gott ”low carb” bröd som finns att köpa i Stockholm(eller beställa)om man bor långt därifrån.Det finns två sorter och det mörka innehåller mer kostfibrer än kolhydrater så det är alltså 0 kolhydrater.Dessutom innehåller brödet 20 gram protein/100 gram.Jag vet med säkerhet nu att jag kommer att kunna följa min low carb diet eller det kommer i alla fall gå lättare.Du kan gå in på hemsidan http://www.carbzone.se många kramar Mollie

Svara
Åse 22 september, 2009 - 22:32

Hej Mollie! Tack för dina rara rader! Jo jag är bekant med carbzone brödet 🙂

KRAM!

Svara
Frida 22 september, 2009 - 15:24

Hej Åse!
Åh va du är duktig! Jag blir alltid så inspirerad av din sida 🙂 Men en fråga angående mellanmål? Vad äter du mellan huvudmålen? På fredags-och lördagskvällar, äter du något snacks då eller du avstår allt sådant?

Kram
Frida

Svara
Åse 22 september, 2009 - 15:38

Oftast blir det några kalkonskivor som jag rullar ihop med cantadouost emellan.
Till helgen blir det ibland lite godis, som sagt jag är ju i mål och kan unna mig sådant någon gång i veckan.

Svara
Aika 22 september, 2009 - 14:27

Jahepp, varit här oxå och läst 😉

Svara
Carina 22 september, 2009 - 14:20

Hej Åse.

Jag har precis börjat att äta ”din” kesella frukost. Jag har även gjort nötmuslin också, men jag har bara använt mig av 1% kesella vilket kanske är dumt i och med att jag försöker ta mina sista kilon med lite LCHF kost.
Men jag har nu läst att du har ätit 10% kesellan i din frukost tills nu då vill säga. Så jag bör kanske köpa upp mig lite i procenten så att säga.
Jag ska även prova att ta i lite keso, sen en annan fråga… Tinar du dina bär eller inte? Jag har tinat mina nämligen.

Ha en bra dag!
Kramen

Svara
Åse 22 september, 2009 - 14:22

Ja använd 10:an!
Jag tinar bären 🙂

Svara
Carina 24 september, 2009 - 13:13

Jag har provat med keso i nu också och jag blir bra mycket mättare nu. 🙂
Sååå gott det är.

Vilka snygga jeans du har köpt, grymt snygga. 🙂

Svara
Maria 22 september, 2009 - 13:10

Hej Åse!
Jag skrev PRECIS om faran i att få i sig för mycket kolhydrater i min nya blogg!!En blogg som jag kommer att vistas vid i 9 veckor för att tappa mina slutgiltiga 8 kg..
För nu är det bestämt, jag vill ner.
Operationsuppföljning blir om en månad och då är det kul om plastikkirurgen kan se mig i trim, eller iallafall nästan i mål… 🙂
Hoppas allt är väl med dig. På återhörande…

Svara
Potter :-)) 22 september, 2009 - 12:51

Ska bara checka om det e detta namn jag har ;-)) du tycker säkert inte jag e klok:-))))))) ( har problems att logga in för jag glömmer vilket forum jag e på , hahaha

Svara
Åse 22 september, 2009 - 12:57

hAHA JA INTE ‘R DET H’R I ALLAFALL <( jAG HAR INGEN INLOGGNING ALLS H'R P[ 56KILO, UTAN DET 'R P[ pLASTIC fANTASTIC <((

Svara
Åse 22 september, 2009 - 12:58

Men guuuuuud vad hände ovan egentligen???

Svara
Jajja 22 september, 2009 - 11:54

Hej Åse.

Vilka fina jeans du inhandlat.
Skönt att kunna införa lite kollisar och slipa suget.

Tänkte fråga dig om du skulle kunna ge mig ett tips, du är ju inne på detta med lchf, och nu undrar jag om du under tiden du gick ner vägde maten för att räkna ut exakt antal kollisar/måltid?
Jag har nu ätit Lchf i tre veckor, och jag har gått ner liiite, bara ett kilo!!!
Men jag märker att jag är mätt och inte sugen, vilket är superskönt.
Jag äter tre gånger om dagen, vilket känns super skönt, och framför allt att slippa gå å tänka på vad man ska ha för mellanmål osv.

Vet du ungefär hur mycket fett man ska ha i sig? Jag vet att det är individuellt, men finns det en liten riktlinje? (har inte hittat det själv någonstans)
Hur många kollisar ska man ha i sig vid varje tillfälle? Jag har 23kg övervikt.
Tror du att det kan ha att göra med att jag gått direkt från Vv till denna metoden?(att jag inte gått ner mer?)
Hmm, hoppas du kan ge något litet råd, jag har ju läst överallt hur snabbt man går ner, och alla verkar tappa hur mycket som helst… Jaja får väl ge det lite tid.

Tack för en super inspirerande sida, tar många recept härifrån.

Kram Jajja.

Svara
Åse 22 september, 2009 - 12:44

Lägg in all mat på matdagboken.se under någon veckas tid så ser du hur allt fördelas. Du ska helst inte äta mer än 20 kolhydrater per dag när man äter lågkolhydratkost.
Nej jag vet inte exakt fett, ligger väl på ungefär 75% tror jag.

Lycka till!!

Svara
Jajja 22 september, 2009 - 12:48

Tack för ditt snabba svar.
Ska kila in dit nu o lägga in alla intag.

Jajja.

Svara
Caisa 22 september, 2009 - 11:38

Hejsan Åsa!
Jag undrar också över din frukost. Blandar du kesella, keso, grädde och hallon?
Kram Caisa

Svara
Åse 22 september, 2009 - 11:40 Svara
Anna-Lena 22 september, 2009 - 10:00

Hej igen!
När du skriver att du äter din vanliga kesella frukost, så skriver du att du har keso i, har du det eller har du bara skrivit fel. Hur blandar du den i så fall?

/A-L

Svara
Åse 22 september, 2009 - 11:38

Nej jag älskar att ha i lite keso! Blir jättegott! Jag blandar i 50 g i min 125 g kesella + övriga ingred.

Svara
Helena 22 september, 2009 - 08:42

Vad skönt att det gick bra! Efter en mycket darrig gårkväll åt jag en skiva bröd. Efter det gick det över och jag mådde mycket bättre. Bör kanske smyga in lite kolhydrater varstans . quinoa eller fullkornsbulgur.. Äsch, jag vet inte. Det kanske är ett pyre på gång, men det märker jag. Tack för tips och råd. 🙂 Kram!

Svara
Åse 22 september, 2009 - 08:46

Håller tummarna Helena!!! :))

Svara
Teres 22 september, 2009 - 08:21

Ja tänk vad konstig man blir av kolhydrater … jag kan inte äta för mycket av det då känner jag söt stress i hela kroppen och kan inte släppa tanken på något gott att stoppa i mej. Du hjälper mej verkligen att hålla mej på banan med din blogg Åse

Ha en fin höstdag kram Teres

Svara

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.